Wij hebben al een hele tijd een probleempje met de Xant, dat wanneer je de motor start hij heel moeilijk op gang komt…
Toen wij laatst in Hongarije waren(waar het toen tusen de 23 en de 29 graden was) startte hij nog veel moeilijker….
Na 3 start pogingen sloeg hij dan toch aan…
We dachten:‘het zal wel goed zijn, komt vast door het weer…’
maar nee…ook in Nederland start hij erg moeilijk…
Nou mailde mijn pa mij net dit…
Ik heb gepompt met het handpompje. Eerst was deze zacht. Na zo'n 15x pompen werd deze hard en kon ik normaal starten. In het begin hoorde ik ook brandstof lopen (in de tank misschien ?)
Nou heb ik weleens vaker gehoord dat het kan door haarscheurtjes in de brandstofleidingen….
Hoe kom je daar achter? en hoe weet je welke leiding lek is?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Nou, beste SZ…....daar liep op het xantia-forum een mooie draad voor…..maar die zoek ik dan nog wel op en copieer het evt naar hier
OF….dat mag je natuurlijk ook zelf doen…klik even op mijn naam (nog steeds geen melding daar door m’n naam dat ik daar geband ben….de slapjanus )....en kijk ergens in Aandrijving oid.
Het heeft inderdaad (meestal) te maken met ergens (valse) lucht aanzuigen in de toevoerleiding van de diesel.
Bij Renz heb ik toen voor hem van de sloop zo’n handpompje gehaald (7.50 euro of zo)....en die er tussen laten zetten, toen zijn Xantia toch voor een beurt bij onze *Huis-specialist* moest zijn.
Sinds die tijd is het over…...ook bij mijn *oude* (voorlaatste) TZD-turbo was dit het geval….daar zat dan nog een Alu filterhuis op met de bekende ronde drukknop voor het oppompen van de diesel.
Nu heeft Renz natuurlijk gewoon geluk gehad, dat het inderdaad dat pompje was…..het kan ook in de (kunststof of rubber..wat is het?) leidingen zitten die ervoor en erna komen…..en bij jouw vader z’n TD kun je dat heel moeilijk zien, omdat het gedeelte wat vanaf de tank komt, tegen het schutbord eindigt en dan overgaat in een flexibele leiding.
Meestal zit de kwaal dus ergens in dit gedeelte…..of het nu Xantia of BX is.
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
ik heb inderdaad ook veel luchtlekkages verholpen.
bij alle types die voorzien zijn van zo’n pompje is het eigenlijk altijd het pompje zelf.
probeer eerst het bolletje er tussenuit te halen en dan zo een tijdje te rijden om te kijken of dat het ook is.
Het is alleen heel moeilijk om dit te doen zonder dat er lucht in de leiding komt.
in een werkplaats kan je vaak een vacuumzuiger gebruiken om de leiding weer te vullen maar dit heb je thuis denk ik niet. vervang het bolletje eigenlijk maar meteen dat zijn de kosten ook niet.90 procent de oorzaak.
suc6 dennis :cevr
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
dennis van der ven schreef:(...)in een werkplaats kan je vaak een vacuumzuiger gebruiken om de leiding weer te vullen maar dit heb je thuis denk ik niet. (...)
Kan je niet met je mond aan dat slangetje zuigen ? Of is de onderdruk daarvoor te groot ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je diesel in je mond wil krijgen wel….
Voor je dat balgje er tussenuit haalt knijp je even met twee griptangen de leidingen dicht. Dat kleine beetje lucht zal je pomp wel kunnen verwerken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>