Totaal aantal Berichten: 1422
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Misschien ga ik toch wel aan de lease auto.. er worden steeds meer km’s gemaakt en om daar m’n DS-en voor af te beunen is toch wel zonde (en duur..)
Nu heb je een LB uitvoering met 120 pk en een robo-bak (wat me toch wel erg prettig lijkt, niet meer je linker been spieren hoeven te trainen in de file) of de 155 THP met handgeschakelde 6 bak, waar ik dus weer wel moet schakelen maar met een veel krachtigere motor. Iemand ervaring met beide? Krijgt die 120 pk motor die dikke 1400kg wel fatsoenlijk van zijn plaats?
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Hallo Martin,
Vanaf volgende week, kan ik je er alles over vertellen. Op 31 maart haal ik mijn C5 Tourer 1.6 VTI EGS LB op. In de kleur Gris Haria, 18 inch Atlantique velgen en panoramadak. Ik heb nog geen meter met de VTI gereden, dus het is een verrassing. Ik heb zowel in de 1.8 16v (geen strepentrekker) en de THP (fijne motor)gereden. De VTI zal dus het meest op de 1.8 16v lijken. Ik heb inmiddels 180.000 km met een C4 Picasso HDi met EB6V bak achter de kiezen en ik vind het een fijne bak. Ik weet dat de meningen er over verdeeld zijn,maar als je weet hoe hem te rijden, is het een fijne combi. Ik wilde weer een ‘automaat’ en minder bijtelling, dus toen kwam ik als vanzelf op de combi VTI met EGS de terecht.
Het zal geen racemonster zijn. Het meest benieuwd ben ik naar de combinatie van EGS met een benzinemotor i.p.v. een diesel met veel koppel.
Ik houd je op de hoogte.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Op dit moment sta ik ook een beetje voor dezelfde keuze als Martin.
Wat zijn je bevindingen van de eerste paar weken?
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Inmiddels heb ik ruim 2500 tevreden kilometers achter de rug met de combinatie C5 1.6 VTi EGS Tourer. In het begin even wennen, want ik kom uit een hoge (C4 Picasso) diesel en ben overgestapt naar een lage (C5) benzine. Beide overigens met EB6V/EGS.
Ik heb de indruk dat de software/techniek van de EGS t.o.v. de EB6V toch weer verbeterd is. In mijn beleving gaat het schakelen soepeler. Dat kan bedrog zijn, maar hij schakelt prima. Het is nog steeds geen ‘echte’ automaat, maar ik vind de combinatie prima. Met mijn Picasso heb ik 180.000 (vrijwel) probleemloze kilometers afgelegd. Ik heb wel moeten wennen aan het mindere koppel t.o.v. de diesel. De auto wil best voorruit (ok, het is geen racemonster) maar je moet daarbij wel boven de 3000 a 3500 tr/min zijn. Dan is hij beduidend sneller dan met lagere toeren.
De auto is erg stil. Mijn broer heeft een C5 III Berline met de oude 1.8i 16V motor. Ik heb niet de indruk dat mijn combinatie (zwaarder, iets minder vermogen en koppel) nou langzamer is. Zijn auto heeft nog een vijf bak, terwijl de EGS zes versnellingen heeft. Dat resulteert in een stillere en beduidend zuiniger auto. Ik doe tot nu toe zo’n 900 km op een tank.Dat zijn veel snelweg kilometers, maar ook (ik schat een derde) veel secundaire- en stadskilometers. Het aantal toeren met de EGS is beduidend lager dan met de oude vijfbak. Even uit mijn hoofd, maar met 100 km/u draait de VTi 2500 tr/min en bij 120 is dat zo’n 3000 tr/min. Dat vertaalt zich dus in een stillere en zuinige auto t.o.v. 1.8i 16v.
Resumé, geen racemonster, maar een heerlijk stille auto die op zich prima meekomt. Boven de 3000 tr/min gaat het allemaal heel prima. In automaat staat de bak redelijk zuinig afgesteld en schakelt snel over. Dat resulteert niet in flitsende prestaties. Flipperen of de ‘Sport’ stand zorgen voor een snellere acceleratie. Het is wel fijn dat het maximale koppel bij snelweg kilometers het best te benutten is. Ook heb ik de indruk dat de bak sneller en beter ‘luistert’. M.a.w. hij schakelt sneller terug wanneer je het gas diep intrapt.
