Vandaag effe bij PTC van Kleef in Delft geweest om de voorbanden te laten balanceren. Ik vraag wat het kost om de schokdempers voor te laten vervangen, door originel Monroe’s speciaal voor de ZX, Citroen monteert deze standaard.
Nou dat zou incl dempers+montage+uitlijnen incl btw € 227,- kosten.
Maar ze zeiden tegen mij dat er niet dezelfde dempers aan beide kanten zitten, ik zie op de offerte dan ook een ander artikelnr voor L en R. Ze kosten overigens allebei €70 ex btw/stuk.
Kan dit kloppen dat er L en R een verschillende dempers zitten :
O ja, toen ik mijn ZX de brug opreed vroeg de (jonge) monteur, kun je de auto in zijn hoogste stand zetten. Ik zeg “hoogste stand”? Ja zegt die monteur het is toch een Citroen
Heb hem toen maar even uitgelegd dat een ZX geen hydraulische vering heeft, ipv te gaan zoeken naar het hendeltje voor de hoogte verstelling.
Ik twijfel er een beetje aan of er links en rechts verschillen zijn hoor. Mocht dat wel zo zijn dan zit het hem puur in de schotel waar de veer aan de onderkant op “rust”.
Wat betreft de monroe’s. Monroe maakt enkel en alleen vervangingsdempers. Sachs idem. Dwz, ze zijn exact gelijk aan de standaard dempers en niet speciaal voor de zx ofzo. Koni daar integen maakt GEEN vervangingsdempers. Koni maakt wel speciaal voor een model auto een demper die het maximale weggedrag geeft. Ze zijn ook iets duurder.
Wat de prijs betreft, toen ik bezig was met de verlaging van m’n zx was de prijs 340 eurie incl btw, montage, dempers (monroe) eibach veren en ACHTER verlagen, uitlijnen van wielen, lampen zijn.
Zonder de dempers voor, die ik dus uiteindelijk niet nodig had, was de prijs 275. Rondom verlagen met gele koni’s (voor EN achter dus) zou de prijs rond de 700 liggen incl. de hele rambam.
uiteindelijk had ik dus geen dempers nodig en was 310 eurie kwijt maar toen waren ook de rubbers van de aandrijfassen vervangen, nieuwe keerringen in de bak en bakolie vervangen. Monteur was er de hele dag aan bezig geweest. Persoonlijk vind ik die 225 dus een prijs die elders vast lager kan….
Een Citroen Specialist heeft mij verteld dat de Monroe Original hetzelfde comfort hebben als wat er origineel onder zit en daar gaat het mij om. Hij heeft op het Orga nr in zijn computer gezocht en dan krijg je een aantal mogelijkheden, waaronder deze dus. De specialist vraagt er €320 voor en de dealer €450.
Wat vreemd is dat toen ik in April bij PTC van Kleef was en vroeg wat het zou gaan kosten om de voor dempers te vervangen, ik ook een prijs van €450 te horen kreeg. Ze zeiden is ongeveer 2 uur werk per kant. En nu is het €227 :
Ik zag dat de as-hoes rechts kapot is en vroeg of ze die ook kunnen vervangen, ze zeiden ja dat kost 68 euro incl montage. Is dit een redelijke prijs of is dit een makkelijke doe-het-zelf klus?
68 euro is een normale prijs,
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Schokdempers voor
ZX1.4i schreef:O ja, toen ik mijn ZX de brug opreed vroeg de (jonge) monteur, kun je de auto in zijn hoogste stand zetten. Ik zeg “hoogste stand”? Ja zegt die monteur het is toch een citroën
Heb hem toen maar even uitgelegd dat een ZX geen hydraulische vering heeft, ipv te gaan zoeken naar het hendeltje voor de hoogte verstelling.
LOL, grapjas! En als ie wel hydraupneumatiek zou hebben, zou ie geen schokdempers hebben!
De meeste mensen denken bij een Citroen meteen aan hydraulische vering, op die manier heb ik wel vaker gehoord dat mijn Saxo, Xsara en huidige ZX hydraulische vering zou hebben
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
ZX1.4i schreef:De meeste mensen denken bij een citroën meteen aan hydraulische vering, op die manier heb ik wel vaker gehoord dat mijn Saxo, Xsara en huidige ZX hydraulische vering zou hebben
Dat zijn toch ook Peugeots ?
