Ik zou nu best even een freelance opdrachtje kunnen gebruiken.
























Totaal aantal Berichten: 5492
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
wendela schreef:jaco schreef:Ik neig dus naar het eerste.
Zou ik ook doen. Dan weet je wat je hebt. En je hebt er intussen toch best een beetje in gestoken. Ik zeg: houden!
Ik ben het met Wendela eens!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Oei da’s minder leuk Jaco… Maar het is wel een investering waar je weer lang plezier van hebt, zeker nu je al diverse dingen heb laten doen. Doen dus…!
Is ook mijn plan hoor. Ik heb het geld ook wel liggen, maar wil het pas uitgeven als er ook weer extra inkomsten tegenover staan. Gelukkig kan ik hier nog wel even mee doorrijden.
En ik zag het aankomen. Probeerde het alleen te ontkennen.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik zou ook deze auto houden, je weet immers wat je hebt. Probeer wel met Gert alles goed door te spreken van tevoren wat betreft de kosten, want een soortgelijke operatie liep bij mij financieel volledig uit de hand.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Let wel op dat er bij olie op de koppelingsplaat en drukgroep deze zeer snel verder slijt/meer slipt
en als dat het geval is moet je deze ook vervangen.
Dus in bijde gevallen moet er een nieuwe op/in
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Als je alles láát doen of dat je meehelpt kan in kosten schelen.
Kijk goed naar alle leidingen als het blok er eenmaal uit is; nú kun je erbij.
Ook de onderste motorsteun is een punt van aandacht, want een lekkende oliedrukschakelaar maakt deze week en uiteindelijk kapot.
Reken op 1 à 2 dagen werk, afhankelijk van wat er allemaal ontdekt wordt….
-> http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/197882
‘Spirit of avant-garde’
@Frank: dat is ook precies het plan; we gaan gewoon alles lichten en vervangen. Om de juiste diagnose te stellen moet het blok eruit en als dat er toch uit ligt, is het natuurlijk slim om alles aan te pakken.
@Pascal: Zelf doen of meehelpen is gewoon niet aan de orde. Dank voor de link naar jouw topic, die ga ik er even naast houden!
Verder ga ik even op een paar adressen een prijsindicatie vragen. Ik doe graag zaken met Gert de Jong, maar moet ook aan mijn eigen portemonnee denken.
@Fluidphreak: zou je mij (mag per pb) uit de doeken kunnen doen hoe jouw operatie uit de hand is gelopen? Als je het liever voor je houdt, ook geen punt hoor.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
PB verstuurd.
Dankjewel voor de PB. Jouw verhaal kan me heel erg helpen bij het nemen van de juiste beslissing.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jaco schreef:
Als ik de koppeling, koppakking, carterpakking e.d. ga laten vervangen. Wat kan ik dan het beste allemaal meteen mee laten nemen?
Nou, eens even denken…. Om voorgoed van die ranzige oliemeuk verlost te zijn en de boel jaren te kunnen laten zitten denk ik:
- koppeling
- carterpakkingen
- krukas keeringen (vliegwiel + distributiezijde)
- nokkenas keeringen
- distribtieriem met spanner
- waterpomp
- onderste motorsteun
- steunlager van de aandrijfas
- keeringen versnellingsbak
- benzine slangen
- hydraulische leidingen naar remaccu
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Beetje lekkerij is toch goed, dan roest ‘ie tenminste niet
Way out in the water, see it swimming.
waterman schreef:Nou, eens even denken…. Om voorgoed van die ranzige oliemeuk verlost te zijn en de boel jaren te kunnen laten zitten denk ik:
- koppeling
- carterpakkingen
- krukas keeringen (vliegwiel + distributiezijde)
- nokkenas keeringen
- distribtieriem met spanner
- waterpomp
- onderste motorsteun
- steunlager van de aandrijfas
- keeringen versnellingsbak
- benzine slangen
- hydraulische leidingen naar remaccu
Distributieriem met spanner en waterpomp zijn in januari gedaan. De rest van het lijstje had ik al wel ongeveer (overgenomen uit het topic van Pascal), behalve de benzine slangen geloof ik.
Mooi lijstje zo. Zou ik de koppakking ook niet meteen meenemen?
Kan jij met al jouw ervaring en een natte vinger een indicatie geven van het aantal uren dat hier mee gemoeid gaat en welk prijskaartje ik aan moet denken?








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Ik heb het onlangs bij mijn Athéna gedaan. Het is een leuke klus!
Voor alle zekerheid ook de koppakking gedaan.
Achteraf was ik hier heel blij mee, ik kon de binnenkant van het blok mooi schoonmaken, ik ben verlost van het zweten op de kop. En ik had 1 klep die niet goed afsloot, dus die heb ik mooi kunnen inslijpen.
Een motorpakkingsset is niet veel duurder dan een koppakkingsset, dus ik kan het van harte aanbevelen.
Bij mij waren ook de spruitstukpakkingen gaar, en zweette de keering van de nokkenas.
Je kunt dus beter gewoon alles in één keer doen!
Wat ik zou doen:
ALLE Motorpakkingen en keerringen, vergeet niet de carterpakking met vloeibaar pakking in te smeren anders blijft het lekken!
Koppakking zou ik dus gewoon doen.
Aandrijfaskeeringen evenals hoezen en assen kun je ook meteen doen indien nodig.
Ik zou een nieuwe distributieriem monteren, indien net vervangen kun je overwegen de spanner te laten zitten.
Waterpomp is ook vervangen, dus kan ook blijven zitten.
Vergeet het toplager in het vliegwiel niet.
Alle motorsteunen controleren en indien slecht, vervangen (vooral de onderste)
Controleer de vooraadbol voorop het subframe en indien leidingen slecht zijn dan zou ik die ook vervangen.
Tsja en de kosten?
Ga maar rekenen:
Koppeling EUR 250,-
Pakkingset EUR 175,-
wat bollen en leidingen 100,-
Sapjes (LHM, KVS, Olie en bakolie) 150,-
Oliefilter 10,-
Motorsteun 100,-
Distributieriem 30,-
lager 20,-
Werk aan cilinderkop 150,-
En reken 200,- aan onvoorziene dingen.
dan kom je op zo’n EUR 1200,- uit, tel daarbij 15uur voor in en uitbouw en 5 uur voor werk aan de motor dan zit je op zo’n 20 uur werk.
Grof geschat denk ik dat je dus moet rekenen op een bedrag rond de EUR 2500,- Als je het wil laten doen.
Zijn je aandrijfassen slecht en wil je daar nieuwe onder, tel er dan nog maar eens EUR 600,- bij.
Kijk hier maar even voor meer info en plaatjes!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Dank Cee-iks voor je uitgebreide uiteenzetting. Dit geeft inderdaad wel een goed beeld van de te verwachten werkzaamheden.
Zelf had ik al een bedrag van tussen de €2000 en €3000 in gedachten, dus dat klopt heel aardig.
Zoals gezegd is zelf doen niet aan de orde. Ik ga eens een paar specialisten benaderen voor een prijsindicatie en voor mezelf plannen wanneer dit zou moeten gebeuren.