Schoonvader is net weg, compressietest gedaan.
Cilinder 1: 10 bar
Cilinder 2: 10 bar
Cilinder 3: 10 bar
Cilinder 4: 10 bar
Ik neem dus aan dat dit niet de koppakking kan zijn? waar nu verder?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Aangezien het een monopoint injectie is, kun je er van uitgaan dat alle cylinders benzine krijgen. Dan blijft alleen de ontsteking over of de ECU.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
En wat kan er nog met de ontsteking zijn dan? alle bougies vonken wel gewoon (getest) kabels zijn ook goed, wat kan er evt met de ECU zijn dan?
zal niet iets met de kleppen ofzo zijn, of kan dat niet?
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan zou de compressie niet goed zijn. Heb je daadwerkelijk alle bougies zien vonken met een krachtige blauwe vonk? Wat betreft de ECU, misschien stuurt die bobines op verkeerde tijdstippen aan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
waren volgens mij 1 of 2 bougies die niet echt super fel vonkten, maar volgens de meneer van de ANWB wel fel genoeg zei die? ik heb verder ook geen verstand van die ECU, maar dan zou ik hem moeten laten uitlezen bij de dealer? word lastig met een auto die niet rijd…... heheheh…...
En ik heb echt alle kabels weer in de goede volgorde aangesloten?
3 - 1
2 - 4
Bobine:
Rechtsboven = cylinder 1
Linksonder = cylinder 2
Linksboven = cylinder 3
Rechtsonder = cylinder 4
Wacht even…
Eerder in dit topic werd van een dis bobine gesproken en nu heb je het over 4 losse kabels??
Wat is het nu?
Bij een DIS heb je 1 centrale stekker en geen losse bobine er naast…
Als er 2 minder vonken, is de kans groot dat daar je probleem vandaan komt..
Aan de rechterkant van deze foto zie je de bobine zitten…..
Volg de kabels, en dan zie je waar hij zit….
Maar wat is daar nu de goede volgorde van??
Xsara Coupe schreef:Wacht even…
Eerder in dit topic werd van een dis bobine gesproken en nu heb je het over 4 losse kabels??
Wat is het nu?Bij een DIS heb je 1 centrale stekker en geen losse bobine er naast…
Als er 2 minder vonken, is de kans groot dat daar je probleem vandaan komt..
Het vierkante blokje rechts is de Dis-Bobine, het kleine stekkertje waarmee de computer de dis-bobine aanstuurt zit aan de achterkant, wat hier dus niet zichtbaar is. Een losse bobine met een hoogspanningskabel naar de verdeelkap ontbreken hier. Ter info, begin jaren 90 is PSA hiermee begonnen, eerst op de XU en later op de TU, vanaf 93 bijna uitsluiten Dis-bobine.
Dit is de voorloper van de dis-bobine zoals we die nu kennen, een grote langwerpige dis-bobine zonder hoogspanningskabels.
Maar goed, terug naar de Saxo, dit blokje, de Dis-bobine is volgens mij nog niet vervangen of nagekeken? Het is is een bekend probleem dat Dis-bobines sneuvelen, er kunnen barsten in komen en daardoor komt er vocht in, eigenlijk gewoon slijtage. Als er dan opeens 2 bougies minder vonken is de bobine wel verdacht, kun je aangeven welke er precies slecht vonken?
Een dealer kan met een uitleescomputer vaststellen of er problemen met de bobine zijn.
Maar goed, uitlezen kost al snel 3 a 4 tientjes, een nieuwe Dis-Bobine is c.a. 5 tientjes.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Een DIS bobine is eigenlijk 2 bobines, the bougies vonken per twee. Dat kan ook bereikt worden met 2 losse bobines, met elk 2 uitgangen, zoals in een CX 25 gti of gti turbo. Er wordt dus altijd ook een vonk afgegeven aan een cylinder die niet in compressie staat.
De onstekingsvolgorde is 1-3-4-2 vanaf het vliegwiel gezien. cylinders 1 en 4 krijgen tegelijk vonk, en 2 en 3 krijgen tegelijk vonk. Dat betekent ook dat je de kabels van cylinders 1 en 4 om kan draaien zonder dat dit een bal uitmaakt, en van 2 en 3 ook.
Als je dus 4 losse bougies aankoppelt, en aan massa legt moet je, als je start ze per 2 om en om zien vonken met mooie stevige blauwe vonken. Als 2 van de vier anders vonken, is er iets mis. Als 1 en 4 niet tegelijk vonken, is er iets mis. Als 2 en 3 niet tegelijk vonken is er iets mis.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Hebben we weer wat om na te kijken dus, ff kwestie van gewoon de dis bobine eraf draaien en kijken of hij er van binnen nog een beetje normaal uitziet?
Hij is gegoten… Dat gaat niet lukken.
En verder is er alleen maar de mogelijkheid om de bougies te testen door te kijken of ze wel of niet tegelijk vonken, en wel of niet sterk genoeg vonken? Als dit nou niet het probleem is? waar gaan we dan verder?
Dan word het een sloper
Grapje hoor, kijk eerst maar eens of het de Dis-Bobine is, dan kijken we wel verder, vooruitlopen op de zaken heeft geen zin.
Dus, alle 4 bougies eruit, op de carosserie leggen, en kijken of ze allemaal goed vonken?