2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Onderhoudsinterval CX
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 15 mei 2011 10:40 PM
  [ # 16 ]

Toch - dit is nog steeds de lijst van af te lopen zaken die ik verwacht als ik m’n auto voor een grote beurt wegbreng. Alshowel ik het vervangen van de dashboardlampjes zelf ook nog wel leuk vind Smile.

Profiel  
 
Gepost: 16 mei 2011 11:34 AM
  [ # 17 ]
Citrobenz schreef:

Toen de CX nog jong was leefden we in een tijd dat een grote beurt ook echt een grote beurt was.
En niet zoals nu dat ze een lijstje bij langs lopen.

Als wij een CX binnen kregen voor een grote beurt dan werd hij ook echt van bumper tot bumper nagekeken.
Zal eens even diep in mijn geheugen graven Wink

[Nu volgt een schitterende en volledige lijst van grote-beurt-punten]

very good

Een lijst naar mijn hart Citrobenz!! Zo worden grote beurten tegenwoordig inderdaad nog zelden uitgevoerd. Helaas!!!

Wij doen het nog altijd op die manier! En dan vragen mensen soms: wat kost een grote beurt? Maar ja… hoe valt dat te vergelijken? Als je die hele lijst uitvoert en er moet ook nog eens iets vervangen worden (remblokken bijv. of stel dat de handremklauw gruwelijk vast zit of er blijkt een ashoes kapot etc.)  dan kan het al gauw wat meer worden. Aan de ene kant schrikt dat mensen af maar een feit is: als je grote beurten echt op die manier uitvoert, komen de mensen ook veel minder vaak met (soms lullige) euveltjes te staan.
Dat realiseert men zich dan op dat moment alleen vaak niet.

Ik denk dat het daarom is, dat de Grote Beurt de grote beurt niet meer is. Veel mensen kijken alleen naar de prijs en de korte termijn en daar spelen garages op in.  nono Een slechte zaak, als je het mij vraagt!


Edit: ook een belangrijk GB-punt, zeker bij klassieke wagens: Alle bedrading, massapunten en stekkerverbindingen controleren, evt. fatsoeneren en inspuiten met vochtwerende contactspray. Gegarandeerd vind je ergens een gaar stekkertje, waar je een nieuwe moet aanzetten.  Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 16 mei 2011 02:51 PM
  [ # 18 ]

Mee eens hoor, dit zijn allemaal zaken die minimaal jaarlijks gedaan moeten worden. Ik ben ook sterk voorstander van preventief onderhoud.

Maar de dingen zoals:
banden controleren op schade, profiel en bandenspanning (ook reservewiel)
deurschanieren en sloten smeren, schanieren en sloten smeerden wij meestal met Wynss chainlube en de deurvangers met Wynss viscotene.
controle binnenverlichting (schakelaar) en de verlichting en controle lampjes van het dashbord
gangbaarheid van de stoelverstelling, eventueel smeren
verlichting controleren
claxon controleren
ruitensproeier controleren, eventueel vullen

en wat Léo noemt:
bedrading, massapunten, stekkerverbindingen nalopen

dat doen de meeste klassieker-rijders toch wel zelf.
Daarom ga ik altijd met een gespecificeerd grote beurt lijstje naar de specialist i.p.v. een “full treatment” opdracht… Smile

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 16 mei 2011 03:42 PM
  [ # 19 ]

Zo hoort dat Citrobenz! Een mooie lijst…..

Het was ook niet voor niets dat een CX de naam had een dure auto in onderhoud te zijn. veel dingen kosten gewoon veel tijd om goed te onderhouden.

Een mooi voorbeeld vind ik altijd de handremconstructie. Veelal klaagt men over het feit dat die constructie niet werkt. Fout: Het werkt wel, mits onderhouden…..
Die handremconstructie krijgt bij mij elke grote beurt, of minimaal eens per jaar, gewoon een beurt. Dan gaat het hele mechanisme eraf en wordt opnieuw in het kopervet gezet. Problemen met afstellen heb je dan nooit. Tsja dit kost wel tijd.

Onderhoud geeft al aan dat het geen reparaties zijn, dit doe je om reparaties te vermijden.

Hier is het dan ook mis gegaan met heel veel CX’en, voor weinig kon je al een grote luxe auto rijden. Mensen die weinig geld uit wilden geven, en dus ook aan onderhoud, kochten zo’n auto.
Al snel reed men van het ene naar het andere probleem, en kreeg de auto de schuld. Terwijl het probleem eigenlijk gewoon een gebrek aan onderhoud is.

Daarom zeg ik altijd tegen degene die een CX wil gaan rijden:

Bezint eer ge begint!!!

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 16 mei 2011 07:38 PM
  [ # 20 ]

Of je het nu zelf doet of het laat doen maakt niets uit, als het maar gebeurt.

Het onderhoud van een auto is gewoon erg belangrijk.

Ik weet nog dat de BX uit kwam, die was niet zoveel onderhoud nodig werd gezegd.
Citroen kwam met de reclame spot: Citroen BX, de garage vind hij maar niks

Ja ja mooi bedacht, remmen iedere grote beurt loshalen zat ineens niet meer in het onderhoudsschema van Citroen.
Op de werkplaatsvergadering zeiden ze dan dat de werkplaatschef of receptionist dat als extra moest verkopen Smile

Bij modernere auto’s zie je dat tegenwoordig ook, remmen worden haast niet meer schoongemaakt/los gehaald. Als de remblokken dan versleten zijn moeten er ook gelijk nieuwe schijven op. Dus goedkoper ben je niet uit.

Goed onderhoud is het behoud van je auto, en helemaal van je oldtimer.
Ach ja een hobby kost tijd Smile

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 mei 2011 09:34 PM
  [ # 21 ]

Ik ben eigenlijk ook wel van mening dat het er een beetje aan ligt hoe je de CX op het moment gebruikt.

Liefhebbers die minder dan 10k per jaar rijden, en over het algemeen lange ritten is toch anders van mensen die dagelijks in weer en wind met de CX rijden.
Het lijkt me dat als de CX netjes binnen staat ook wel zal schelen.

Maar goed, alles bijhouden is zeker belangrijk. Veel zaken kan je prima zelf doen. Sommige dingen doe je zelf zelfs nog iets netter dan een monteur Wink
Vragen zijn hier op het forum altijd te stellen natuurlijk!

Het controleren van de banden gebeurt gelukkig jaarlijks met de APK.
Lampjes binnen in het interieur controleren doe je natuurlijk helemaal makkelijk zelf.

Als je de lijst die hier wordt genoemt volledig laat uitvoeren bij de garage dan kan je denk ik toch wel op een volledige dag rekenen, zeker als het een beetje tegen zit.

CEE-IKS schreef:

Een mooi voorbeeld vind ik altijd de handremconstructie. Veelal klaagt men over het feit dat die constructie niet werkt. Fout: Het werkt wel, mits onderhouden…..

Dit is toch wel een beetje waar…
Ik heb dan ook nog geen enkele specialist horen zeggen dat het wel een goed systeem is. Het is gewoon TE onderhouds gevoelig.
Zover ik begrepen heb schuren de handremblokjes zelfs tegen de remschijf aan in de bochten Confused
Ze slijten ook altijd schuin af, dat is ook niet ideaal.

Ik gebruik mijn handrem bijna nooit, en toch waren de blokjes behoorlijk versleten na 3 jaar toen ik ze vervangen heb.

Maar je heb wel gelijk dat als je het bij houd dat het wel blijft werken, maar dat zou naar mijn mening niet zo onderhouds gevoelig moeten zijn als dat het is.

Profiel  
 
bxsport
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Gepost: 18 mei 2011 10:39 PM
  [ # 22 ]

ja de hendremconstrctie vindt ik nu ook niet een van de beste dingen op een cx net als de montage van de aandrijfassen soms gaat het vanzelf soms sta je echt te kloten voordat alles op zijn plek zit met die verschrikkelijke borgringetjes…

citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Profiel  
 
hydraufiel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 02-05-2010

Gepost: 19 mei 2011 01:32 AM
  [ # 23 ]

Toen ik nog CX (RD Break) reed ging die auto elke 8 à 10.000 km voor een beurt naar de garage.
Dat kwam neer op 2 echte beurten plus een controle tussendoor per jaar.
1 maal is simpelweg een combinatie met de APK en 1tje een half jaar daarna. In tijden dat we erg veel reden kwam daar een controle tussendoor, vlak voor de vakantie bijvoorbeeld, dan werd er meestal olie en filter gewisseld.
De APK was altijd zeer uitgebreid. Handrem stellen, koppelingskabel evt. vaak ook kleppen stellen en koelvloeistof en LHM aftoppen.
Moet zeggen dat we, waarschijnlijk mede door het consequente onderhoud, tussendoor nooit met problemen werden geconfronteerd op een kapotte dynamo o.i.d. na.
Altijd alles op peil, altijd alles vers, altijd op tijd voor LHM, olie, remblokken, schijven etc..

Bij moderne auto’s zie je daarom ook vormen van ‘onderhoud’ die met zo’n regelmatige, korte, interval onnodig zijn. Men gaat bijvoorbeeld remschijven vervangen die nog minstens 10dkm meekunnen simpelweg omdat een garagehouder (dealer) weet dat de klant de komende 25dkm niet meer terugkomt.
Met een gemiddelde prijs van zo’n €250 per beurt cq. controle kwam ik per jaar uit op rond de €800 (da’s dus incl. af en toe kleppen stellen) aan gewoon onderhoud tenzij er dingen echt stuk waren.
Daarbovenop liet ik elke 2 jaar de bollen verwijderen en controleren op druk + eventueel vullen en nieuwe LHM erin. Maar ook die €200 is nauwelijks een rib uit het lijf na zo’n 50dkm.
Overigens, boekhoudkundig hield ik altijd rekening met €200 per maand, spaarde er dus voor en kwam zo nauwelijks voor verrassingen te staan. Op die manier was zelfs laswerk o.i.d. mee te nemen binnen de jaarkosten.

Op zoek naar een hokje voor erbij, met double chevron op de motorkap!

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook