1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
1.4 break moet opgeknapt worden
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 24 april 2011 09:47 AM

Gisteren een 1.4break aangeschaft met 155000 op de teller en daar zijn nog wat makndementen aan die ik graag allemaal zelf wil gaan oplossen.
Nieuwe apk maar die vertrouw ik niet helemaal, keuringsrapport geeft ook het een en ander aan.
Ik sleutel al jaren aan mijn bwm motor (k75) en ga dat hopelijk ook met plezier aan mn citroen doen.
Uiteraard zo goedkoop mogelijk maar wel degelijk, blijf een nederlander he.
Naast alle vloeistoffen vervangen moet ik nog doen:
remmen voor
blokjes
schijven en misschien linker remklauw
koppaking lekt
filters vervangen
airbag gordelspanners defect
ruitenwisserbladen
schokdemper achter
electrische bediening raam bij-rijderskant defect
roestschade groote van 1.5 tot 2.0 of meer dan 15% dikteafname, ik weet niet waar.
stuur of fuseekogel met slijtage kleiner of gelijk aan 1mm (moet die dan vervangen worden?)

Dat is de waslijst momenteel.
Ik wil eerst re remmerij aanpakken, de rest is niet zo onveilig geloof ik.
Verder heeft de auto 5000km in de afgelopen 5 jaar afgelegd.
Start gelijk, klinkt goed, behalven bij +- 3100toeren dan komt er een lichte holle metalen trilling uit het blok, weet niet of dat normaal is.
O en de sigarette aansteker mist, maar die mis ik niet echt
kenteken is rppz45, misschien herkent iemand zijn oude auto.

Vragen voor u zijn dus:
WIlt u mij advies geven over onderdelen, nieuwe, 2dehandsse sloop, voor een mooie prijs, wat ik beter nieuw kan aanschaffen en wat anders kan
Waar ik die kan vinden
een werkplaats handboek, waar kan ik die vinden
Mooie sleutelplaatsen in de buurt van Utrecht (ik ben woonachtig in Zeist in een flat)
Dingen waar ik op moet letten voor de 1.4 break
Welke volgorde ik het beste kan aanhouden met de break weer als nieuw krijgen

Alvast bedankt voor het advies

pUch

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 24 april 2011 10:26 AM
  [ # 1 ]

Hoi Puch. Welkom hier. Toch voor de ZX gegaan dus Smile .Je hoeft je voorlopig niet te vervelen zo te zien. Geen schokkende zaken, maar het moet wel weer allemaal gebeuren. Succes ermee.
Hou je zo wel genoeg tijd over om de K uit te laten?

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 24 april 2011 04:23 PM
  [ # 2 ]

Met dit weer natuurlijk op de K tongue wink

Welkom hier

Groetjes Harry

Profiel  
 
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 25 april 2011 08:42 PM
  [ # 3 ]

Ha Melchior

het is indd de citroen geworden.
Ik zag vandaag dat de temperatuur best hoog opliep 100graden
ik heb het vermoeden dat de ventilator het niet doet, koelvloeistof bijgevuld maar moet nog een keer verversen want de oude is bruine troep.
Iemand nog tips wat betreft een werkplaatshandboek?

mvg

pUch

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 13 mei 2011 02:54 PM
  [ # 4 ]

Ik zet even alle relevanten berichten over de zx in dit topic dan is het lekker centraal

Dit weekend lekker aan de slag geweest met de zx. Met name de remmen voor.
Linksvoor begonnen, wiel eraf, remklauw schoonmaken met staalborstel en remmenreiniger er overheen.
Blokjes eruit, remklauw los en kijken of slang er vanaf gaat, nee remklauw er weer op. Remschijf eraf, boutjes gingen al wat moeilijk.
Remcylider er zo ver uit als ik durf, inspecteren schoonmaken terugduwen(dat gaat bij mn bmw soepeler)
nieuwe remvloeistof vacuum pomp testen, die doet het goed, remvloeistof aan die kant nieuw.
Remschijf er weer op, pats een van die stomme torx schroefjes afgebroken. nergens kan ik vinden wat het moment van die schroefjes zijn dus op de gok 15nm gedaan, niet goed dus.
Proberen uit te boren maar na 3mm was accu leeg dus morgen of Maandag pas weer verder daar mee. Als ik een boutuitdraai unit kan vinden voor 5mm boutje. Iemand nog tips daar voor?
Dan maar andere kant, krak onluchtingsnippel gebroken, niet geheel onverwachts, die dingen flikken dat wel vaker. Hoe krijg ik die er weer uit of heeft iemand nog een goede remklauw voor me liggen voor een zachte prijs?
Verder zag ik dat de slijtage sensoren aan beide kanten doorgeknipt waren en dat maar aan een kant er van die anti rammel clipjes op zaten, die ik er met geen mogelijkeid op de nieuwe blokjes krijg, maar zijn ook niet essentieel als ik het zo bekijk.
Waarom hebben zij die sensors doorgeknipt, vond het wel een handig snufje.
Volgende week achterremmerij bekijken. Op het apk rapport stond hoge mate van slijtage remonderdelen, nou voor zag er best goed uit, deze blokjes gaan er gewoon op als de huidige versleten zijn. Hoe lang gaan die eigenlijk mee?
Dat was het weer voor nu, foto’s komen nog wel met een boel andere vragen als, waar is dit voor en mis ik hier niets enz
mvg
pUch

Vandaag dacht ik de stuurbekrachtigingsvloeistof te vernieuwen en de versnellingsbak olie.
De een zegt dat moet de ander zegt dat hoeft nooit.
Graag wil ik het wel doen maar is het Hynes manual word ik niet wijs hoe dat moet.
Ik denk de 2 pluggen gevonden te hebben voor de versnellingsbak.
De vulplug zit aan het uiteinde van de versnellingsbak net achter de linker wielkas voor en is een grote ronde plug met een vierkante binnenkant(waarom!) en ik moest 2 plastic plugjes verwijderen die nu ook stuk zijn om het schermpje wat er voor zat los te halen.
klopt het dat dit de vulplug is?
En de leegloopplug zit 20 cm naar achteren en wat lager en ik ook zo een gekke ronde moer met 4kant inbus?
Als ik die losdraai hoeveel komt er dan uit en hoeveel moet er weer in.
Waar kan ik van die plastic pluggen halen want er mist er ook een(die is iets anders) aan de rechter wielkas.
En dan stuurvloeistof, ik denk de leegloopplug gevonden te hebben die zit ver onder de auto net naast waar de 2 metalen buizen van de stuurbekrachtiging de stuurstang? inlopen.
Kan ik die losdraaien en er weer 2 liter bijgooien of is het handiger er zoveel mogelijk uit te pompen met mijn rem vacuum pompje.
Benzine filter ben ik nog niet uit wat ik moet doen. De clipjes waar de huidige mee vast zitten zijn van plastic en zien er niet zo goed uit. Kan ik die eraf knippen en gewone slangklemmen om de slangen plaatsen, er lijkt voldoende ruimte voor te zijn.
Dat was het weer voor vandaag
bvd voor de reacties
pUch

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 13 mei 2011 02:58 PM
  [ # 5 ]

Vandaag weer 3 kwart liter in mn radiator gegooid, daar zit\zat dus lucht in. Hoe kan ik het systeem goed ontluchten?
Ik had dit in gedachten namelijk:
Plastic schroefje rechts boven op de radiator open, overloop slangetjes dicht, volgooien totdat bij het schroefje er vloeistof uitkomt, schroef dicht, vuldop dicht, warm laten worden, bijvullen wanneer nodig.

Klopt het zo een beetje?

mvg

pUch

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 13 mei 2011 05:43 PM
  [ # 6 ]
Profiel  
 
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 13 mei 2011 07:50 PM
  [ # 7 ]

kvl tot de rand bijgevuld, schroefje open verwarming op heet en blazer niet aan overloopslang dicht, toch duurde het 15 minuten eer hij boven de 90 uitkwam, bij 100 sloeg de fan aan en kwam er wat kvl uitlopen, motor uit schroef dicht en kijken of het beter word.

Bedankt voor de reatie.

pUch

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 14 mei 2011 03:46 PM
  [ # 8 ]

Eerste echte km uitgerekend, 780km 49 liter 1 op 15.9, dat lijkt mij heel redelijk voor deze auto, ik had 1 op 14 max verwacht.
Komt dit een beetje overeen met uw verbruik?

mvg

pUch

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 16 mei 2011 11:57 AM
  [ # 9 ]

nog even de auto warm laten worden en toen de fan aansloeg bij 100 graden een ontluchtingsnippel opengedraaid en daar kwam heel langzaam heel weinig kvs uit, dus mijn vermoeden is dat de waterpomp het niet doet, want als die het wel deed zou er toch een forse straal uit moeten komen lijkt mij.
Hoe nu verder?
Kan het een slecht contactje zijn of moet ik gelijk de hele pomp vervangen?

dank voor de hulp

pUch

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 16 mei 2011 09:33 PM
  [ # 10 ]

Je gaat iets te snel. Eerder al zei ik op een andere vraag dat ik vond dat je auto te heet wordt. Je zegt nu dat de fan aanslaat, dus dat is goed. Maar als je auto echt over de 100 graden aangeeft als je 120-130 rijdt dan klopt er iets niet. Het kan zijn dat de waterpomp versleten is. Dat betekent dan pomp, maar ook de distributieriem, vervangen. Het kan ook zijn dat er een sensor (die van de koelvloeistof-temperatuur) een verkeerde waarde doorgeeft. Dat is te meten, gegevens staan in het werkplaats-handboek van Olving. Ook kan er domweg nog lucht in het systeem zitten. Er zitten meerdere ontluchtingsnippel in het systeem, oa op de radiateur, het thermostaat-huis, bij de slangen voor de kachelradiateur en misschien nog wel ergens een. In ieder geval zul je moeten uitvinden wat er loos is voordat je de motor naar de vaantjes helpt.

Profiel  
 
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 17 mei 2011 02:48 PM
  [ # 11 ]

Vandaag al heel wat gedaan. Eerst nog eens goed onlucht dmv cola fles ondersteboven met kvl erin in het vulgat en auto op temp laten komen, maar het niveau zakten niet en er kwamen niet heel veel bubbels naar boven, enkel als ik flink gas gaf zakte het nivea ietjses. Beide onluchtingsnippels open gedaan en daar kwam gelijk vloeistof uit stromen maar niet spuiten. Ik weet niet of het moet spuiten maar er leek niet veel druk achter te staan, en ook als ik de vuldop open doe als hij goed warm is sist hij niet.

Toen de thermoswitch en fan stekker losgehaald en die zagen er allebei nog heel mooi uit.
Daarna de thermostaat eraf gehaald en in een bakje water gedaan en hij lijkt het te doen.

http://s266.photobucket.com/albums/ii271/akapuch/?action=view&current=VIDEO0008.mp4

gaat hij vergenoeg open?

Volgens haynes manual moet ik de thermoswitch doorverbinden met de cylinderkop en als de naald omhoog of omlaag gaat moet hij vervangen worden, klopt dit?

Ik denk dat ik de thermoswitch dan moet vervangen en hoop dat het niet de pomp is, maar de stuurbekrachtiging doet het wel gewoon en die zit toch ook op dezelfde riem toch?

Hynes zegt er dit over:

If the gauge needle remains at the “cold”
end of the scale when the engine is hot,
disconnect the sender wiring plug, and earth
the relevant wire to the cylinder head. If the
needle then deflects when the ignition is
switched on, the sender unit is proved faulty,
and should be renewed. If the needle still
does not move, remove the instrument panel
(Chapter 12) and check the continuity of the
wire between the sender unit and the gauge,
and the feed to the gauge unit. If continuity is
shown, and the fault still exists, then the
gauge is faulty, and the gauge unit should be
renewed.
17 If the gauge needle remains at the “hot”
end of the scale when the engine is cold,
disconnect the sender wire. If the needle then
returns to the “cold” end of the scale when
the ignition is switched on, the sender unit is
proved faulty, and should be renewed. If the
needle still does not move, check the
remainder of the circuit as described
previously.

maar mijn temperatuur meter in de auto[ik ga er vanuit dat ze daar cold(blue) en hot(red) op doelen] doet het gewoon goed, hij blijft niet hoog of laag maar gaat gewoon netjes mee.

Wat kan ik nog meer doen\testen voordat ik een nieuwe thermostaat en\of thermoswitch bestel?

mvg

pUch

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 17 mei 2011 05:40 PM
  [ # 12 ]

toch maar ff een thermostaat gekocht om dat uit te sluiten.

heb toch tijd momenteel ga de boel weer vullen en ontluchten.

pUch

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 17 mei 2011 06:44 PM
  [ # 13 ]

nieuwe thermostaat erin, en verhip het kvl spuit uit de nippels, er zit beweging in de kvl in de vuldop en hij word met aanzienlijk meer moeite 100 graden, en dan springt de fan netjes aan.
Hij borrelden nog wel lang wat bubbels naar boven (5 min) en toen niet meer, ik heb hem tot de rand gevuld en heb een bakje onder het overloopslangetje gezet.

Vanavond of morgen even een rit gaan maken en kijken hoe het dan is.
Ik hoop dat dit em was.

nog een andere vraag\opmerking, omdat die overloopslang er zit kan je toch ten alle tijden de vuldop open draaien zonder dat er kvl uitspuit, want het loopt allemaal in het slangetje weg. Maar zo kan er toch nooit druk onstaan in het systeem?
Of is er dan iets met mijn vuldop aan de hand?

Alweer alvast bedankt

mvg

pUch, je weet toch die van al die vragen en vragen en….

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
tdw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 08-12-2010

Gepost: 18 mei 2011 11:20 PM
  [ # 14 ]
akapUch schreef:

nieuwe thermostaat erin, en verhip het kvl spuit uit de nog een andere vraag\opmerking, omdat die overloopslang er zit kan je toch ten alle tijden de vuldop open draaien zonder dat er kvl uitspuit, want het loopt allemaal in het slangetje weg. Maar zo kan er toch nooit druk onstaan in het systeem?
Of is er dan iets met mijn vuldop aan de hand?

Als je KVS warm is, gaat het uitzetten en zo wordt er dus druk opgebouwd. Dus ook niet met een warme motor (en dus KVS) je dop eraf draaien, want dat gaat je waarschijnlijk je hand kosten Wink

Tenzij je eerst heel voorzichtig de dop eraf draait en de druk laat ontsnappen…maar ik zou het gewoon maar niet doen.

Profiel  
 
akapUch
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 24-04-2011

Gepost: 19 mei 2011 07:31 PM
  [ # 15 ]

Vandaag mij aan het benzine filter gewaagd, omdat ik de clips niet los kreeg heb ik maar beide kanten de slang doorgeknipt, eerst had ik met 2 klemmen de slangen dicht geklemt.
Filter er tussenuit, benzine slang met 8mm binnenkant zo ver mogelijk over de oude slang heengeschoven, beide kanten klemmetjes met het nieuwe filter ertussen en klaar is kees.
Maar ik had niet de juiste klemmen en het was nat. Anyway nog wat fotos van het filter, ziet er niet helemaal meer als nieuw uit

Dit zijn de clipjes, mooi systeem als die witte druk-randjes het nog doen

Volgens mij moet je dan wel een specifiek filter met verticale randejes hebben, de meeste filters zo ook mijn nieuwe hebben zo een ronde uitsparing

Kan iemand nog wat met die clipjes? Anders gooi ik ze weg.

pUch

1.4 break’97, vstrom 650’11

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook