stuurhuis hogedrukslang
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 06 mei 2011 01:42 AM

1e Paasdag begon mijn hogedrukslang die naar het stuurhuis gaat spontaan te sproeien en na een tijdje zelfs te spuiten.
Gevolg :een zeer zwaar sturende XM en een enorme plas LHM eronder.
ANWB gebeld , draaide een moertje aan met een tangetje en adviseerde me direkt naar een garage te rijden.
Kreeg nog een litertje LHM mee gratis.
Onderweg naar mijn garage er nog 2 liter ingegooid , maar dat gooide de Dame er even vrolijk snel weer uit.
Nou hoorde ik van mijn garage dat de Citroën die slang niet meer maakt ! ohh
Lekker dan.
Het is een ingewikkelde slang ( heb ik gehoord , niet gezien , zit helemaal ingebouwd), met koperleiding en rubberen delen.
Toevallig zit er even verderop in de straat een bedrijfje wat die dingen kan namaken .
Hadden ze gedaan , maar er geen rekening mee gehouden dat er 3,5 atmosfeer druk op die slang staat.
Jullie raden het al ; “pfoef”, slang weer zo lek als een mandje. shock
Nu gaan ze een verbeterde versie er van maken , ben benieuwd wat dat allemaal gaat kosten .
Nou is mijn vraag: is het wel nodig op die leiding in die slang te verwerken?
Kan ik niet volstaan met 1 rubberen slang in de goede lengte en dikte ?
(Scheelt ook een boel geld denk ik).

Groeten ,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 mei 2011 09:36 AM
  [ # 1 ]

Dirk, het is mij niet helemaal duidelijk om welke slang het gaat. Daarbij: 3,5 bar is niets. Dat moet een beetje hydrauliekboer gewoon kunenn maken, zo’n slang…. Maar, is een gebruikte slang geen optie?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 06 mei 2011 01:34 PM
  [ # 2 ]

Tja , een gebruikte slang is ook een optie , maar dan heb je misschien over een half jaar hetzelfde verschijnsel .
Het probleem is , ik kan er niet mee rijden zo en heb ook geen brug .
Dus zit aan alle kanten vast .
Meestal doe ik alles zelf aan de voiture , maar in dit geval gaat dat helaas niet en ben ik afhankelijk van de garage.
Ik vroeg mij alleen af of een gewone rubberen slang geen optie zou zijn .
Kan toch niet zo veel uitmaken dat er leiding in verwerkt zit.
Hoe `ie er uit ziet weet ik verder ook niet , wel dat `ie gaat lekken als er aan het stuur gedraaid wordt.
Yooh, Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 06 mei 2011 06:36 PM
  [ # 3 ]

Ik zou gewoon voor een gebruikte gaan. Misschien is die over een half jaar inderdaad gaar, maar misschien rij je er rustig nog 10 jaar mee rond. Het is in ieder geval niet iets dat om de haverklap stuk gaat, anders hadden we dat hier al lang gehoord.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 06 mei 2011 11:17 PM
  [ # 4 ]

Er zijn nogal wat bedrijven die hydraulische slangen aan stalen leidingen kunnen persen. Dus de bestaande leidingen losdraaien en onder de arm naar de slangenboer.
Als je garagist geen officieel Citroen agent is kan hij de bestaande slangen vervangen voor die aangeperste types. Wellicht zijn daar pijpstukjes voor nodig van Chyparse, anders kunnen de originele pijpstukjes worden gebruikt.
Ik vermoed dat je het over een hogedrukleiding hebt, want een retourleiding is bijna drukloos.
Ik neem aan dat het niet om een Diravi gaat.

De officiële dealer is voor zover ik het begrijp gebonden aan de officiele reparatie methodes “volgens het Citroen boek”. Zodra een onderdeel niet meer leverbaar is stopt het proces.

Waar je die 3,5 bar vandaan haalt is mij een raadsel. De stuurhuisdruk uit zo’n 6+2 pomp is een stuk lager dan de pakweg 180 bar van je systeem, hoeveel weet ik niet. 35 bar zou best kunnen en dat moet peanuts zijn voor een slangenboer.

