Lichtmetalen velgen worden snel smerig
Renato
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5

Gepost: 17 mei 2011 07:02 PM

Ik heb een Citroen C4 Picasso Exclusive met lichtmetalen velgen (standaard). Merk dat deze heel sneml smerig worden. Is er een oplossing voor?

Profiel  

Marcules
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 382

Gepost: 17 mei 2011 07:09 PM
  [ # 1 ]

Niet rijden!

Tis erg lastig en remstof is hardnekkig vuil. Je wielen in de was zetten, dan gaat het er de volgende poetsbeurt veel makkelijker af, en meteen de waslaag weer even bijwerken.

Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1

Profiel  

RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2949

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 17 mei 2011 07:29 PM
  [ # 2 ]

Ik ken je rijstijl niet dus voel je niet direct aangesproken maar;

Minder hard remmen met je voet en meer op de motor dat scheelt wel iets maar niet veel, remstof is niet uit te sluiten.

Iedereweek of om de twee weken afspuiten met een een plantenspuit allesreiniger, een grote borstel en water en je houdt ze heel lang netjes.

Het kost wat moeite maar je hebt ook wat Smile

Dasty blijkt ook erg goed te werken, ik zou niet veelvuldig velgenreiniger gebruiken want dat blijkt vaak toch redelijk agressief te zijn.

Profiel  

Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 542

Gepost: 17 mei 2011 08:36 PM
  [ # 3 ]

Het ligt ook aan de rijstijl Of aan de belading van de auto. Of dat je in de heuvels woont uiteraard. Of dat je veel op vakantie gaat. Of dat je veel kilometers in een paar dagen rijd. Of de samenstelling van de remblokken.

Met een waxlaagje (alleen op jouw wielen) precies zoals jij jouw auto waxt, gaat het er inderdaad makkelijker af.

Uit ervaring weet ik wel dat het bij het ene merk wiel er makkelijker af gaat dan bij het andere.

“Snel vies” is minder erg dan “krijg het niet schoon”. Heb een keer een baantje gehad in een garage en daar gebruikten we het chemische “tegelreiniger” (zelf gedaan in-)in een spuitflacon om echt vieszwarte lichtmetalen schoon te maken.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  

knarfield
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 196

- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Gepost: 17 mei 2011 08:54 PM
  [ # 4 ]

Ik heb 2 weken terug de auto van familie schoongemaakt i.v.m. verkoop. De auto was zo’n 4 jaar niet gewassen, dus zag de auto er erg smerig uit. En dat gold ook voor de velgen. Na de eerste wasbeurt heb ik de velgen niet helemaal schoon gekregen.

Ik heb daarop “Poorboys World Spray and Rinse Wheel Cleaner” gekocht (even googelen). Dit spray je op de velgen (ik had het 1:1 met water gemixed) en de rotzooi liep zo’n beetje van de velg. Daarna goed afspoelen met water. Echt is wist niet wat ik zag, zelfs de remklauwen werden schoon. Daarna de velgen behandelt met “Poorboys World Wheel Sealant”. De sealant het een foamapplicator aangebracht en na 30 minuten met een microvezel doek schoongemaakt.

Succes, Frank

Profiel  

Quiryn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21

Gepost: 17 mei 2011 09:13 PM
  [ # 5 ]

Je kan ook remblokken van EBC (Redstuff Ceramic) kopen. Bij deze blokken hebben ze de metaaldeeltjes vervangen door Kevlarvezels met keramische deeltjes. Hier door minder remstof 50% zeggen ze. Ik heb zelf alleen ervaring met de greenstuff blokken. Ik heb ooit een corrado vr6 gehad beetje gekieteld 200+ pk. Kon veel harder remmen zonder rem-fading en duidelijk minder stof en geen zwarte pitjes in de lak van de velgen. ik weet niet of ze voor een C4 worden gemaakt of wat ze kosten. ze zijn bij de meeste autozaken wel te bestellen (zoals brezan).

http://www.rstrade.nl/GUI/general/CustomPageView.aspx?pid=27

Profiel  

Jumper3.0hdi
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121

- Jumper 3.0 HDI DC L2H1 35
- Jumpy 2.0 hdi 120 kw
- C5 Tourer 3.0i V6 Exclusief Automaat
Gepost: 18 mei 2011 12:26 AM
  [ # 6 ]

ik spuit ze altijd met zon grijze flacon bij de autowasboer en dan loopt het zwart eraf.

Een citroen is meer dan een auto!@

Profiel  

MDC
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 446

- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi Selection
Gepost: 18 mei 2011 06:36 PM
  [ # 7 ]
RonK. schreef:

Dasty blijkt ook erg goed te werken, ik zou niet veelvuldig velgenreiniger gebruiken want dat blijkt vaak toch redelijk agressief te zijn.

Dasty is slechter voor de velgen dan een velgenreiniger .....

Profiel  

RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
Gepost: 18 mei 2011 06:47 PM
  [ # 8 ]
saxodriver85 schreef:
RonK. schreef:

Dasty is slechter voor de velgen dan een velgenreiniger .....

Geloof het niet, velgenreiniger is echt bijtend, Dasty niet.

Profiel  

MDC
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 18 mei 2011 06:50 PM
  [ # 9 ]

dan geloof je het niet , ook best . kijk maar op carclean.nl ofzo .
Dasty is echt meuk wat dat betreft , velgenreinigers zijn ervoor gemaakt , zoek maar eens op iron X .

Profiel  

RonK.
> 2000 berichten

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
Gepost: 18 mei 2011 06:56 PM
  [ # 10 ]
saxodriver85 schreef:

dan geloof je het niet , ook best . kijk maar op carclean.nl ofzo .
Dasty is echt meuk wat dat betreft , velgenreinigers zijn ervoor gemaakt , zoek maar eens op iron X .

Ik geloof niet dat carclean.nl dasty de hemel in gaat prijzen,.......... jij wel ?????

Ik denk ook dat de Mac geen reclame gaat maken voor de La Place van V&D, ongeveer hetzelfde.

Dat maakt verder niet uit,.........

Ik weet uit ervaring dat veelvuldig gebruik van een velgenreiniger schadelijk is voor de lak van je velgen maar nog vervelender al het rubberwerk en stofhoes gebeuren wat daar achter zit !!!!!!

Profiel  

MDC
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 18 mei 2011 06:57 PM
  [ # 11 ]

t gaat niet om carclean die wat zegt , maar om de gebruikers , die prijzen ook zat producten van de action de hemel in .

en je moet t ook op je velgen spuiten en niet op alles wat eromheen zit.

Profiel  

RonK.
> 2000 berichten

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
Gepost: 18 mei 2011 07:01 PM
  [ # 12 ]

Dit wordt een onzinnige discussie, als je welke reiniger dan ook op je velgen spuit en daarna flink met water in de weer gaat komt ook op andere plaatsen zoals rem en aandrijfdelen.

Anders ben je weel heel knap.

Daarbij geef ik alleen antwoord op een vraag en wat “advies’ met daarbij de opmerking;
Dasty BLIJKT ook goed te zijn.

De meeste velgenreinigers is rotzooi, let wel de meesten.

Je hoeft er verder niets mee te doen Smile

Profiel  

knarfield
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 196

- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Gepost: 18 mei 2011 07:58 PM
  [ # 13 ]

Ik ben het op zich wel eens met de opmerking van RonK, dat velgenreiniger een agressief goedje is. Als ik op een velg heb staan boenen en de aanslag gaat er niet af, en ik spray de reiniger van Poorboy’s World erop, waarna de aanslag er zo’n beetje spontaan vanaf loopt, zegt dat genoeg.

Ik denk dan ook dat je de speciale velgenreiniger gebruikt om (sterk) verwaarloosde velgen grondig schoon te maken. Daarna gebruikt je een sealant, waardoor nieuwe aanslag makkelijk te verwijderen is.

Kort samengevat: Gebruik de reiniger eenmalig zodat de velgen schoon zijn, en de sealant vervolgens om ze schoon te houden/makkelijker schoon te maken.

Profiel  

RonK.
> 2000 berichten

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
Gepost: 18 mei 2011 08:52 PM
  [ # 14 ]

Je hebt helemaal gelijk knarfield ,....................... en daarna

Iedereweek of om de twee weken afspuiten met een een plantenspuit allesreiniger, een grote borstel en water en je houdt ze heel lang netjes.

Het kost wat moeite maar dan heb je ook wat

Profiel  

Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 184

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 19 mei 2011 12:06 AM
  [ # 15 ]

Ik was de velgen gewoon mee met autoshampoo.
Tussen de “spaken” met een smalle borstel.
Bij wisselen van zomer naar winterbanden doe ik ze met velgenreiniger en zet ze daarna in de autowas.
Wordt veel makkelijker schoon.

Meer niet, had ie maar geen autovelg moeten worden.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook