Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Tuurlijk, alles kan gemaakt worden. Het is alleen handwerk, en het materiaal is duur. Niet bepaald gratis dus.
Voor de CX-E lijkt het mij ook wel handig, zeker aangezien die vrij weinig vermogen heeft. Maar ook daar telt het budget toch aardig mee. Ik had zeker een deel of 10 geteld die je op de CX best van koolstofvezel kan maken, met een besparing van minimaal zes tot acht kilo per deel… dat is dus een kilo of zeventig, maar de prijs van die besparing loopt wel in de papieren als je het per kilo uitrekent/
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Heb je de gasveren ook aangepast? Of knalt dat ding als een gek omhoog?
Klik….(doet stap achteruit)
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb een hele slappe gasveer gepakt van een 77’er met een klep die steeds op je hoofd viel, die doet het ongeveer hetzelfde als de originele.
Yorion heeft bij zijn klep de originele veer gebruikt, en een electronische CDV unit gebruikt met een schakelaar in het interieur, als je daarop drukt gaat de klep op het moment inderdaad geheel op eigen kracht open. Handig als je achtervolgd wordt en een paar bussen olie achterin hebt of zo denk ik.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik had pas ook zo’n gasveer die naar beneden viel, maar goed dat ik hem bewaard heb, misschien wordt die nog geld waard
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Die van mij is net de kliko ingegaan paar weken terug, net krijg ik geen guillotine in mijn nek meer als ik iets in de kofferbak moet doen
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Vandaag weer spetterende en radicale nieuwe ontwikkellingen.
De SV heeft weer APK.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Om de ontdekkingsreis door het land van vermogen interessant te houden, zeker met de Citron Presse over twee weken besloot mijn turbo vrijdag ter ziele te gaan.
Dat is vervelend, wat het is een duur ding, en het lager en de schoepenwielen zijn volledig gaar, en dat zijn de duurste delen ervan. Maar goed, ik kan ermee leven als ik iets doms gedaan heb, of iets over het hoofd heb gezien waardoor iets kapot gaat. Dat hoort naar mijn mening nou eenmaal bij het ontdekkingsproces van vermogen maken.
Probleem is echter dat hij niet stuk zou moeten zijn. Hij is duidelijk kapot gegaan aan gebrek aan smering, maar ik heb de smering kort geleden gecontroleerd, en dat was normaal. Ook heeft hij het enkele duizenden km’s prima gedaan, tot vrijdag. Ik ga morgen nog even kijken of de olieleiding misschien op een of de andere manier verstopt is geraakt, hij was het een paar weken geleden in ieder geval niet. Oliedruk is voor de rest normaal in de motor.
Voor de rest had ik alles ook nagekeken, koelwater van en naar de turbo, uitlaatgastemperatuur had ik gelogd om te kijken hoe hoog die opliep, enzovoort. Maar goed, hij is kapot, door te weinig smering, alleen hij kreeg voldoende smering. Enige mogelijke conclusie is dat de leiding verstopt zit, maar om eerlijk te zijn lijkt mij dat zeer onwaarschijnlijk. Het is dezelfde leiding die de oude glijlager turbo ook van olie voorzag, en die had veel, veel meer olie nodig om goed te functioneren, en olie en filter worden vaker dan gespecificeerd door de hoogst mogelijke kwaliteit. Ik ga het morgen voor de zekerheid toch even controleren natuurlijk, dus dan post ik denk ik wel weer wat, maar ik vind het wat mysterieus.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat lijkt me idd geen goede timing…
De technische controle volgende week zal dan ook lastig worden?
Was dat de reden dat je gister in een CX 2500 D rond reed, ik zag je aan het einde van de middag gister daarmee over de parkeerplaats rijden.
Zou je tijdelijk een originele CX turbo terug kunnen plaatsen?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ach, ik doe deel van de technische controles, dus dat zal wel loslopen.
CX turbo terugplaatsen zou natuurlijk kunnen, maar dat is achteruitgang, daar word ik nooit zo blij van. Ik mik er dus op om weer een turbo te hebben voor de presse, dat zal ook wel lukken denk ik.
De 2500d is mijn budget-bak totdat de SM op LPG rijdt. Bespaart een fikse vakantie per jaar. Om nog maar niet te spreken over de bekeuringen die bespaard worden. Op zich voldoet zo’n ding prima, alleen vind ik hem boven de 110 te rumoerig.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Is dit een H.W kogelgelagerde turbo, EJ,?
Maar evenzogoed vind ik het vervelend voor je, het slaat gelijk weer een gat in je budget.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dit was een kogelgelagerde turbo ja.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Even, dacht ik toch echt dat de SV15XX gesloopt was toen ik dit topic las.
Het betreft ‘gelukkig’ alleen dat (dure) turbo onderdeel.
Kan het niet fout zijn gegaan met het koelwater circuit ipv de olieleiding?
Hopelijk kun je nog snel een vervanging vinden.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gemeten aan de hoeveelheid koelwater die ik over mijn hoofd kreeg toen ik die leiding loshaalde, lijkt mij dat ook wel goed. Koelwaterleidingen werden ook gewoon goed warm, en je kon bij montage door de turbo heen blazen. Het is echt raar dat hij te weinig smering heeft.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Slecht nieuws. Ooit hadden turbo’s (zelfs bij SAAB) de naam kwetsbaar te zijn omdat mensen de motor uit zetten met nog nagierende turbo. Maar iets zegt me dat dat in dit geval niet het probleem kan zijn. Sterkte met de zoektocht.