Als je de uitgang van het stuurdeel van je HD pomp met een provisorisch slangetje verbindt met de hydrauliektank heb je geen stuurbekrachting, maar zo kan je met wat spierballen goed rijden. Wellicht is een rit naar Abbenes dan wel de oplossing voor je probleem.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 06 mei 2011 11:58 PM
  [ # 5 ]

Nou , de firma Hebu heeft een eigen versie van die slang gemaakt , ziet er goed uit en houdt zich ook goed .
I.p.v. 2 rubberdelen zit er nu 1 lange op en de 3 leidingdelen zijn vervangen door 2.
Dus 2 leidingdelen waar de wartels op zitten en in `t midden dan die rubberen slang.
Kreeg de indruk dat er zelfs 2 leidingen waren vervangen .
Zal morgen even wat foto`s maken.
Rekening was € 251,-.
Ja Jan , denk dat die garagist van mij er maar een slag naar sloeg met z`n 3,5 bar.
`t Is geen Citroëndealer, maar scheelt wel een stuk in de prijs in `t algemeen.
En hij is ook wel bereid om op zoek te gaan naar 2e hands spul , alleen in `t geval van rubberen slangen weet hij dat ik het liever nieuw heb.
Dus de dealer begrijp ik stuurt je zo weer weg met een kapot onderdeel wat niet meer te krijgen is ?
Mooie boel is dat , waar is de beroepstrots gebleven denk ik dan.
Affijn , die slangen nu overleven de XM wel denk/hoop ik. Laughing

Groet,
Bedankt voor `t meedenken en de tips,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 07 mei 2011 01:24 AM
  [ # 6 ]
JanSr schreef:

Ik neem aan dat het niet om een Diravi gaat.

Nope, is een TCT.

EDIT: Laat maar, ik had in eerste instantie over het woordje ‘niet’ heen gelezen.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 07 mei 2011 08:32 PM
  [ # 7 ]

Ha fans cheese ,

Merk wel dat op sommige momenten het stuurhuis iets te weinig aanvoer krijgt , waarschijnlijk toch door de veranderde construktie .
Men had wel op de goeie diameter buis gelet , maar door wellicht de langere slang, dus meer rubber , voelt het sturen wat schokkerig , trillend aan soms.
Meestal niet gelukkig , maar als de vering op hetzelfde moment LHM nodig heeft als de stuurbekrachtiging voel je dat .
Is mee te leven Wink 
Geeft de Dame wat meer karakter .
Had jullie nog wat foto`s beloofd.
Kon er vanwege al de slangen moeilijk bij , maar bij deze :
http://www.mijnalbum.nl/Album=AZE736GN

Groeten,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 07 mei 2011 08:32 PM
  [ # 8 ]
Dirk de Pirk schreef:

Dus de dealer begrijp ik stuurt je zo weer weg met een kapot onderdeel wat niet meer te krijgen is ?
Mooie boel is dat , waar is de beroepstrots gebleven denk ik dan.

Helaas zul je die niet zo snel meer bij de moderne dealer vinden. Het moet allemaal snel en eenvoudig. Een oplossing voor een probleem zoeken past niet in dat plaatje en dwingt je dus naar een specialist. OP zich nisk mis mee, maar het zogenaamde meedenken met de klant waar je eigelijk op doelt is bij de doorsnee troen dealer gewoon NFP.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 07 mei 2011 08:40 PM
  [ # 9 ]

NPF? huh

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 07 mei 2011 09:39 PM
  [ # 10 ]

NFP = Ne fournir plus, niet meer verkrijgbaar

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 mei 2011 10:23 PM
  [ # 11 ]

Of No Further Production

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 07 mei 2011 11:47 PM
  [ # 12 ]

Ik zag dat ze 2 toevoerslangen hadden vernieuwd van de Dirass.
Denk eigenlijk dat ze eerst de de verkeerde hadden Laughing en toen de XM nog lekte de andere ook vernieuwd hebben.Toch hebben ze maar 1 slang gerekend zag ik op de bon.
Zie ik een dealer niet gauw doen!( maar die maakt ook niet zo snel zo`n blunder)
Ik heb nog een oud systeem met een opbrengstverdeler en een 5 plunjer-pomp.
Hij is van `92 , kenteken van `94.
Dat 6+2 systeem is van na modeljaar `94 zag ik.
Heeft dan ook geen opbrengstverdeler meer.
OK boys , bedankt en voorlopig Nomore Fucking Problems !

Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 10 mei 2011 09:16 PM
  [ # 13 ]

De afkorting NFP krijgt steeds mooiere betekenissen Laughing

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook