klopt daar heb je gelijk in maar ik rij veel in belgie en luxenburg en daar is het al wel een paar weken slecht weer en ten 2e heb ik ook het probleem dat ik chroom velgen er onder had en die zijn gewoon wat kwetsbaarder dan gewone velgen
Ook ik heb winterbanden onder mn xsara liggen. Dit is de eerste winter dat ik ze heb, maar ze bevallen perfect! Vooral afgelopen week met de regen vond ik ze beduidend meer grip hebben, maar dat kan ook liggen aan de stap van 3 mm zomerbanden naar nieuwe winterbanden!
Bij mij gaan ze er iig iedere winter onder!
Xsara_Coupe
ik blijf gewoon doorrijden op mijn normale banden. zoveel sneeuw en glad weer heb je in nederland niet. (afgezien van maart afgelopen jaar…maar das ook weer iets aparts natuurlijk )
als ze gaan pekelen om de 5 dagen even een emmertje water en sop erover heen en klaar is kees. ook voor de auto kan het geen kwaad dan regelmatig even afspoelen.
ga ik op wintersport is het anders, dan zou ik ze er wel om gooien.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik heb net gister 1 nieuwe zomer band gekocht aangezien me voorbanden bijna op waren (reserve wiel was nog goed) dus aan de voorkant nu 2 goede banden.
nog niet veel gereden maar volgens mij is de grip al stuk beter
waarom geen winterbanden?
nu hoefde ik maar 1 nieuwe band te kopen anders 4…
en natuurlijk slijten je zomerbanden niet in de winter, maar winterbanden slijten wel stuk harder dan zomerbanden.
verder als je de auto inruilt voor een ander type (Citroën) en je heb andere banden maten dan staan die winterbanden nog in de schuur, dan heb je lijkt me ook een flinke afschrijving op die banden.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Zolang ik niet op wintersport ga zie ik er het nut niet van in. Die enkele keer dat het hier glad is rijd ik wel wat rustiger. Ik zorg gewoon voor goede all waether banden. Net 4 nieuwe michelins eronder terwijl de oude nog niet eens helemaal af waren.
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
zandvoorta schreef:Zolang ik niet op wintersport ga zie ik er het nut niet van in. Die enkele keer dat het hier glad is rijd ik wel wat rustiger. Ik zorg gewoon voor goede all waether banden. Net 4 nieuwe michelins eronder terwijl de oude nog niet eens helemaal af waren.
Winterbanden zijn initieel niet bedoeld voor de wintersport, maar voor de winter. De rubbersamenstelling van zomer en 4-seizoensbanden is dusdanig dat deze banden onder de 7 graden sterk verminderd tot niet (!) presteren. Dus ook op droog wegdek zijn winterbanden beter in de winter. En zeker op nat wegdek (80% van de tijd nat wegdek in de winter?). Laat staan sneeuw en ijs inderdaad.
Winterbanden zijn dus NIET bedoeld voor die 3 dagen sneeuw of de wintersport, maar zijn speciaal ontwikkeld voor koudere en nattere omstandigheden. En dus hebben winterbanden zeker nut.
Fabeltjes:
- winterbanden zouden harder slijten; is niet meer zo. De laatste jaren is de techniek met sprongen vooruit gegaan.
- winterbanden maken meer lawaai; is niet (altijd) meer zo.
- winterbanden slijten harder; is niet (altijd) meer zo.
- als het glad is, neem ik wel wat meer afstand. De meeste ongelukken gebeuren op ‘andere’ momenten. Bovendien krijgen zomerbanden een 217% langere remweg in de winter dan in de zomer bij 50 km/h.
- als ik mijn auto inruil, heb ik nog 4 lompe banden in de schuur liggen. Marktplaats? Of tegelijk meegeven bij de inruil?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Handjes schreef:zandvoorta schreef:Zolang ik niet op wintersport ga zie ik er het nut niet van in. Die enkele keer dat het hier glad is rijd ik wel wat rustiger. Ik zorg gewoon voor goede all waether banden. Net 4 nieuwe michelins eronder terwijl de oude nog niet eens helemaal af waren.
