




















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Ik heb al op onderhoudschema intervallen gezocht, maar kon niets vinden…...
Waar kan ik een schema vinden met de onderhoudsintervallen voor de CX. Kan momenteel niet bij de papieren van de CX. Staan er ergens tabellen waarop alles vermeld staat?
Alvast bedankt!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik zou het niet precies weten, maar ik doe elke 10000 km een grote beurt. Zaken die naar mijn gevoel niet elke grote beurt hoeven zoals v-snaren, versnellingsbakolie, etc. doe ik in overleg met de CX specialist.
Heeft een Douvrin een distributieriem? Daarvan wil je het interval natuurlijk wel weten. Maar dat zou ik vaker laten doen dan het interval aangeeft. Dus bijv. na 100.000 als het interval 120.000 is.
Hier ook elke 10.000. En voor de rest natuurlijk naar bevind van zaken. Geen enkele vorm van planning vervangt ooit goed nadenken en goed kijken.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat houd een grote beurt in bij jullie?
Ik doe in elk geval elk jaar:
Olie
Filter
Bougies
Elke 2 jaar:
LHM
KVS
Bollen vullen indien nodig
Ik rijdt er toch te weinig meer om naar km’s te kijken. Maar 2 jaar lang geen olie wisselen vind ik dan weer teveel.
Is de d-riem niet 60.000 km? Dat is volgens mij bij een BX ook het geval.
Tja ik heb zelf een ketting, dus daar nooit op gelet

























Totaal aantal Berichten: 6503
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Standaard is/was elke 10.000 km een beurt. Benzine en diesel. Groot of klein weet ik niet. De garage waar ik mijn break heenbreng heeft dat overigens opgetrokken naar 15.000 km, blijkens het kaartje aan mijn versnellingspook.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)




















Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
riem van een benzine versie douvrin is om de 100,000km
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Arjan Verkade schreef:Wat houd een grote beurt in bij jullie?
Ik doe in elk geval elk jaar:
Olie
Filter
Bougies
Neem aan dat je oliefilter bedoelt. Ik doe bij een grote beurt ook nog benzinefilter, luchtfilter en kleppen stellen.
Het interval is idd 10000 km of 1 jaar.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Benzinefilter hoeft denk ik niet echt elke 10.000 km, kleppen stellen zeker wel. Verder koppelingskabel afstellen, handrem afstellen. En er is altijd wel een lijstje met dingen die niet helemaal 100% zijn…












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik doelde op het olie filter ja.
Benzine hoeft maar af en toe. Laten we zeggen 5 jaar?
Kleppen stellen lijkt me ook niet elk jaar nodig.
Toen ik dat na 2 jaar liet doen hoefde er bijna niets gesteld te worden. Er was toen onbekend wanneer dat voor het laatst gedaan was.
De handrem wordt natuurlijk automatisch met de APK gecontoleerd.
Koppelingskabels heb ik eigenlijk ook nog nooit wat aan gedaan.
Luchtfilter kan je zelf gemakkelijk even schoonmaken
Het valt overigens ook best mee hoe vies die wordt na ruim een jaar.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bxsport schreef:riem van een benzine versie douvrin is om de 100,000km
Om de 80.000 km. Kleppen stellen: op LPG iedere 10.000 km, op benzine iedere 20.000.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Mijn CX gaat - tenzij er iets mis gaat - 1 x per jaar naar de garage. Al was het maar voor de APK. En dan is het wel weer ergens tijd voor. Afgelopen tijd is meermalen een flink deel van de koelvloeistof weggelopen. Die ga ik dus voorlopig niet wisselen. Olie blijft best lang goed, mits je de auto vooral op lange afstanden gebruikt - ook bij beperkte kilometrages. Ook ik heb gemerkt dat garages de km tussen de beurten wat omhoog trekken. Als de olie in moderne auto’s 10.0000 of 20.000 km lang goed blijft, kan het in een oudere auto natuurlijk ook 7.500 of 10.000 km blijven zitten.
Off topic: Bij mijn DS maakte ik wel zo nu en dan het filter van de groene olie schoon - het wisselen heb ik eigenlijk nooit gedaan of laten doen. Maar in 12 jaar natuurlijk wel zo nu en dan een flinke lekkage gehad of een wisseling van een hydraulisch component. En dan wordt er ook een behoorlijk deel van de olie gewisseld. Met de CX heb ik het in anderhalfjaar dus nog niet overwogen.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
LHM vervangen is toch wel belangrijk voor je systeem. Men schrijft niet voor niets max 60k voor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Da’s voor mij toch een paar jaar hoor.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Officeel staat er volgens mij 60.000 km of 2 jaar voor. (welke het eerst bereikt is)
Zover ik weet hebben ze deze waardes bij de XM, BX en Xantia ook nog gehandhaaft





Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Wat houd een grote beurt in bij jullie?
Toen de CX nog jong was leefden we in een tijd dat een grote beurt ook echt een grote beurt was.
En niet zoals nu dat ze een lijstje bij langs lopen.
Als wij een CX binnen kregen voor een grote beurt dan werd hij ook echt van bumper tot bumper nagekeken.
Zal eens even diep in mijn geheugen graven
Contactpunten vervangen (met condensator)
verdelerkap en kabels controle
bougies vervangen
klepspeling controle, eventueel bijstellen
olie en oliefilter vervangen
versnellingsbakolie controle (eventueel vervangen)
luchtfilter vervangen
accu controle
LHM controle, eventueel verversen
koppelingcontrole, eventueel stellen
uitlaat controle
diverse hoezen controle
remmen voor en achter loshalen, schoonmaken, en invetten met kopervet
handremmechanisme controleren, eventueel gangbaar maken en met kopervet behandelen
diverse controles onder de auto op speling
leidingen controle
banden controleren op schade, profiel en bandenspanning (ook reservewiel)
deurschanieren en sloten smeren, schanieren en sloten smeerden wij meestal met Wynss chainlube en de deurvangers met Wynss viscotene.
controle binnenverlichting (schakelaar) en de verlichting en controle lampjes van het dashbord
gangbaarheid van de stoelverstelling, eventueel smeren
verlichting controleren
claxon controleren
ruitensproeier controleren, eventueel vullen
proefrit maken en als het goed is de auto even wassen
Groeten van Henk uit Steenwijk.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Mooie lijst
Er staan hier nu dingen tussen die bij sommige CXen al meer dan 15 jaar niet gedaan zijn….