Uitzicht geweldig.
Citroen C3 1.6 e-HDi 92pk 93g Dynamique.
Nadat ik sinds oktober opzoek ben naar een wat kleinere auto (had tot nu toe een Fiat Multipla waarin mijn hele gezin in paste, 6 pers) en bij verschillende automerken gekeken had, viel mijn oog op de C3.
De ANWB gaf aan dat dit type een van de zuinigste diesels heeft met een aantrekkelijke aanschafprijs en geen wegenbelasting.
Omdat ik gewend was aan een auto waarin je wat hoger en rechtop zit nam ik met wat scepsis plaats achter het stuur van de C3.
Mijn vrees dat dit ook een van zulke auto’s was waarin je min of meer moet liggen bleek niet gegrond te zijn.
De voorste stoelen zijn makkelijk op hoogte te pompen en dat geeft een prettige zit.
Vooral door de grote voorruit krijg al snel het gevoel voor in een touringcar te zitten met een geweldig uitzicht.
De passagiersstoel geeft dit zelfde gevoel en door de extra beenruimte zit je riant.
Goed bedienbare spiegels geven een uitstekend overzicht over wat er achter deze compacte auto zich afspeelt.
Alle hendels en knoppen zijn aan het stuur goed bereikbaar en overzichtelijk geplaatst.
Het klokwerk had volgens mij iets beter gekund.
Een toerenteller heb je niet nodig omdat deze auto duidelijk aangeeft wanneer je moet doorschakelen.
Daarentegen zou de snelheidsmeter doordachter kunnen zijn door duidelijke markeringen bij 50 km, 80 km en 120 km/h aan te brengen, iets wat in Nederland belangrijk is en zeker voor de portemonnee van de bestuurder.
Dit alles natuurlijk alleen wanneer je geen gebruik maakt van standaard aanwezige snelheidsbegrenzer met cruise control.
Voor een diesel is de wagen erg stil, vooral op de snelweg bij hogere snelheden.
De versnellingsbak schakelt soepel.
Wanneer je uitrolt in de neutrale stand richting een stoplicht, slaat de motor af en kom je geluidloos bij de stopstreep aan door het start/stop systeem.
Bij het intrappen van het koppelingspedaal, start de motor direct, nog voordat de eerste versnelling aangebracht is.
Enige gewenning is nodig om de goede versnelling te vinden wanneer verkeerslicht op groen komt tijdens het uitrollen.
Ik moet eerlijk bekennen dat mijn eerste gedachte was „dat lukt nooit“ bij de aanblik van het kratje met „rotzooi“ dat uit de vorige auto kwam.
Bij het openen van de kofferbak was er toch genoeg extra ruimte voor gereedschap, een krikplankje voor drassige grond en een paar plastic zakken naast het reservewiel.
Ook een mooi goed bereikbaar plekje voor de gevarendriehoek en een veiligheidshesje met handschoenen (die gelukkig nog in de verpakking zitten, en hopelijk ook daar blijven).
Zelfs het verbandkussen vond een goede plek in deze compacte auto.
Nu na 500 km gereden te hebben blijf ik enthousiast over deze auto.
Binnenkort zal ik hem voltanken en het brandstofverbruik vervolgen.
Rijervaring en enige foto’s van ondermeer het plaatsen van de losse navigatie komen dan hieronder te staan.
xtertje schreef:Joepie, na de bestelling op 13 november 2010, gaat het er nu vrijdag de 20ste mei van komen.
Ruim een half jaar wachten en nu komt mijn nieuwe C3 E-HDI.
Ik hoop dat er nu verder geen vertraging optreedt bv door moeilijke leverbare kleur uit Japan (Mativoire) of stilstaande treinen vanuit Frankrjk (volgens de dealer, dan).
Komt wel goed.
Mijn DS3 in Mativoire liep 1 week vertraging op door de trein vanuit Frankrijk.
Anders had ik er al in gereden.
Nu komt is a.s. vrijdag, de 20ste mei. (staat al sinds vorige week bij de dealer)
Besteld door de dealer op 8 maart 2011 (73 dagen dus)
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Jeej, mijn auto is vandaag ook aangekomen bij de dealer! Helaas nog wachten tot 31 mei voordat ie opgehaald kan worden, maar liever dat het goed gebeurd (er moeten nog best wat accessoires op gezet worden), dan dat het haastwerk is.
Nog twee weekjes en dan kan ik rijden!
Betreft opmerkingen van arry betreffende de stoellen , alleen de bestuurderstoel is in zithoogte te veranderen en het zou voor lange mensen wel prettig zijn als het zitgedeelte ook ““schuin"te verstellen zijn.
Je hebt nu weinig tot geen steun onder de bovenbenen.
Hier had ik in mijn golf ook last van en deze zitting heb ik aan de voorzijde iets hoger gezet wat een veel betere zitpositie geeft.
Ik denk dat ik dit bij onze C3 ook ga doen.
Er zijn natuurlijk altijd dingen die best even anders hadden gekund,zoals verstelbare interval op de voorste ruitenwissers, langere interval op de achterste ruitenwisser, verlichting in de zonneklepspiegels .
Maar we hebben nu ruim 3500 km met de C3 gereden en wat betreft rijcomfort en geluidniveau is het prima.
Onze witte C3 besteld halverwege februari, geleverd op 9 mei. Dat is nog wel erg netjes als ik bovenstaande reacties lees.
Verbruik is de eerste 500 kilometers zuinig te noemen.
Op stukken waar je 80 moet rijden met een beetje “wind mee” haalt de auto met gemak 1 op 30 of meer. Opvallend was wel dat het verbruik bij 80 kmph in z’n 4 zuiniger was dan in z’n 5e versnelling…was verrassend.
De korte stukjes is het verbruik nog niet echt geweldig te noemen, maar dat komt hopelijk meer kilometers goed. Gemiddeld zit hij nu op 1 op 22/23, waar ik erg blij mee ben!
Kan iemand mij trouwens vertellen of in het display waar ook de versnellingsindicator zit een digitaal klokje hoort te staan?
In het serviceboekje staat hij er wel in, maar ik zie de klok nergens
Dat geldt overigens ook voor de bergruimte onder de passagiersstoel, die zit er bij mijn C3 niet in terwijl hij wel staat aangegeven in het boekje. In heb overigens de versie zonder Zenith.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 29-04-2007
- C3 e-HDI
- C3 Aircross
- C4 (2004-heden) ë-C4 Shine
Raymond,
In het display gedeelte achter het stuur zit nergens een klokje. Tijd zit in de multifunctione display A of als je MyWay hebt het kleuren display. Zie ook nergens in de gebruiksaanwijzing dat het ergens verstopt is.
Opberglade onder passagiers stoel is alleen op Exclusief uitvoering, niet bij de e-Hdi die er (helaas) alleen maar als Dynamique te bestellen is. Er zijn wel meer zaken die beschreven worden in de handleiding en er alleen maar in de Exclusive versie op zitten, zoals de armsteun (is anders dan de achteraf te monteren versie.
Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine
ArrY schreef:Uitzicht geweldig.
Rijervaring en enige foto’s van ondermeer het plaatsen van de losse navigatie komen dan hieronder te staan.
Ben benieuwd of je “iets speciaals” gaat doen met de navi. Zit zelf nog te dubben over een nette montage zonder zuignap-op-de-voorruit. Die Garmin zoals in de folder vermeld (semi-inbouw, met actieve houder op midden van het dashboard) ziet er mooi uit. Helaas niet/nauwelijks meer leverbaar en flink aan de prijs.
Het uitzicht niet bederven met een zuignap.
Om mijn oude navigatie te bevestigen aan het dashbord, heb ik gebruik gemaakt van een hulpstukje dat vastgezet wordt in het rooster.
Het rooster is dan nog steeds goed te gebruiken.
Het kliksysteem is verkrijgbaar bij Halford en ook weer simpel te verwijderen.
De voedingskabel kan via de stuurkolom in het 12 volts “stopcontact” bij de handrem aangesloten worden.
De foto’s laten het geheel verder zien.
Dat ziet er netjes uit.
Kun je aangeven welk ventilatierooster je moet hebben bij de halfords??
Heb je de kabel zelf wegewerkt of kan de garage dat voor je doen??
Ben zelf niet zo heel technisch namelijk
Remco
Roosterbevestiging.
Voor de GARMIN heb ik gebruikt:
-Adapter 114430 9,99
-Houder roostermontage 115018 7,99
Bij de Halfords
De stroomdraad is eenvoudig tussen de plastic beleding weg te werken, zonder iets los te halen.
Succes er mee!!
Ziet er mooi uit, ArrY. Bedankt voor het plaatsen van de info!
Yeey heb hem vanmiddag opgehaald. Vanavond maar eens stukje gaan toeren ermee
Korte stukje dat ik gereden heb was erg goed!
Gris Manitoba met Connecting Box + Bluetooth.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 29-04-2007
- C3 e-HDI
- C3 Aircross
- C4 (2004-heden) ë-C4 Shine
Ook onze auto gisteren opgehaald. Nog niet veel mee gereden, maar ervaring tot nu positief.
Was nu een paar maanden een benzine C3 gewend en die leek iets meer pit te hebben. Maar met slechts 40 km gereden in onze nieuwe C3 e-Hdi kan ik nog niet echt een goed waarde oordeel vellen.
Dashboard met My Way en automatische airco ziet er prima uit.
Foto’s volgen zo spoedig mogelijk.
Sinds 30-4-2018 C3 Aircross PT110 S&S EAT6 alle opties en deze is ingeruild op 28-6 voor een ë-C4 shine
Totaal aantal Berichten: 807
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Mativoire schreef:ArrY schreef:Uitzicht geweldig.
Rijervaring en enige foto’s van ondermeer het plaatsen van de losse navigatie komen dan hieronder te staan.
Ben benieuwd of je “iets speciaals” gaat doen met de navi. Zit zelf nog te dubben over een nette montage zonder zuignap-op-de-voorruit. Die Garmin zoals in de folder vermeld (semi-inbouw, met actieve houder op midden van het dashboard) ziet er mooi uit. Helaas niet/nauwelijks meer leverbaar en flink aan de prijs.
Brodit heeft drie verschillende oplossingen om een telefoon en/of navigatie dinges te monteren in je C3 of DS3:
Op dashboard tussen middelste ventilatieroosters en display (niet mogelijk icm MyWay Navigatie)
Rechts naast de middenconsole ter hoogte van de radio
De laatste valt voor mij af, als je gewoon zit kom je er niet bij en ik wil er een telefoon aan hangen die ik ook kan bedienen tijdens het rijden (opnemen/ophangen dan he). Ik twijfel nog tussen de eerste en de tweede oplossing. Eerste is het beste binnen handbereik, best in het zicht indien je navigatie op je telefoon gebruikt. Alleen weet ik niet wat de tape doet met het gelakte deel van het dashboard, iemand ervaring?
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!