Winterbanden zijn initieel niet bedoeld voor de wintersport, maar voor de winter. De rubbersamenstelling van zomer en 4-seizoensbanden is dusdanig dat deze banden onder de 7 graden sterk verminderd tot niet (!) presteren. Dus ook op droog wegdek zijn winterbanden beter in de winter. En zeker op nat wegdek (80% van de tijd nat wegdek in de winter?). Laat staan sneeuw en ijs inderdaad.
Winterbanden zijn dus NIET bedoeld voor die 3 dagen sneeuw of de wintersport, maar zijn speciaal ontwikkeld voor koudere en nattere omstandigheden. En dus hebben winterbanden zeker nut.
Fabeltjes:
- winterbanden zouden harder slijten; is niet meer zo. De laatste jaren is de techniek met sprongen vooruit gegaan.
- winterbanden maken meer lawaai; is niet (altijd) meer zo.
- winterbanden slijten harder; is niet (altijd) meer zo.
- als het glad is, neem ik wel wat meer afstand. De meeste ongelukken gebeuren op ‘andere’ momenten. Bovendien krijgen zomerbanden een 217% langere remweg in de winter dan in de zomer bij 50 km/h.
- als ik mijn auto inruil, heb ik nog 4 lompe banden in de schuur liggen. Marktplaats? Of tegelijk meegeven bij de inruil?
Ik sluit me hier bij aan!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Bovendien geldt in veel Europese landen het volgende:
Uitgangspunt is de algemene bepaling dat banden moeten corresponderen met de wegomstandigheden. Op grond van dit uitgangspunt kan rijden op zomerbanden in winterse omstandigheden leiden tot aansprakelijkheid voor ongevallen en strafrechtelijke gevolgen hebben.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor mijn XM V6 heb ik een complete set winterbanden, met name omdat er 195pk op de voorwielen staat, en omdat dat ding gewoon veel beter remt op nat/ koud/ glad wegdek met een paar winterbanden. Het gaat hier niet alleen om het behoud van je auto, maar met name om de veiligheid van jou en andere verkeersdeelnemenrs.
Ook mijn SM staat nu op winterbanden, om dezelfde reden, maar ook omdat ik met de SM op winterspport ga, en dus veel grip in de sneeuw wil hebben. Iets wat met een paar Originele michelin XWX banden onmogelijk is!
Wat het verzekerings verhaal betreft, onze auto’s moeten aan de eisen voldoen die door de Nederlandse wetgeving worden gesteld. Ook als je er mee in het buitenland komt! Maar feit is wel, dat indien je betrokken raakt bij een aanrijden o.i.d in een land waar voor de eigen inwoners een winterbanden plicht geldt, je een heleboel gezeur kan krijgen als jij gewoon op je zomerbanden rijdt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Handjes schreef:zandvoorta schreef:Zolang ik niet op wintersport ga zie ik er het nut niet van in. Die enkele keer dat het hier glad is rijd ik wel wat rustiger. Ik zorg gewoon voor goede all waether banden. Net 4 nieuwe michelins eronder terwijl de oude nog niet eens helemaal af waren.
- als ik mijn auto inruil, heb ik nog 4 lompe banden in de schuur liggen. Marktplaats? Of tegelijk meegeven bij de inruil?
tuurlijk kan je ze verkopen, alleen heb je wel een flinke afschrijving.
daar had ik het over, en daar kom je naar mijn idee niet onderuit.
verder zal je mij nooit er tegenin horen gaan dat winterbanden niet goed presteren e.d.
maar het blijft best een kostbare zaak, vergeet ook niet dat je een stel extra velgen zal moeten hebben (in de meeste gevallen)
arjan_verkade schreef:Handjes schreef:zandvoorta schreef:Zolang ik niet op wintersport ga zie ik er het nut niet van in. Die enkele keer dat het hier glad is rijd ik wel wat rustiger. Ik zorg gewoon voor goede all waether banden. Net 4 nieuwe michelins eronder terwijl de oude nog niet eens helemaal af waren.
- als ik mijn auto inruil, heb ik nog 4 lompe banden in de schuur liggen. Marktplaats? Of tegelijk meegeven bij de inruil?
tuurlijk kan je ze verkopen, alleen heb je wel een flinke afschrijving.
daar had ik het over, en daar kom je naar mijn idee niet onderuit.verder zal je mij nooit er tegenin horen gaan dat winterbanden niet goed presteren e.d.
maar het blijft best een kostbare zaak, vergeet ook niet dat je een stel extra velgen zal moeten hebben (in de meeste gevallen)
je moet op de lange termijn denken als je auto 4 jaar rijd gebruik je de banden 4 keer enz
dus kwa kosten valt het dan reuze mee
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
citroenc2 schreef:arjan_verkade schreef:Handjes schreef:zandvoorta schreef:Zolang ik niet op wintersport ga zie ik er het nut niet van in. Die enkele keer dat het hier glad is rijd ik wel wat rustiger. Ik zorg gewoon voor goede all waether banden. Net 4 nieuwe michelins eronder terwijl de oude nog niet eens helemaal af waren.
- als ik mijn auto inruil, heb ik nog 4 lompe banden in de schuur liggen. Marktplaats? Of tegelijk meegeven bij de inruil?
tuurlijk kan je ze verkopen, alleen heb je wel een flinke afschrijving.
daar had ik het over, en daar kom je naar mijn idee niet onderuit.verder zal je mij nooit er tegenin horen gaan dat winterbanden niet goed presteren e.d.
maar het blijft best een kostbare zaak, vergeet ook niet dat je een stel extra velgen zal moeten hebben (in de meeste gevallen)
je moet op de lange termijn denken als je auto 4 jaar rijd gebruik je de banden 4 keer enz
dus kwa kosten valt het dan reuze mee
das mijn punt nu net ALS je ze bijvoorbeeld maar 1 winter kan gebruiken.
dan wordt het prijzig.
arjan_verkade schreef:citroenc2 schreef:arjan_verkade schreef:Handjes schreef:zandvoorta schreef:Zolang ik niet op wintersport ga zie ik er het nut niet van in. Die enkele keer dat het hier glad is rijd ik wel wat rustiger. Ik zorg gewoon voor goede all waether banden. Net 4 nieuwe michelins eronder terwijl de oude nog niet eens helemaal af waren.
- als ik mijn auto inruil, heb ik nog 4 lompe banden in de schuur liggen. Marktplaats? Of tegelijk meegeven bij de inruil?
tuurlijk kan je ze verkopen, alleen heb je wel een flinke afschrijving.
daar had ik het over, en daar kom je naar mijn idee niet onderuit.verder zal je mij nooit er tegenin horen gaan dat winterbanden niet goed presteren e.d.
maar het blijft best een kostbare zaak, vergeet ook niet dat je een stel extra velgen zal moeten hebben (in de meeste gevallen)
je moet op de lange termijn denken als je auto 4 jaar rijd gebruik je de banden 4 keer enz
dus kwa kosten valt het dan reuze meedas mijn punt nu net ALS je ze bijvoorbeeld maar 1 winter kan gebruiken.
dan wordt het prijzig.
dan wordt het wel duur maar je kan ze ook eventueel huren tegenwoordig
de kwaliteit van de banden tegenwoordig is wel zodanig goed dat ze onder de 7 graden goed presteren. ik had met mijn 205/40/17 GoodYear F1 V-profiel banden nooit problemen in de sneeuw of bij nat weer. ze presteerden zelfs uitermate goed vond ik. grip te over !!! als ik weer banden koop, zijn het die.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:de kwaliteit van de banden tegenwoordig is wel zodanig goed dat ze onder de 7 graden goed presteren. ik had met mijn 205/40/17 GoodYear F1 V-profiel banden nooit problemen in de sneeuw of bij nat weer. ze presteerden zelfs uitermate goed vond ik. grip te over !!! als ik weer banden koop, zijn het die.
jip dat vind ik ook
de ene zomerband is de andere niet
dus als je van een slechte zomerband naar een goede winterband gaat
dan merk je zeker verschil
en hoeveel dagen per jaar is het nou kouder dan 7 graden
groetjes fraaske