Beste mede-forummers,
Ik ben sinds begin vorig jaar in het bezit van een Turbo D automaat uit ‘98. Het afgelopen jaar veel achterstallig onderhoud ingehaald. Het lukt ons echter nog niet om de cruise control weer werkend te krijgen. Bij inschakelen gaat lampje wel branden, maar daar blijft het ook bij. Wie heeft ervaring met deze cruise controls en kan mij verder helpen?
Alvast mijn dank!
Groet,
Wijnand
Ooit gehad: BX 14E (1984), BX 16TRI (1987), AX 10E (1987), BX TRD Turbo (1988), BX TZD Turbo (1990), XM 2.0 (1992), XM Turbo D12 (1992), AX 11 SPOT (1996); Xsara Turbo D Break LP (1999); Saxo 538 Sport (1999); BX Gti 16V (1988); C5 2.0 HDI LP (2001); C5 2.0 HDI Exclusive (2005); Xsara 1.8 16V (1998); XM Turbo D aut. (1998); C5 2.2 HDI Exclusive aut. (2005)
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
controleer eens het relai’s aan de rechterzijde, boven de koplamp maar ook, of de draden van dit relai’s nog in het voetje zitten.
Mijn in november 2010 aangeschafte V6-24v automaat had ook een niet werkende cc waar door de vorige eigenaren al veel tijd in was gestoken; Civer in Den Haag kreeg hem aan de praat; er bleek een aansluiting niet goed te zitten!
eens een xm, altijd een xm!!
Je weet weldat met het aanzetten van het lampje, daarna nog wél ff de hendel moet gebruiken he ?
Ouwe mopperkont
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De meest voorkomende boosdoeners schijnen de hendel (links op de stuurkolom) en de rempedaalsensor te zijn.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Check ook even of je remlichten het nog doen.
Bij mij werkte de CC ineens ook niet meer en dat kwam door een doorgebrandde zekering van de remlichten. Logisch natuurlijk. Als je zekering eruit ligt kun je de CC niet meer uitzetten als je op de rem trapt. Wel zo veilig.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Kijk eerst eens naar het rempedaal. Remlichten moeten goed werken. Onder het linker voorspatbord zit een vacuumpompje. Soms zijn de slangen ervan gescheurd. Dan doet de cruise ook niets. Deze slangen bedienen de balgjes waarmee de gaskabel wordt aangetrokken. Je komt erbij door de bunnenbekleding bij het linker voorwiel los te halen aan de voorkant vaaf onder de bumper, dan zie je dat pompje en de slangen.
Sorry dat ik niet een goed humeur heb, maar de omstandigheden laten dit helaas momenteel niet toe.
ik heb de xm van mijn vader, die had hem eerst als lease auto, die xm heeft een vdo cruiscontrol.
Daar was de versterker van de cruisecontrol die niet meer helemaal jovel was.
Dus de ene keer deed ie het wel en de andere keer niet.
Of als ie het deed , kon het voorkomen dat ie het ineens niet meer deed.
Ik heb via internet zo’n versterker goedkoop op de kop kunnen tikken en cruisecontrol werkt weer als vanouds, maar ik weet niet of er bij een cruisecontrol die standaard uit fabriek komt ook zijn versterker heeft.
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Versterker??
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Als je een turbo diesel met de Lucas Epic pomp hebt kan de cruisecontrol trouwens ook een functie van de ECU van de pomp zijn. Maar dan heb je ook geen vacuum pompjes e.d.
Rempedaal is vervangen en vacuumsysteem is gecontroleerd en in orde. Ik neem de rest van de tips (met dank!) mee in de verdere zoektocht. De afgelopen weken door drukte op werk en o.a. avond4daagse niet meer aan het zoeken geweest.
Groet,
Wijnand
Ooit gehad: BX 14E (1984), BX 16TRI (1987), AX 10E (1987), BX TRD Turbo (1988), BX TZD Turbo (1990), XM 2.0 (1992), XM Turbo D12 (1992), AX 11 SPOT (1996); Xsara Turbo D Break LP (1999); Saxo 538 Sport (1999); BX Gti 16V (1988); C5 2.0 HDI LP (2001); C5 2.0 HDI Exclusive (2005); Xsara 1.8 16V (1998); XM Turbo D aut. (1998); C5 2.2 HDI Exclusive aut. (2005)
Paul Cornelisse schreef:Versterker?? :smt158
Ja schijnbaar wordt dat zo genoemd, ik wist dat ook niet, maar zit bij mij onder het dashboardkastje in gebouwd.
Rechts voor bij de motor zit een kastje van de cruisecontrol, daaraan zit een kabel die gaar naar het ronde ding waar de kabel van het gaspendaal aanzit
Tevens zit er een stroomkabel die gaat via schutboard van de auto naar binnen in de auto en die kabel zit dus aangesloten op een kastje die ze schijnbaar versterker noemen
BX16TGI schreef:Als je een turbo diesel met de Lucas Epic pomp hebt kan de cruisecontrol trouwens ook een functie van de ECU van de pomp zijn. Maar dan heb je ook geen vacuum pompjes e.d.
TD met epic heeft gewoon vacuumpomp en potje e.d. net zoals alle andere versies
Ouwe mopperkont