slangen en carb. Was: rotor (beschermdingetje) en slecht lopen
icefire
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 283

- CX 2.2 TRS
Gepost: 14 mei 2011 04:37 PM

Mijn cx 22 trs uit 87 verbruikt veel benzine en gisteren bij aankomst op groepsaccomodatie kreeg ik commentaar dat de dame flink stonk.
Auto klinkt laatste tijd wat rauw (en er zit een tik in het systeem) maar dat zou komen omdat een van de bevestigingsbouten van het spruitstuk zich aan het begeven is.
Een paar weken geleden heeft de moter even gekookt omdat de fan niet aansloeg bij het stationair lopen. CX was ingezet om de BX waarvan de accu op was weer aan de praat te krijgen (zucht).
Ik heb net even snel naar water en olie gekeken maar daar zit geen hoog verbruik (beide netjes op peil).
Ik denk dat de bougies, carburateur ed vervuild zijn. Rotor losgemaakt en daar zat een half verkruimeld beschermkapje in, zie foto.
Vraag is wat ik hier nu midden op de veluwe mee moet. Kan ik dat kapje eruit halen en dan nog een poosje verder rijden of moet ie ter plekke vervangen worden? En als vervanging noodzakelijk is waar vind ik dan nu nog in de buurt van Otterlo zo’n kapje (hoe heet dan ding?).

Alvast bedankt voor het meedenken.

CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.

Profiel  

Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 479

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 14 mei 2011 04:48 PM
  [ # 1 ]

Dat witte kapje kun je er rustig uithalen en gewoon mee naar huis rijden.

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  

Gepost: 15 mei 2011 01:00 PM
  [ # 2 ]

Wanneer is de laatste grote beurt uitgevoerd?
Carburateur ooit gereinigd? Kleppen gesteld? Bougies vervangen? Timing gecheckt? Ziet het er fris uit binnen in de verdeelkap? (schoonmaken met een schuurpapiertje helpt soms al)

Natuurlijk kun je daar niets mee midden op de Veluwe, maar wel als je weer thuis bent. Wink

P.S. Heb je het verbruik ooit bijgehouden? Een verbogen vlotter kan ook zorgen voor (te)veel bezinelucht, slecht lopen en verhoogd verbruik.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 15 mei 2011 02:45 PM
  [ # 3 ]

Kapje kan er gewoon tussenuit….

Maar als ik het zo hoor, denk ik dat het een gevalletje “groot onderhoud” is….
Ik zie trouwens ook een oliespoor op de bovenste koelslang, dus je nokkenaskeerring mag ook op het lijstje erbij…

Rauw lopen kan te maken hebben met een lekke spruitstukpakking, hoewel dat meer een soort geknetter geeft. Ik zou eens beginnen met kleppenstellen, een grondige herziening van de ontsteking (kap,bougies,rotor etc) frisse olie en een schoonmaakbeurt en afstelling van de carbu. Misschien de distributie een keer vervangen? (één tandje ernaast kan rare gevolgen hebben)

voor nu kapje eruit en rijden maar!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  

icefire
> 200 berichten
RankRankRank

- CX 2.2 TRS
Gepost: 15 mei 2011 08:33 PM
  [ # 4 ]

Ben weer thuis. Ging prima. Dank voor de reacties.

Verbruik is altijd wat hoger geweest dan bij de vorige 22trs: 1:9-1:10, laatste tijd iets meer heb ik het gevoel. Vorige deed 1:10-1:12. In luchtfilter ruik ik een duidelijke benzinelucht.

Het rauwe gaat gepaard met een frrrtje. Als motor warm wordt wordt dat minder.

Verdeelkap is verder schoon. Bougies en carburateur ga ik nakijken (hoop dat er wat mooie stappenplannen hier op het forum staan voor de carburateur). Kleppen moet ik laten doen. Distributie is 30k geleden gebeurd (in 2007). Qua kilometers nog niets aan de hand, maar qua kalender moet ie volgend jaar weer een keer?

Motor is altijd wat “nat” geweest, net als mijn vorige 22trs. Verbruik echter vrijwel nihil. Stoep is ook mooi schoon.

Profiel  

Gepost: 15 mei 2011 10:31 PM
  [ # 5 ]
icefire schreef:

carburateur ga ik nakijken (hoop dat er wat mooie stappenplannen hier op het forum staan voor de carburateur).

Hiero: Carburateur reinigen

Wink

Bougies gewoon vervangen, kosten 4 euro per stuk ofzo…. bij cilinder 3 kun je er wat lastig bij, daar moet je een kniestukje gebruiken. Even kopervet op het schroefdraad, dan gaan ze er later weer makkelijk uit.

Kleppen beslist spoedig laten stellen evenals ontsteking: benzinegeur in het luchtfilter is nooit een goed teken voor wat betreft de timing.  (en dus het verbruik én behoud van de motor)

Check ook even die slang die bovenop uit je kleppendeksel komt en naar de luchtinlaat loopt. Zit die niet verstopt met oliemeuk?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

icefire
> 200 berichten
RankRankRank

- CX 2.2 TRS
Gepost: 29 mei 2011 06:35 PM
  [ # 6 ]

ik ben weer even verder met de trs:
verdelerkap en contactpunten zijn weer gekuisd; puntjes waren duidelijk gecorrodeerd.

Bougies zijn vervangen: oude waren erg bruin/verbrand:

Starten leverde nog 1 maal een mooie blauwe pluim op maar daarna niet meer.

Een aantal slangen heb ik vervangen die waren poreus op de aansluitingen. Echter de brezan hier zit maar matig in zijn voorraad en catalogus. De geleverde slang is nu 4 mm (gemeten ad binnenzijde) en dat is net iets te krap volgens mij: zo krijg je snel weer breuken. Weten jullie adres waar je wel de juiste maten kunt bestellen?
Op de laatste foto zie een van de oude slangen.

Die slang wordt op het gele potje (wat doet dat en heeft ie een richting?) aangesloten. In de oude slang zit na 1 cm een busje of kogeltje. Dat snap ik niet want daardoor is de slang dus ook meteen verstopt. Heeft dat een functie?

De carburateur zelf ben ik nog afgebleven. Het lijkt me dat alle pakkingen eraan gaan als ik de boel open maak en kan vooralsnog geen pakkingset of revisieset vinden. Brezan heeft dat ook niet en ook de locale citroen-dealer heeft dat niet en kan het moeilijk bestellen. Dus wie weet hoe/waar ik aan een dergelijke set kom? Heeft het reinigen van de carburateur meteen gevolgen voor het opnieuw inregelen? Als dat zo is kan ik de klus beter overlaten aan mijn cx-monteur. Ik ben niet bang om iets uit elkaar en weer in elkaar te zetten maar heb vervolgens geen hulpmiddelen voor een goede afstelling.

Tenslotte zit er achterop de carburateur, boven de mengselregelschroef een busje waar een kabeltje uit komt. Kabeltje is erg fragiel. Kan ik dat vastsolderen? Of sloop ik de boel dan?

Het oliespoor op de bovenste koelslang waar cee-iks op wijst is oud en ingedroogd. Wel lekt er olie via de olieafsluitdop.Daarom is de boel ook zo vettig.
De slang die uit het kleppendeksel komt is wel viezig van binnen maar zeker niet verstopt.

Profiel  

Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 29 mei 2011 07:47 PM
  [ # 7 ]

Die jongens in Gramsbergen kunnen je echt wel aan een revisieset voor je carburateur helpen, anders heb ik er nog wel eentje liggen.
Ooit gekocht om de carb vam m’n toen-nog 20 RE te doen (zelfde carb), maar er uiteindelijk gewoon een andere carb op gedaan dus de pakkingset bleef liggen..

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook