heb wel het idee dat de koelvloeistof wat bruin is, en naar benzine stinkt?
Zou dat een aanleiding kunnen zijn? Mijn schoonvader krijgt als het goed is vandaag een compressie meter binnen zodat we in ieder geval de compressie kunnen meten! Als de compressie van 2 cilinders niet goed is, kun je er dan vanuit gaan dat het de koppakking is? Of weet je dat dan nog niet zeker? Vooral omdat ik niet super veel te besteden heb is het wel handig dat ik niet eerst 5 dingen moet gaan vervangen voordat ik bij het echte probleem ben?
tijntjuh86 schreef:Xsara Coupe, misschien ik heb geen enkel idee wie je bent, en waarom je me probeert af te kraken hierzo? of ik de financiele mdiddelen wel of niet heb, daarmee hoef jij nog niet op een dwingende manier mij de wet voor te schrijven, ook al haal ik de kop eraf en doe ik er 2 A4tjes tussen, dat is toch mijn eigen zaak? dat je wil helpen prima, maar kom niet met dingen zoals dit aan;
Maar goed, waarom roepen: ik hoop dat het de koppakking is? Ik maak daar dus uit op dat daar niet eens serieus naar gekeken is???? Ik vind het een beetje raar lopen zo het verhaal! Eerst een juiste diagnose stellen, dan pas de kop er af trekken!
Beste Tijntjuh, hier wil ik toch even op terug komen…
Ik kraak jou niet af en ik probeer jou de wet niet voor te schrijven.. Jij schrijft zelf: “Ik hoop dat het de koppakking is, dat is zo gedaan”. Even later geef je zelf aan dat je geen idee hebt OF het die koppakking is.. Sorry hoor, maar ik snap het echt niet.
Jij zegt zelf geen diagnose te hebben gesteld, je roept zelf: ik hoop dat het de koppakking is zonder enige duidelijke onderbouwing en nu ben ik de boeman???
Verder is het niet mijn zaak of jij de financiele middelen hebt, dat schrijf ik verder ook niet! Ik gaf wel aan dat jij zegt: ik ga geen 600 euro reparatie doen als de dagwaarde 600 euro is. Dat is leuk, maar voor diezelfde 600 euro koop je een saxo waar ook een en ander aan mankeert. Bovendien is bij de TU motor 90% van de tijd de koppakking beginnend lek. Een typisch TU probleem. Koop je een andere auto dan zul je daar dus ook kosten aan hebben. Dat wil ik je zeggen.
Even voor de duidelijkheid: ik wil jou nergens de wet voorschrijven en zal me zeker niet bemoeien met wat jij wel en niet vervangt. Als jij 2 A4’tjes er tussen wil stoppen wens ik je veel succes en hoop ik dat het lang zal houden..
Wat ik alleen jammer vind: Je vraagt hier advies, gaat vervolgens zonder diagnose roepen dat je hoopt op een koppakking, je gaat dan vragen wat je moet vervangen voor die koppakking en als dan wordt aangegeven dat een juiste diagnose hier heel belangrijk is, is het niet goed…
Even nog om je vragen verder te beantwoorden:
Hoe is bepaald of de bobine helemaal werkt? Een nieuwe wil namelijk niet altijd 100% garantie zijn. Zou erg lullig zijn als blijkt dat de nieuwe kapot is! Of is die getest met bougies er aan?
Over de koppakking: Draai de dop van je radiateur er eens af met koude motor en start dan de auto. Voel je overmatige druk? Zie je het koelwater borrelen?
Doe een compressie meting en kijk wat daar uit komt..
Heb je koelvloeistof verlies?
Hoe ziet je motorolie er uit? Zit er een mayonaise achtige substantie onder je vuldop? Ziet je olie er mooi schoon uit?
Verlies je koelvloeistof via de uitlaat? Heb je daar overmatige rookontwikkeling?
Heb je de bougies er al uit gedraaid? Zijn deze nat of droog? Welke kleur hebben ze alle 4? Zijn ze gelijk of verschillend?
Over de nieuwe bobine: Het hoeft niet alleen de bobine te zijn, het kan ook de motorcomputer zijn of de bedrading. Heb je zoals rene aangaf de bougies er uit gedraaid, in je bobine gehad en per stuk gekeken of ze goed krachtig vonken?
Benzine inspuiting is geen probleem gezien de monopoint.. Dan zou die helemaal niet meer lopen..
Bougies zijn allemaal stuk voor stuk getest, ieders apart eruit gehaald en vonken allemaal goed, het enigste wat ik dus heb kunnen ontdekken is dat er onderaan het inlaatspruitstuk een klein rubberen slangetje zat, wat overliep naar een dikkere slang die het schutbord ingaat…... daar lekte die kabel dus koelvloeistof (bij het inlaatspruikstuk) en volgens mij zat er aan het einde van de rit ook bijna geen koelvloeistof meer in
En de overige genoemde punten? Temperatuurlampje aan zien gaan?
volgens mij heel vlugtig bij de ikea even, maar weet ik niet meer zeker, de fan draaide wel overuren de laatste 2 dagen, maar wat is dat slangetje dan onder het inlaatspruitstuk gelijk onder het gasklephuis?
Dat slangetje durf ik zo uit mijn hoofd niet te zeggen. Ik heb zelf een multipoint.. Wellicht dat iemand anders weet welke slang je bedoelt?
er circuleert in ieder geval koelvloeistof doorheen, misschien om het inlaat spruitstuk koel te houden ofzo? maar aangezien die dikke slang het schutbord in gaat kan het dan zo zijn dat hij het hete water voor de kachel gebruikt ofzo?
Dat slangetje is inderdaad om het inlaatspuitstuk te koelen, en het hete water dat door de slang op het schutbord gaat, is inderdaad voor de verwarming. Een lekkage aan dit soort slangen welke niet snel opgemerkt word, is vaak een lekke koppakking. De kop komt zonder koelvloeistof te staan en het leed is al geschied voordat je het door heb, vooral als je geen temperatuur meter heb. Een Saxo 1.1i heeft deze niet, alleen een lampje dat gaat branden als de motor te heet is geworden, maar dan is het vaak al te laat.
Xsara Coupe heeft mij vaak geholpen met een koppakking, zijn verhaal klopt precies wat onderdelen en kosten betreft.
Vergeet niet dat er nog gezocht moet worden naar de oorzaak of gevolgschade, ik wil je niet bang maken, maar als 2 cylinders opeens niet meedoen en het ligt niet aan de ontsteking, dan kan het mechanisch zijn. Denk aan een kromme kop (compressie), of iets met de kleppen.
Als de kop dan krom is, kan ik hem laten vlakken voor een paar tientjes neem ik aan? dat zou het probleem niet zijn denk ik…. Maar ik zie het nut er niet van in om al die nieuwe onderdelen erop te zetten, de distributie zit er nog maar 40,000km op bijvoorbeeld, en de waterpomp ook…..
Maar het is dus opzich wel prima zelf te doen? bestaat hier een soort van instructie voor ofzo?
De kop laten vlakken kost c.a. 40 a 60 euro, maar dat is niet iets wat ze effe doen terwijl je er bij staat, verder moet je zelf de kop kaal aanleveren. Dus spruitstukken, tapeinden, themostaathuis en nokkenas er uit, de kleppen kun je laten zitten.
De waterpomp zou je kunnen laten zitten, de D-riem mag je niet een 2e keer opspannen, het is verstandig om gewoon een nieuwe set te monteren. In handboeken zoals de Haynes staat het goed beschreven, maar er staat ook bij dat dit een klusje is voor een ervaren monteur/sleutelaar. Met alle respect, maar jij mist teveel kennis en vaardigheden om dit zelf te kunnen doen.
had ff een zaakje gebeld hierzo, 30 euro voor een Saxo 1.1i kop vlakken, dat valt wel weer mee dus, en mijn technische kennis is er wel een beetje hoor, heb zelf wel contactsloten, dynamo’s, startmotoren, D riemen vervangen, ik zeg altijd; als je maar wilt!
Dat zijn klusjes welke voor een beetje handige doe het zelver nog te doen zijn.
Een koppakking is een specialisten klusje voor een ervaren monteur.
Afgezien hiervan vraagt dit ook om de nodige investering in het gereedschap, zoals een momentsleutel, gradenschijf en de juiste Torx dop voor de kopbouten.
mijn schoonvader die heeft een heeele grote gereedschaps wagen, zon grote rode, bom en bomvol met allerlei gereedschappen incl momentsleutel, hebben we allemaal al aan gedacht
Dan kan je schoonvader je vast wel helpen, iemand met een dergelijk grote gereedschap wagen, is vast wel een goede monteur.