Hi BX Liefhebbers,
Afgelopen weekend draait in één keer het raam in mijn portier (aan de kant van de chauffeur) 90 graden. Ik heb het raam weer terug kunnen duwen, en vervolgens zakt hij naar beneden…. Lekker, met dit koude weer
O.a. op dit forum heb ik gezien dat ik niet de eerste ben met dit probleem
Gisteren heb ik het portier even opengeschroefd om eens te kijken waar het aan zou kunnen liggen. En ik zag dat de ‘ijzeren’ rail die om de onderkant van het raam geklemd zit aan is doorgeroest. Aan de onderkant van het raam zitten twee van deze ‘ijzeren rails’. De linker is doorgeroest en de rechter lijkt nog wel oké.
Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden; toch maar ff een foto.
Hier boven zie je de rail die nog goed om het raam zit vastgeklemd
Hier boven zie je de rail die is doorgeroest en dus niet meer om het raam zit vastgeklemd.
Iemand tips hoe ik dit het beste kan herstellen? Moet ik een heel nieuw raam + klemmen regelen of is dit ook op een andere manier op te lossen?
Misschien handig om te weten: Het betreft een BX Chic met electrische ramen.
Thanks!
Robbes
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Je hoeft alleen de strip waarin het raam klemt de vernieuwen. Daaraan vast zit ook de geleiding waarin de wieltjes van de schaar die het raam optilt lopen.
Het is wat gepriegel maar op zich goed te doen.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Zie voor een uitgebreide beschrijving van het demonteren en monteren: http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/Tips-1.html
Raamgelijders zijn nog te bestellen bij de dealer met onderdeelnummer 95633346, en kosten 2 tientjes.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Je hoeft alleen de strip waarin het raam klemt de vernieuwen. Daaraan vast zit ook de geleiding waarin de wieltjes van de schaar die het raam optilt lopen. Het is wat gepriegel maar op zich goed te doen.
Goed om te horen!
Zie voor een uitgebreide beschrijving van het demonteren en monteren: http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/Tips-1.html
nice! Erg handig. Gaat me zeker van pas komen
Raamgelijders zijn nog te bestellen bij de dealer met onderdeelnummer 95633346, en kosten 2 tientjes.
Top. dat was mijn vervolgvraag al! ik ga ze bestellen.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Zo, materiaal besteld bij Emerpark Zwolle. Kosten: inderdaad 20 euro nogwat.
De verkoper gaf aan dat ze tegenwoordig van aluminium zijn en dat de rubbers niet meer te leveren zijn. ‘Maar dat kun je makkelijk oplossen met een stukje fietsband’. Een prima tip lijkt me.
Met die handleiding gaat de montage me vast wel lukken.
Thanks!
Rob
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Succes!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Wees voorzichtig met je ruiten…
Zo! De afgelopen weken heb ik mijn BX Raam gestut met een PVC buis. Dat ging prima, maar met dit warme weer is het kunnen openen van een raampje natuurlijk wel lekker.
Inmiddels heb ik de raamgelijder in huis. Morgen wil ik aan de slag met het inbouwen daarvan.
Nu heb ik dus - dankzij een eerdere tip in dit draadje - deze fotohandleiding van Roel Tiemersma. Ideaal! Maar ik heb nog 1 vraag over het middel Molykote.
Ergens onderaan deze handleiding moet je iets doen met het ‘smeermiddel?’ Molykote.
vraag 1: Weet iemand wat de functie van dit middel is? (is het wel een smeermiddel, of heeft het een andere funtie)
vraag 2: En is het onmisbaar bij deze ingreep? Of kan ik het ook door een ander middel vervangen?
Alvast dank!
Groeten;
Rob
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Molykote is een teflon-spray. Maakt de boel lekker glad.
Molykote is een teflon-spray. Maakt de boel lekker glad.
Dank voor je snelle reactie. Zoiets als teflon-spray heb ik nog wel liggen. Anders probeer ik kogellagervet. Morgen maar eens lekker klooien!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Zo! Ik ben lekker bezig. Raamstrip is vernieuwd en ben nu aan het klooien om het raam er goed in te krijgen. Dat is inderdaad nog wat gepriegel want beide ‘bolletjes’ krijg ik er niet goed in. Het is of de achterste óf de voorste. Nu zit de achterste erin. In de hoogste stand moet hij nog een halve milimeter en dan zou hij erin schieten.
Iemand tips?
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Raam helemaal onderin laten zakken, raamgeleider helemaal los. Dan eerst achter, daarna voor. Dan vastzetten. Als laatste het korte railtje vastzetten. Het is een geklooi. Pas op dat de veer niet losschiet, monteer de boel bij voorkeur met de motor erop.
Raam helemaal onderin laten zakken, raamgeleider helemaal los. Dan eerst achter, daarna voor. Dan vastzetten. Als laatste het korte railtje vastzetten. Het is een geklooi. Pas op dat de veer niet losschiet, monteer de boel bij voorkeur met de motor erop.
Thanks! Het is gelukt! Mijn raampje kan weer open en dicht.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Het is alweer een tijdje geleden dat ik de raamgelijder van mijn BX heb vervangen.
Het raam kan nu weer prima open en dicht, maar er is 1 complicatie opgetreden!
Als ik het raam de eerste keer open, dan ‘springt’ de deur van het slot. De deur gaat gelukkig niet helemaal open, maar het waarschuwingslampje van die betreffende deur gaat branden. Als ik de deur vervolgens dicht trek en het raam weer open / dicht doe dan treedt het probleem niet meer op. Het probleem doet zich vervolgens weer voor als ik een aantal minuten (soms een half uur, soms twee uur) het raam weer bedien.
Weet iemand wat de oorzaak van dit probleempje kan zijn?
Aanvullende info: Tijdens het verwisselen van de raamgelijder heb ik één onderdeel overgehouden. Dit onderdeel staat hieronder op de foto. Is dit onderdeel noodzakelijk is speelt het misschien een rol bij het hierboven beschreven euvel?
Wederom thanks!
Rob
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Dat is een klemmetje die je raamschakelaarbekabeling in het deurpanneel vast zet, Is niet erg dat die er niet op zit.
Over het andere probleem: ik denk dat er toch ergens iets bij je deurslot niet goed gegaan is (stangetje gebogen bijvoorbeeld) waardoor het raam misschien het slot bedient als het omlaag gaat…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Dat is een klemmetje die je raamschakelaarbekabeling in het deurpanneel vast zet, Is niet erg dat die er niet op zit.
Over het andere probleem: ik denk dat er toch ergens iets bij je deurslot niet goed gegaan is (stangetje gebogen bijvoorbeeld) waardoor het raam misschien het slot bedient als het omlaag gaat…
thanks voor je reactie. wel ff handig om te weten dat het klemmetje geen rol speelt. Ik zal de stangetjes nog eens checken en een beetje terug buigen. Hopen dat het probleem dan verholpen wordt.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic