Misschien kan iemand me op weg helpen: Allereerst, betreft de 1.6 THP motor in the C4 Grand Picasso. Bij het gas geven (flink indrukken) in de 5de of 6de versnelling, bij 2250 toeren (denk ik gezien te hebben), dan lijkt het of de motor even niet wil (lijkt op “choken”). Het duurt slechts een seconde, maar is goed merkbaar omdat de versnelling dan even afgebroken wordt. Komt dit iemand bekend voor of heeft iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Ik heb ook een sportfilter (mag merk niet noemen ) ipv het standaard filter gemonteerd.
Bedankt alvast.
Monteer het originele filter weer en kijk of je het nog hebt.
Als we het over de basis hebben;
Er zijn sport-inlegfilters en open filters.(sportfilters). Het inlegfilter, dat betekend hetzelfde ontwerp als jouw originele filter maar dan met een aangepast filterelement.
Hele open sportfilters (dus niet de inlegfilters voor je box) zorgen als je pech hebt voor een koppelvermindering en reageerd dan inderdaad trager op het gas onderin de toeren.
Over open sportfilters zijn al hele verhalen geschreven (voornamelijk nadelig, voor straatgebruik) dus daar ga ik het niet over hebben.
Het ideale open sportfilter is namelijk een bijna luchtfilterbox aan het worden.
Het beste presteert een sport-inlegfilter met een goed aangepaste luchtfilterbox. Beter is dat in samenwerking met een sportuitlaat.
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
Ok. zodra ik tijd heb, zal ik het standaard luchtfilter terugplaatsen en kijken of het probleem daarmee weg gaat. Bedankt voor de tip . Wordt vervolgd.
Na geruime tijd kan ik concluderen dat het niet een het filter heeft gelegen, maar aan de motor. De 1.6 THP heeft voortdurend problemen (gehad?) en moest kortgeleden weer gerepareerd worden (zie ook hier http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1445575/).Jammer, want als de motor goed is (zoals na de reparatie) dan rijdt het fantastisch.