Hallo
Vorige week even mijn rijexamen gaan afleggen (geslaagd). Daarbij moet de radio uit en moet er volgens de regels volledige stilte zijn in de wagen. Enfin ja tijdens het examen merkte ik op dat tijdens het licht remmen er een soort krakend schurend geluid ontstaat. Bij hard remmen hoor ik dit echter niet. Nu vroeg ik mij af hoe dit kan komen? Zijn men remblokken versleten? Ik heb zelf ook al wat zitten zoeken en blijkt dat mss door vuiligheid dit geluid kan optreden? Iemand een idee hoe ik dit het best aanpak?
Proficiat hopelijk een veilige bestuurder erbij
Ik denk dat je de remklauw even moet invetten met kopervet.
Als het wiel er dan toch af is kan je best ineens de dikte van de voering meten. 2a3 mm is het minimum. adhv je uitleg lijken deze nog dik genoeg maar meten is weten.
Wat is je km stand ongeveer?
Bedankt, ik was blanco geslaagd dus men examen was best goed. De huidige km stand bedraagt 22 897.
Wat moet er dan precies ingevet worden aan die remklauw. Ik weet hoe zo’n ding eruit ziet een daar stopt het dan ook :p
Het vreemde is dat als ik rem in het begin de remkracht erg matig is tot flauw. Ik moet echt al flink intrappen (niet tot het einde maar toch over de helft) om eigenlijk een serieuze remkracht te voelen. Ik weet niet of dit normaal is met een saxo want de saxo van men neef reageert net hetzelfde. Ik ben het nu zo gewend dat dit mij niet extreem stoort. Enkel nu ik het kraken heb opgemerkt dacht ik dat het 1 mss iets met het ander te maken heeft.
de pistons waar de blokjes mee naar de schijf worden mee gedrukt. Ik smeer bij het wisselen van de blokjes eigenlijk alles wat er beweegt aan de remklauw mee in ik plak dan toch al dus ... LET OP de schijf en de blokjes niet mee vetten.
remblokjes gaan ongeveer 40 000 a 45 000 km mee bij normaal gebruik.
normaal heeft het een niets te maken met het ander. de remvloeistof zorgt ervoor dat uiteindelijk de blokken tegen de schijven gaan dat dit nu direct of na een uur (bij wijze van spreken).
Ziet de remvloeistof er overigens bruinachtig uit of geel en is deze kleur egaal in het reservoir? Als deze bruinachtig ziet en geen egale kleur heeft raad ik je aan om deze even te vervangen bij een fastfitter (auto5 in be) kost dit ca 30 euro ... remvloeistof dot 4 of dot 5.1 zijn goed. In principe zou je deze alle 2 jaar moeten wisselen.
Ik zal het eens proberen en hopelijk is het daarmee opgelost. De remvloeistof ziet er lichtbruin doorzichtig uit maar staat net boven het minimum streepje. Ik laat hier nog wat weten of het remprobleem wel degelijk is opgelost hiermee. Bedankt voor de hulp.
Bij mij was de naaf waar de remschijf op wordt bevestigd krom. Ik en de garage heb hier erg lang naar moeten zoeken om de oorzaak te vinden.
C1 Ambiance 2006
Ok vandaag even de handen vuil gemaakt en zoals hierboven aangeraden met wat kopervet de bewegende delen ingesmeerd van de remklauw. Maar jammer genoeg is het nog steeds niet opgelost. Dan maar even op een rustige weg gaan testen in welke situaties het schurende geluid waargenomen kan worden. Bij hard afremmen hoor ik het niet. Maar dit kan natuurlijk ook komen door de snelheid en de wind die tot binnen in de wagen doordringt. Bij zacht afremmen hoor ik het wel. Tot noch toe niets nieuws dus. Enkel merkte ik gisteren het volgende op. Bij stilstaan en het rempedaal indrukken hoor ik het geluid dus wel. Nu is mijn vraag: werkt het remsysteem van een saxo met een pomp of dergelijke die net als bij stuurbekrachtiging helpt bij het remmen? Is het mogelijk dat het geluid van deze pomp afkomstig is? Zo ja wat valt hier aan te doen?
er zit rembekrachtiging op deze werkt enkel met motor aan.
Als je de rem indrukt tijdens het starten trekt de rempedaal zich normaal naar beneden.
Heb je al gehoord of het niet van de achterremmen komt.
Dat doet het rempedaal idd. Het geluid zou ook van de achterremmen kunnen komen ik vermoed van niet maar het kan. Ik weet wel 100% zeker dat het geluid ook hoorbaar is als ik stilsta aan de verkeerslichten bv. Daarmee vermoed ik dat het niets met de remschijven of dergelijke te maken heeft. Werkt de rembekrachtiging met een soort van pomp dan die het geluid kan veroorzaken?
Geen idee hoe deze juist werkt. Wel dat de pistons altijd remvloeistof moeten hebben om geen lekke membraams te veroorzaken maar je niveau stond boven het minimum dus dit zou normaal de oorzaak niet zijn. Daar moet ik eerst een boek voor doorbladeren
Ik denk dat je iemand moet vragen om te luisteren terwijl je zelf remt of andersom.
Ontluchten van de remleidingen kan misschien het probleem verhelpen.