Dit zijn natuurlijk subjectieve constateringen, dus wellicht is het goed om eens te gaan proefrijden.
Succes met keus! Ik heb nog geen moment spijt gehad.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Bedankt voor het delen van je bevindingen! Ik rijd nu ook nog in een GC4P, 1.6 HDI met EB6V en zal dus wellicht precies dezelfde overstap gaan maken als jij. Prettig om te horen dat de VTi/EGS combi niet tegenvalt. Natuurlijk zal het geen sprinter zijn en natuurlijk heb je niet het koppel van de diesel tot je beschikking, maar toch fijn dat hij voldoet aan je verwachtingen.
Ik ga komende week proefrijden.
Totaal aantal Berichten: 1422
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Tja.. ik heb niet voor een C5 gekozen maar voor een peus 508SW. De C5 was vergeleken met de 508 met zelfde opties meer dan 100 euro per maand duurder in de lease… Dat komt eigenlijk neer op 5000 euro meer betaald na 48 maanden voor bijna de zelfde auto. Ik heb trouwens voor de THP met handgeschakelde 6 bak gekozen. De robotbak vond ik best goed schakelen maar de 120pk motor was me te zwak. De THP gaat echt als een raket! (In een 508, maar dat zal voor de C5 ook opgaan(?)..)
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik vond persoonlijk de combi VTi/EGS helemaal niet tegenvallen. Natuurlijk, het is geen sprinter, maar dat zocht ik ook helemaal niet. Ik vind het comfort van de EGS wel erg lekker. Voor mij is het dus uiteindelijk wel de Tourer geworden.
In Blanc Nacré.
Totaal aantal Berichten: 636
Geregistreerd: 03-11-2007
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gefeliciteerd met de aanschaf! Wat is je overweging geweest om van diesel naar benzine te gaan, ben je minder km’s gaan rijden?
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
Ik ga de overstap maken van een C4GP EB6v met 2 liter motor op lpg naar een Peugeot 508sw e-hdi met 2-tronic bak. Deze in de bluelease executive uitvoering die zeer compleet is en met het grote voordeel dat deze in de 20% bijtelling valt.
Vad de week een 1.6vti (5 bak) gereden in de c4gp. Ik kreeg er koppijn van, 4000 toeren als je net geen 130 rijdt.
En wat al eerder is gemeld, de C5 is veel duurder in de lease dan de 508. Dus geen citroen meer…
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010
- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Ik heb inmiddels 7500km achter mijn kiezen met de C5 1.6THP met handbak. Op zich is het een bijzonder fijne en zeer krachtige motor, maar ik heb nu toch spijt dat ik geen EGS of automaat heb gekozen; Ik begin het geschakel toch wat moe te worden, ondanks dat dit zeer soepel verloopt.
Wel kan de wagen soms angstaanjagend snel zijn, met name in de 2e versnelling gaat hij er als een raket vantussen als je het gas stevig intrapt. Dit zal bij de P508 nog heftiger zijn omdat deze ca. 150kilo lichter is. Maar persoonlijk vind ik de C5 een veel krachtigere uitstraling hebben dan dan de 508.
Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Inmiddels de eerste kilometers erop zitten. Daarbij ook redelijk wat snelweg kilometers.
Hoewel je geen haast moeten hebben bij de tussensprints, rijdt het zeker behoorlijk comfortabel.
Waar de 1.6 VTi met handbak echt belachelijk veel toeren moet maken op de snelweg, valt dat bij de EGS behoorlijk mee.
Om even wat cijfers te geven;
Km/h - rpm
100 - 2450
120 - 2950
140 - 3450
Daarbij is de wagen heel stil, dus ook op snelheid heel comfortabel.
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Ik heb na 14000 km de zelfde ervaring. Het maximale koppel komt rond 4000 tr/min vrij en dan zijn de lage toeren op de snelweg soms wat vervelend. Even snel terugschakelen met de EGS lost dat probleem weer op. Overigens net terug van een twee weekse vakantie in Zuid Frankrijk en ook daar heeft de auto zich (bepakt en bezakt) van zijn goede kant laten zien. Op de autoroute met cruisecontrol aan schakelt de auto op tijd terug om de snelheid er in te houden. Kortom, nog geen spijt. En inderdaad heerlijk stil aan boord.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Dat Zuid-Frankrijk stukje moest ik dan over twee weken ook maar eens gaan testen.