Het peilstoklampje ging branden, en toch maar even het oliepeil bekeken…..minimaal dus (stom van mij)
Bij alle andere Tu blokjes was dat peilen practies niet nodig;dit is dus een heel ander verhaal.
Deze auto gebruikt zo’n 2liter op 4000km.
Het gaat om een Xsara 16 (8 klepper)uit 1999 heeft nu 160.000 km gelopen.
Het motorblok is overal helemaal droog (soms roestig)geen enkele keerring lek,(gaf vorig jaar de doorslag om hem te kopen).
Geen olie in koelwater,de wagen geeft flink vermogen,en start ALTIJD, geen rammels,ook niet bij koude motor.en geen blauwe walmen uit uitlaat. Wél is de uitlaat smerig aan uiteinde.
Komt dit bekend voor?
Zelf denk ik aan de klepseals of koppakking,hopelijk zijn het niet de zuigers,of kom ik dan andere problemen tegen?
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Kunnen heel goed de klepseals zijn, Citroen heeft heel lang slechte kwaliteit klepseals gebruikt, 1999 zou nog het oude type seals kunnen zijn. Andere oorzaak kan zijn, dat de auto tussendoor lang stilgestaan heeft of veel te weinig heeft gereden, dat is niet goed voor de klepseals.
Kijk eens of je een blauwe walm ziet als je plotseling flink gas geeft, of abrupt het gas los.
Nee ik zie geen blauwe walm,nu is het wel zo dat mijn zoon (de eigenaar van de Xsara) er een sport van maakt om zo zuinig mogelijk te rijden,en daar hoort dan lang uitdrijven op de motor (vroeg het gas dicht)bij, volgens mij wordt er dan flink aan de klepseals “gelurkt”
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
lang “uitdrijven” = slecht voor de klepseals? hoe werkt dat dan, mechanisch gezien? ik kan me er geen voorstelling van maken, maar ik zou het wel graag willen weten. ben zelf namelijk ook een zuinige rijder en misschien dus hard op weg om dat deel van de motor zuinig naar de knoppen te rijden…?
xsara break 1.6i 16v benzine (2003)
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Het betreft mijn Xsara, mijn bedreven vader is me voor geweest om dit topic aan te maken .
Wat hij mij heeft uitgelegd, is dat als je de auto ‘op de motor’ afremt, dus terugschakelen en lekker veel toeren maken, je de klepseals nogal belast, aangezien de zuigers niks meer hebben om ‘aan te zuigen’. Normaliter zuigt de zuiger lucht aan, maar als je het gas dichtzet, zet je die klep ook dicht. Vervolgens gaat je zuiger dus nogal hard ‘zuigen’ aan de klepseals. Dit moet totaal geen probleem zijn, maar als je dus slechte kwaliteit seals hebt, kan het wel eens zijn dat hier iets kapot aan gaat waardoor je motor bij het afremmen wellicht wat olie mee zuigt.
Dit verklaart bij mij waarschijnlijk het olieverbruik, omdat ik vaak op de motor afrem en mijn auto altijd ver laat uitrollen. Hopelijk heb ik het niet te a-technisch uitgelegd en is het te begrijpen.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Nou,de klepseals gaan er niet van kapot! maar als ze toch al slecht zijn,is het aannemelijk dat er olie langs gelurkt wordt.Zo ook met de zuigerveren.
Maar de seals komen denk ik met 160.000 op de teller meer in aanmerking!!!
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)