Staat mijn voorkant te hoog?
musketierz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 95

Gepost: 22 maart 2008 11:34 PM

Beste forummers,

Ik vind dat de XM niet perfect zweeft.
Kan dit aan de rij-hoogte liggen?
Kan iemand uit de volgende foto opmaken of ik te hoog rij?

KLIK HIER—-> 

De Groeten.  Wink

—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3000

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 22 maart 2008 11:55 PM
  [ # 1 ]

Ja, ik denk veel te hoog aan de voorkant. Doe even flink gymnastieken, een zooi keer op en neer, en als dat niet helpt je hoogteregelaar na laten kijken cq gangbaar laten maken en/of de wagenhoogte af laten stellen.
Niet zelf op straat hiermee gaan stoeien svp…

Profiel  

Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2152

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 23 maart 2008 12:12 AM
  [ # 2 ]

Staat er een krik onder de voorkant?  Wink

Profiel  

eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4870

- Xsara Scootertje.
Gepost: 23 maart 2008 01:26 AM
  [ # 3 ]
ambijajance schreef:

Ja, ik denk veel te hoog aan de voorkant. Doe even flink gymnastieken, een zooi keer op en neer, en als dat niet helpt je hoogteregelaar na laten kijken cq gangbaar laten maken en/of de wagenhoogte af laten stellen.
Niet zelf op straat hiermee gaan stoeien svp…

very good

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  

Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 572

Gepost: 23 maart 2008 06:18 AM
  [ # 4 ]

In je profiel zie ik een andere foto, genomen op dezelfde lokatie, waar de auto een stuk lager staat. Maar die is zeker genomen nadat de auto geruime tijd stil heeft gestaan? In de foto die je hier laat zien klopt het zeker niet met de normale rijhoogte, als het die is. 
Als de rijhoogte niet juist is afgesteld veert dat ook beroerd.
Afstellen dient te gebeuren over een pit. Het feit dat een en ander ontregeld is heeft een oorzaak. Die moet je wel proberen te vinden.
Heb je de auto nu op Nederlands kenteken?
Overigens zo te zien een hele mooie auto Smile

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4929

Gepost: 23 maart 2008 03:58 PM
  [ # 5 ]

Volgens Wubbo is de juiste rijhoogte het midden tussen de hoogste en de laagste stand, dus even controleren met de rolmaat.

Zoals eerder genoemd kunnen de bewegende delen van de bediening van de voorste hoogteregelaar erg stroef gaan. De hoogteregelaar wordt bediend door een klem op de stabilisatorstang, deze klem is verstelbaar.

Ga nooit onder een XM liggen, hij weegt rond de 1400 kg en plet je moeiteloos, doe deze werkzaamheden met een brug of boven een smeerkuil.

Mooie auto heb je!

Profiel  

Ries
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2152

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 23 maart 2008 10:48 PM
  [ # 6 ]

Ja, en gebruik de maten zoals aangegeven in het werkplaatshandboek ipv die losse pols oplossing van Wubbo… Confused

Profiel  

musketierz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 95

Gepost: 24 maart 2008 03:53 AM
  [ # 7 ]

Oke mannen begrepen. De auto is al ingevoerd en op mijn profielfoto staat de auto in de laagste stand.
Zou de verkeerde rijhoogte ook mijn hendel voor het regelen van de hoogte kunnen beinvloeden. Kan deze bijvoorbeeld iets te stroef gaan omdat het mechaniek niet juist is afgesteld?

Ik hoor het nog.

P.S. Ik kan door de weeks wel een brug regelen. Is het afstellen makkelijk zelf te doen? Iemand ervaringen hiermee?

groet.

—> Just can’t get enough of the "Magic Carpet" ride <—

Profiel  

Jan-hendrik
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 572

Gepost: 24 maart 2008 04:40 AM
  [ # 8 ]

P.S. Ik kan door de weeks wel een brug regelen. Is het afstellen makkelijk zelf te doen? Iemand ervaringen hiermee?

Het moet wel een brug zijn waarbij de wielen op de plaat blijven staan, maw, de auto moet op zijn pootjes blijven staan, natuurlijk.
Het afstellen is niet zo moeilijk, hoor, maar bij de XM heb ik het zelf nog niet hoeven doen. Heb het wel bij de BX en DS gedaan Smile

Zo ga je te werk, volgens Haynes - denk dat je de manual niet hebt Confused:

1 Bandenspanning op juiste waarde brengen.
2 Auto omhoog brengen .
3 Rijhoogte op normaal zetten.
4 Handrem los zetten.
5 Motor starten.
6 De wagen van onderen met de hand zover als mogelijk omhoog   drukken.
  Loslaten; de auto zal omlaag gaan en daarna hoogte aanpassen.
7 Aan beide kanten van de auto de hoogte meten tussen de vlakke plaat van de brug en de bodem van de langsligger van het subframe.
8 Met de hand de auto zover omlaag drukken als mogelijk. Loslaten en wachten tot de auto zich wederom stabiliseert.
9 Wederom meten en het gemiddelde bepalen.
10 Herhaal werkwijze in punt 6 tot 9 voor de achterzijde. Het meetpunt voor auto’s tot 1994 ligt vlak achter het bevestigingspunt van de achtervering. Vanaf 1995 het bodem oppervlak van de dwarskoker van de achtervering. Wederom het gemiddelde nemen.

Hoogte tot 1994 voor   144.0+10.0/-7.0   mm
                achter 431.0 +10.0/-7.0 mm

Hoogte v/a 1995 voor   141.5 mm (zelfde toleranties als hierboven)
                achter 136.5 mm

Afstellen

1 Dit doe je door de klemmen van de HR armpjes op de torsiestang te verdraaien. Het is een ‘trial and error’ procedure. Dus proberen, dan weer meten en herhalen tot het OK is.

Aanvullingen/verbeteringen in de beschreven werkwijze zijn welkom
Smile

2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569

Profiel  

Gepost: 11 mei 2011 10:30 AM
  [ # 9 ]

zijn de maten voor het afstellen van de hoogte hetzelfde voor de break?

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook