Totaal aantal Berichten: 196
- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Hallo allemaal
Ben ik inmiddels zo’n beetje gewend geraakt aan de EGS in mijn eHDI, doet zich sinds 2 weken een vreemd schakelgedrag voor. Ik zal het proberen uit te leggen.
Ik sta stil voor het stoplicht en bij groen trek ik op. Maar na een paar meter is ineens heel abrupt alle acceleratie weg en hang ik in de gordels, gelijkertijd hoor ik een “bonk”. Na een seconde schakelt de auto dan wel door naar zijn 2 en kan ik normaal doorrijden. Ik krijg geen foutmeldingen o.i.d.
Ik heb het nu ongeveer 1 keer per dag. De ene keer bij rustig optrekken, en de andere keer als ik wat sportiever optrek. Soms ‘s ochtends, en dan weer ‘s middags. Ik kan (nog) geen patroon ontdekken.
Dinsdag heb ik bij de dealer een afspraak voor het vervangen van de antennevoet i.v.m. het storen van de radio, en dan kijken ze ook naar dit probleem.
Iemand bekent met dit probleem?
Frank
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Klinkt alsof er iets niet helemaal lekker gaat met het ontkoppelen. Ik zou het idd even aangeven bij de garage. Waarschijnlijk zullen ze dan even de software van de bak resetten.
Succes!
- C2 1.4 Attraction
Vandaag bij de dealer geweest voor het vervangen van de antennevoet op het dak. Op mijn verzoek hebben ze ook naar de bak gekeken. Hier zat inderdaad een storing in, en de bak is gereset. Nu maar even afwachten of het goed is.
Oh ja, de radio stoort nog steeds net zo erg. GGGRrrrrr…...
Ik heb in me c4 2006 ook een storende radio.. hebben ze ook al diverse malen naar gekeken, niets helpt en soms zijn er dagen dat het goed gaat.. vreemd hoor.
Mijn Citroens:
C5 Ligne Prestige 2.0 16V Aut. (2001) - verkocht in 2010
C4 Ligne Prestige 1.4 16V (2006) - naar iemand van familie gegaan 2011
C4 Exclusive 2.0 16v Automaat (2008) - naar iemand van familie gegaan 2012
C1 Collection (2012) huidige auto
Totaal aantal Berichten: 1290
- 2CV 2cv6 special
Antenne kabel eens doormeten? Misschien dat het signaal niet genoeg versterkt wordt?
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
- C2 1.4 Attraction
Nadat de dealer een update op de bak had uitgevoerd heb ik zo’n 2 weken geen last gehad. Maar inmiddels heeft de bak weer dezelfde kuren.
Ik kan het het beste omschrijven als het gevoel dat je bij een schakel auto hebt, als je tijdens het koppelen met je voet het rempedaal net even aantikt.
Ik zal maar weer eens contact met de dealer opnemen.
Op het forum van de Peugeot 508 club lees ik dat sommige mensen een soortgelijk probleem hebben, http://peugeot508club.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=49&t=1048&start=0 op pagina 2 (lomp schakelen).
Ben ik (nog steeds) de enige C4 rijder met dit probleem?
- C2 1.4 Attraction
Hier een kleine update over de EGS.
Zo’n 3 weken geleden is de auto weer de dealer geweest omdat de weer bak nog steeds af en toe lomp schakelde als ik uit stilstand optrok. De dealer heeft de bak geüpdate, alleen denk ik dat ze de software er opnieuw opgezet hebben. In de afgelopen 3 weken “maar” 2 keer een lompe schakelactie van 1 naar 2 gehad, en dat was in de eerste week. Het gaat dus de goede kant op.
Wat me wel opvalt is dat de auto na het bezoekje aan de dealer veel zuiniger lijkt te rijden. Lag het verbruik eerst zo rond de 5,6 á 5,7 liter, is dat nu 5,3 liter.
Toen ik de auto weer ophaalde hoorde ik dat er binnenkort een “echte” update voor de bak komt. Mijn C4 moet 22 aug voor zijn eerste 20.000 km beurt naar de garage. Eens zien of de update dan al beschikbaar is. Tevens zou er een update voor de radio komen. Hopelijk is dat de oplossing voor het storen van de radio.
- C2 1.4 Attraction
Gisteren (25 jan) is de auto bij de dealer geweest waar ze en aantal updates hebben geïnstalleerd, een daarvan was voor de EGS. Maar dat was geen succes. Had ik eerst af en toe een lompe schakelactie, is nu elke (op)schakeling een drama.
De bak schakelt nu heeeeeeel eeeeeeerg traaaaag, en het ontkoppelen gaat niet goed. Deze lijkt eerst te slippen, en de motor begint te loeien, waarna de ontkoppeling heel abrupt gaat en de auto vooruit schiet. Het maakt niet uit of de bak in de automatische stand of handmatig staat. De bak doet het ook als deze schakelt terwijl ik op de cruise control rijd.
Soms wil ik met de auto wegrijden, geef gas maar dan gaat alleen de motor meer toeren maken. Dus gas los en bij de tweede poging gaat de auto dan eindelijk vooruit.
Als ik nu stop gaat de auto niet meer in de eco-modus. De indicatie op het dashbord knippert. De auto wil dus wel in de eco, maar om een een of andere reden lukt dat niet.
Volgende week donderdag gaat de auto weer terug (eerder kon niet in mijn agenda ...... zucht).
De andere updates waren trouwens voor de bluetooth en voor het motormanagement (terugroep actie MNQ volgens de dealer, maar vast geen belangrijke want anders had ik wel eerder bericht gekregen).
Nu moet ik me maar een week zien te redden, met een bak die schakelt alsof er iemand achter het stuur zit, die voor het eerst in een auto rijdt.
De EGS is niet echt je vriend.
Als er een afwijking in de bak of electronica zit dan zullen software updates daar niets aan verhelpen.
Net als sommige eMyWay’s die resetten e.d. Ligt ook niet aan de software want die is in zo’n gesloten systeem voor iedereen hetzelfde. Moet aan de hardware liggen.
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4
Totaal aantal Berichten: 636
- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Knarfield, hoeveel km heb je er intussen op zitten?
Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)
- C2 1.4 Attraction
@ jhvink
Ik heb zo’n 30.000 km met de auto gereden.
@ Frie
Ik ben over het algemeen best tevreden met de EGS. Sinds de update van afgelopen woensdag, schakelt de auto echter bij elke opschakeling beroerd. Voor de update schakelde de auto soms slecht van 1 naar 2 als ik optrok uit stilstand.
Mogelijk was/is dat laatst een hardwareprobleem, maar nu heb ik toch echt last van een softwareprobleem.
@ iedereen
Het probleem lijkt te verergeren. Vandaag schakelde de auto naar zijn 2 (althans volgens de display) maar geen versnelling met gas geven, wel een loeiende motor. De hendel een paar keer heen en weer, waarna de versnelling gelukkig wel aangreep. De rest van de dag schakelde het ding van geen meter. Moeilijk uit te leggen, maar als je een aanleg hebt om zeeziek te worden, kun je nu beter niet bij me instappen.
Maandag breng ik de auto al weg naar de dealer (had een afspraak gemaakt voor donderdag), omdat er nu bijna niet mee te rijden is, en ik geen zin heb om onderweg stil te komen staan.
Ik krijg geen storingmeldingen.
Omdat je al diverse malen hierboven gepost heb dacht ik dat het een problem child was.
Off topic: ik las op het 508 forum dat 2tronic (=EGS) die tegenwoordig uitgelverd wordt net als een echte automaat kruipt als je de rem loslaat. Bij parkeren op een niet vlakke ondergrond mis ik dat wel. Met de EGS is dan niet echt subtiel te verplaatsen.
Misschien met een update beschikbaar voor bestaande auto’s.
Vraag me wel af of het niet ten kosten van de koppelingsplaten gaat.
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4
- C5 X Shine Hybrid 225
Lijkt me inderdaad sterk dat een EGS/2tronic kruipt. Dit zal, zoals je al aangeeft, ten koste gaan van je koppelingsplaten. Een volautomaat die kruipt werkt natuurlijk volgens een heel ander principe.
Totaal aantal Berichten: 1803
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
DSG kruipt ook, en dat is in feite ook een gerobotiseerde handbak (het zij met twee koppelingen). Dus het zou best mogelijk moeten zijn.
- C5 X Shine Hybrid 225
Daar heb jij dan weer een overschot aan gelijk in.
Voor mij zou het overigens niet hoeven. Ik vind het feit dat hij niet kruipt nou juist een van de pluspunten van de EGS.
- C2 1.4 Attraction
Net even op mijn MyCitroen site gekeken, en daar heb ik inmiddels een waarschuwingsmelding “Algemene werking van de motor”.
Op de boordcomputer of het instrumentarium heb ik echter geen fouten, storingen of waarschuwingen.
Maandag staat er een andere auto voor me klaar bij de dealer. Ik ben benieuwd wat er allemaal met de auto aan de hand is.
Ik hou jullie op de hoogte.