













































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:Normaal gesproken wordt het afgeregeld op 80%.
Dat zou een klein 60 liter zijn in dit geval, dus als dat erin gaat klopt dat welIk geloof niet dat ik mij er prettig bij zou voelen om de boel naar 100% af te regelen.
Waar ik mijn LPG installatie heb laten inbouwen zei ook dat hij dat niet deed. Wat hoger dan 80% was geen probleem, maar 100% deed hij gewoon niet.
80 liter op 80% is ongeveer 64 liter vol. Goed afgesteld kom je dan wel 500 km ver.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Echt nog nooooooit een probleem mee gehad hoor.
Die regel bestaat, omdat theoretisch gezien, de tank zou kunnen ontploffen, mocht men met een afgetankte auto in een warme parkeergarage gaan staan waardoor het gas zou kunnen uitzetten. Ofwel het overdrukventiel opent zich, waardoor LPG - dat zwaarder is dan lucht- als een bel onder de auto’s in de parkeergarage blijft hangen.
Dit is echter een zeer theoretische situatie en ik heb het altijd erg overdreven gevonden.
Ten eerste: is die gastank werkelijk veruit het sterkste ding aan die hele CX!
Ten tweede: niemand heeft zijn huis/garage zo dicht bij de pomp dat de auto nog 100% vol is als hij daar gaat parkeren
Ten tweede-sub1: vrijwel niemand heeft een verwarmde garage waar het 40+ graden wordt
Ten derde: In het geval van een publiek toegankelijke parkeergarage: zulke temperaturen kennen we in deze contreien nagenoeg niet.
Ten vierde: in de buitenlucht is er sowieso weinig aan de hand, omdat er ook nog altijd een overdrukventiel op de LPG-tank zit.
Leuke test voor Mythbusters: ik daag ze uit een gastank op die manier te laten ontploffen!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 08-03-2010
- Ami ami 6 berline
- CX 2400 GTi








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 08-11-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Sputnik schreef:Daarin is te lezen dat op 7 april 1978 (waarom geeft RDW nu dan 18 april 1978 aan??) Camille Londiche, woonachtig op 22, Rue Voltaire in Migennes de CX heeft gekocht bij Joigny Automobiles.
Idd geweldig zeg, zo’n histoire! De concessionaire in Joigny bestaat nog steeds (ze heten nu, heel erg Frans, ‘Car Valley S.A.S.’), 150 km ten zuidoosten van Parijs, misschien een leuk vakantiedoel?
http://www.reseau.citroen.fr/CWF/POSSit/HomePageVp.aspx?PosCode=01465





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Sputnik schreef:Ga ik doen! Hier vast een voorproefje
Mag op zich ook wel zonder behaarde benen.





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
La Léo schreef:Echt nog nooooooit een probleem mee gehad hoor.
Die regel bestaat, omdat theoretisch gezien, de tank zou kunnen ontploffen, mocht men met een afgetankte auto in een warme parkeergarage gaan staan waardoor het gas zou kunnen uitzetten. Ofwel het overdrukventiel opent zich, waardoor LPG - dat zwaarder is dan lucht- als een bel onder de auto’s in de parkeergarage blijft hangen.
Dit is echter een zeer theoretische situatie en ik heb het altijd erg overdreven gevonden.Ten eerste: is die gastank werkelijk veruit het sterkste ding aan die hele CX!
![]()
Ten tweede: niemand heeft zijn huis/garage zo dicht bij de pomp dat de auto nog 100% vol is als hij daar gaat parkeren
Ten tweede-sub1: vrijwel niemand heeft een verwarmde garage waar het 40+ graden wordt
Ten derde: In het geval van een publiek toegankelijke parkeergarage: zulke temperaturen kennen we in deze contreien nagenoeg niet.
Ten vierde: in de buitenlucht is er sowieso weinig aan de hand, omdat er ook nog altijd een overdrukventiel op de LPG-tank zit.Leuke test voor Mythbusters: ik daag ze uit een gastank op die manier te laten ontploffen!
De tank zelf kan niet ontploffen omdat er geen lucht (=zuurstof) inzit. Wel kan lpg dat uit het overdrukventiel onsnapt ontbranden. Daarna kan natuurlijk wel de benzinetank ontploffen. Hoe leger, hoe harder!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
jantje1948 schreef:[ Daarna kan natuurlijk wel de benzinetank ontploffen. Hoe leger, hoe harder!
Ergo: hoe voller, hoe veiliger!
(en ik neem aan dat je de LPG-tank bedoelt)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, de benzinetank. Bijna leeg=veel damp + veel zuurstof.
Voor de duidelijkheid: ik heb het over de grootte van de knal, niet die van de brand.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
jmmj schreef:Sputnik schreef:Daarin is te lezen dat op 7 april 1978 (waarom geeft RDW nu dan 18 april 1978 aan??) Camille Londiche, woonachtig op 22, Rue Voltaire in Migennes de CX heeft gekocht bij Joigny Automobiles.
Idd geweldig zeg, zo’n histoire! De concessionaire in Joigny bestaat nog steeds (ze heten nu, heel erg Frans, ‘Car Valley S.A.S.’), 150 km ten zuidoosten van Parijs, misschien een leuk vakantiedoel?
![]()
http://www.reseau.citroen.fr/CWF/POSSit/HomePageVp.aspx?PosCode=01465
Doen, en dan vooraf meteen even googlen en in de Franse online telefoongids kijken of deze beste mensen nog leven. Als het en beetje liefhebbers waren/zijn dan kan dat een onvergetelijk leuke ontmoeting opleveren, weet ik uit eigen (prettige) ervaring.
O ja, mooie CX. Gefeliciteerd!
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)




Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 08-03-2010
- Ami ami 6 berline
- CX 2400 GTi
Ze is echt prachtig Sputnik. Ik zag haar op de Citromobile volgens mij ook staan (van een afstandje) en haar tweelingzus zonder hoofddoekje in de hal (10 mille, koopie)
Diegene die binnen stond, is inderdaad een koopje. Volledige en op de motorkap na een perfecte paint job. Kostte bij mijn SM alleen al 7 k.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Die was mooi gespoten inderdaad, maar hebben jullie ook de gescheurde deurpanelen gezien? Verwacht ik toch anders voor 10k…
Mmm, die had ik inderdaad niet gezien. Dan wordt 10 k wel veel. Het punt is dat de auto het wel waard kan zijn ten opzichte van zelf aan de slag gaan. Feit is dat een CX zelden meer dan 8 k oplevert, hoe mooi en goed die ook is.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Die deurpanelen waren wat jammer inderdaad, maar maakt dat zo’n auto opeens die 10k niet waard? Kom nou…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)