Bij het vervaardigen van 3D illustraties van de DS, heb ik om het zo goed mogelijk uit te voeren technische tekeningen van dit model nodig. Weet iemand of copieen hiervan te verkrijgen zijn. Of dat ze nog wel bestaan. Manuals en onderdeel boeken bezit ik wel maar die verschaffen mij net te weinig info.
Of misschien staat er een DS vroeg model (eerste neus) wel ergens kompleet gestript, zodat ik daar een zeer uitgebreide foto sessie kan maken.
Martin Koopman





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
En ook welkom hier!
Citroen!
ik heb een ds uit 58 en opzoek naar een sleutel ruimte, op dit moment staat deze in een loods waar ik niet bij kan. Ik weet niet wat je precies wil zien en of foto’s van wil maken. Wanneer ik een ruimte heb gevonden ga ik ze compleet strippen.
zie ook de topic ‘historie van FZ-28-ZJ’ van dickesse daar heb ik een paar foto’s geplaatst.
Martin, het zou leuk zijn als je de forumleden iets meer zou willen vertellen over het project waar je mee bezig bent, dan kunnen we wat gerichter reageren. Voor dit soort vragen bestaan bijvoorbeeld ook 3D scanners, een soort camera waarmee je een rondje om een object loopt, waarna er direct een 3D mesh wordt gegenereerd, die je als onderlegger kunt gebruiken voor een CAD of modelleerprogramma. Dat levert je meer op dan dagen lang opmeten.





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
We wachten nog even op Martin.
Citroen!
Bedankt voor de reacties,
Mijn bedoeling is simpel maar complex, de “snoek” en dan wel het de eerste modellen, achterstevoren ontwerpen. De auto is er al maar er bestaat geen digitaal model net zoals die bij z’n moderne broeders. Kortom elk onderdeel en samenstelling wil ik op de zo als nu gebruikelijk is op digitale tekening zetten om zo een digitaal model te te verkrijgen van de legendarische DS. Deze Citroën zette in 1955 de auto techniek op een nieuw level.
Dus deze automobiel hoort thuis in een digitaal archief. Zo’n zelfde soort project, maar dan met een klassiek vliegtuig heb ik afgelopen jaar afgerond. Hier van had ik wel de beschikking over originele technische tekeningen.Maar het lijkt me erg moeilijk technische tekeningen van de DS boven water te krijgen, tot op heden krijg Ik bij Citroën geen gehoor. Dus zal ik dus het bestaande model moeten op meten. Ik wil beginnen met het frame en plaatwerk tot in ieder onder deel uit te werken. Daarna wielophanging en tot slot de motor. Ik weet dat een heel karwei is maar moet het mooi zijn dat de “Snoek” geheel gedigitaliseerd is. Want de bestaande manual’s en handboeken zijn onmisbaar maar laten veel vragen onbeantwoord.
Ik heb een impressie van enkele onderdelen van mijn afgesloten vliegtuig project (Dit is wel lage resolutie).
Martin Koopman





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hoi Martin,
Bedankt voor je toelichting.
Succes met de zoektocht!
Citroen!
Hi RvR,
Als je de vorige post heb gelezen weet je nu wat de bedoeling is. Ik weet niet waneer je begint met het strppen van je DS, maar ik houd me warm aanbevolen om te komen meten. Hoop dat je snel een geschikte werkruimte vindt en dat het voor mij het wat in de buurt is. Woon zelf in Dokkum.
Martin
Hoi Martin,
Zoals je heb gelezen heb ik nog geen ruimte maar dit zal niet lang duren.
Nederland is een klein land maar tussen Dokkum en Rotterdam zitten toch heel wat kilometers. Maar dit lijk mij niet het grootste probleem.
Laatst was ik voor mijn werk in Maleisië en deze klant had een digitale kopieer lezer/pen die exact een 3D object kon inlezen door een aantal punten aan te merken van het te scannen object. Werk jij met een soort gelijk systeem?
Rene
Rene,
Als de ik de afstand al een probleem zou vinden, dan kan ik maar beter met het project stoppen. Maar zo,n ritje Rotterdam is geen probleem, denk dat het wel meerdere ritjes worden. Want echt alle onderdelen moet ik opmeten waneer ik een volledige 3D model wil maken. Die pen die jij beschrijft is bij mij onbekend, maar ik zal op internet op zoek gaan, want dit kan het meet proces wel aardig versnellen. Ik hoop dat je snel een werkruimte kunt vinden. Heb je voor jezelf een termijn gesteld, waar binnen je de restauratie van je DS wil voltooien.
vrg Martin
Misschien kun je ook terecht bij één van onze veelgeprezen DS garages. Volgens mij is het dichtst bij jou in de buurt garage Wielinga in Wommels (Autobedrijf Wielinga De lange baan 2 8731 DZ Wommels 0515-332876). Best kans dat die een eerste neus heeft staan en mee wil werken.
Ook zou je via een PB’tje je vraag aan forumlid Mielcitrofiel kunnen doorspelen. Hij beheert het eerste neuzen register en weet vast wel een auto in jouw buurt. Milan kan je misschien ook vertellen voor welke details je een echte eerste neus nodig hebt (vrij zeldzaam) en voor welke zaken je net zo goed een tweede of derde neus kunt bekijken.
Overigens een prachtig stukje 3D model. Doet me een beetje denken aan Robbert Das, maar dan digitaal. Ben wel benieuwd of je dit beroepshalve doet of gewoon als hobby. Wat ga je met de plaatjes doen als het klaar is ? Ben ook wel nieuwsgierig naar welke programma’s je gebruikt om te modelleren en renderen.
Sorry dat ik wat vertraagd reageer (druk, druk)
Bedank voor de tip, ga zeker contact zoeken met garage Wielinga. Ja het is mij bekend dat er diverse onderdelen bij de drie neuzen overeen komen. Maar het is toch veilig waneer je een eerste neus als meet object neemt. Er zijn door de jaren, zoals je wel weet heel veel modificaties geweest.
Ik gebruik verschillende programma,s, maar hoofdzakelijk Inventor als ontwerp en CAD programma, Photoshop om de daadwerkelijke illustratie bij te werken en Indesign om het geheel vorm te geven. Mijn beroep is vormgever en dit project doe ik semi beroeps matig. Als het me lukt om genoeg gegevens boven water te krijgen wil ik het als boek uitbrengen. Ik ben ook op zoek gegaan om doormiddel van laser metingen te verrichten dat is mogelijk maar de hardware wat door voor nodig is is nogal prijzig, dus rolmaat, liniaal en schuifmaat wordt mijn hardware. Ik denk dat je op die manier van meten ook veel beter de Snoek gaat doorgronden. Ik zal ze nu een dan wat updates geven van mijn vorderingen.
Martin
Alweer een paar maanden geleden deed ik een verzoek om technische info over de DS eerste neus. Inmiddels heb ik een geweldig adres en wel bij Jaap de Bode, hier wordt ik zeer gastvrij ontvangen, Jaap heeft een schat aan materiaal om mijn technische info te verschaffen. Ben inmiddels al druk aan het meten. Ben er wel achter gekomen dat het een langdurige klus zal worden de “snoek” technisch te documenteren. Hieronder alvast een voorproefje van de uitlaat demper. Het blijft mij verbazen dat vele verzoeken voor technische informatie bij citroën Nederland als ook Frankrijk altijd onbeantwoord blijven, beschamend.
Martin












































Totaal aantal Berichten: 25672
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed bezig Martin!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Martin,
Misschien had je het al gezien, maar ik kwam een vrij mooi model tegen van de derde neus DS http://www.turbosquid.com/3d-models/citroen-ds-3ds/297262
Geen idee of je er iets aan hebt als basis, maar als model voor de basis voor graphisch werk vind ik het wel een erg geslaagd model (er is namelijk ook een hoop troep!)
Noem je het expres ‘reverce’? of is dat een spelfout van ‘reverse’