Ehh kan wel kloppen ja.
Saxo = 106
ZX = 306
Xsara = 306 (latere type met nieuwe neus)
Correctie ZX schijnt 305 te zijn…. Stukkie ouder dus.
Technisch is een ZX een 306 zover ik weet hoor
Ja dat denk ik ook, ten minste dat heb ik vaker gehoord.
De 305 is geproduceerd van 1983 tot 1988 en de 306 van 1993 tot 2003.
De ZX was zo bijzonder in 1991 door zijn passieve meesturende achteras, welk de auto een geweldige wegligging gaf.
De 306 met de nieuwe neus (nog geen helder koplampen) is als het goed is technisch gelijk aan de Xsara.
Overigens vraag ik mij af wat Peugeot heeft zitten doen tussen 1988 en 1993 : Ze hebben toch niet 5 jaar zitten broeden voor een 306 :
Ja natuurlijk stom stom stom van mij dat ik dat even was vergeten ops:
Ik heb zelf een 309 uit 1987 gehad het was mijn eerste auto, een fijn karretje in vergelijking met de Golf-Les-Auto.
Ik had de 309 1.3 XL Profil, volgens de verzekering was dat een actiemodel : (zoveel actie zat er nou ook weer niet op)
Hier zat dus een 1.3 liter motor in met carburateur, ik vraag me af in welke Citroen’s deze motor nog meer zat :
Re: Schokdempers voor
ZX1.4i schreef:O ja, toen ik mijn ZX de brug opreed vroeg de (jonge) monteur, kun je de auto in zijn hoogste stand zetten. Ik zeg “hoogste stand”? Ja zegt die monteur het is toch een citroën
Heb hem toen maar even uitgelegd dat een ZX geen hydraulische vering heeft, ipv te gaan zoeken naar het hendeltje voor de hoogte verstelling.
Vandaag bij PTC geweest voor nieuwe banden, de oude hadden nog genoeg profiel, maar waren te oud en van een flut merk. Bij een klein beetje water op het wegdek gleed de auto tientallen meters ver door.
Heb er 4 Michelins voor € 76 /stuk incl montage op laten zetten.
Weer dezelfde monteur die dus vorige keer de banden had gebalanceerd
Deze keer ben ik (express) niet bij de auto blijven staan, hij dus op zoek naar iets in mijn ZX, thv de handrem. Komt hij even later naar me terug, ehm meneer kunt u uw Citroen in de hoogste stand zetten. Toen heb ik hem nog maar eens uitgelegd dat niet elke citroen hydraulische vering heeft.
Ik zit te denken om zo een kaart te maken met een foto van Citroens en erbij te zetten of ze wel of geen hydraulische vering hebben en deze de volgende keer daar af te geven
Re: Schokdempers voor
ZX1.4i schreef:
Ik zit te denken om zo een kaart te maken met een foto van Citroens en erbij te zetten of ze wel of geen hydraulische vering hebben en deze de volgende keer daar af te geven
Als ik jou was, zou ik aanbieden om door het hele land workshops te gaan geven, uiteraard NIET gratis, dan hou je er nog wat aan over en je hebt, eh, landelijke dekking qua kennis bij de KwikFitters
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Wat een knuppel…
Maar Michelins horen uiteraard onder een Cit.. kost ff wat, maar dan kun je iig weer ff vooruit (en achteruit)
Voor de volgende keer moet je een kaartje om je handrem binden, met daarop de tekst.. “Alleen met een krik is deze auto in een hogere stand te zetten”
Ja die kerel was wel een beetje een knuppel, maar hij heeft zijn werk wel goed gedaan. Banden zitten er netjes en goed gebalanceerd op.
Nadat de aandrijf as vorige week is vervangen was al een groot gedeelte van het trillend stuur/auto weg. Met deze nieuwe banden erop is alle trilling weg, zelfs als ik plankgas rij op 160 a 170 km/u trilt het stuur en de auto niet meer, voorheen begon het al bij 120 te trillen.
Michelin banden kosten wel wat, maar je krijgt er wel een hoop comfort en veiligheid voor terug. Het is opeens een stuk stiller in mijn ZX op de snelweg, ik dacht dat al dat kabaal van de motor was. En uiteraard onder een Citroen of Peugeot horen gewoon Michelin banden