Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Werkt de necam niet met volle gas druk? dan gaat dit niet werken.
Egtbert, heb je een JH verdamper? dan stationair schroef helemaal in draaien en dan 1,3/4 slag open. Dat is een redelijke stationair waarde.
Je kan de unit ook monteren met slangen en slange klemmen. Dan kan je makkelijk terug naar ‘ouderwets’.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De Necam verdamper is een flinke, tot 400 pk geschikt en er zit geen enkele stelschroef op. Er komt een dikke slang vanaf die zich met een y stuk splitst in twee dunnere slangen welke naar de ventielen gaan tussen de carburateurs en het spruitstuk.
Dat gaat dus niet werken.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. Je zou die ventilen moeten kunnen aansturen adhv lambda…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Het starten gaat nu ook prima !!!( warm en koud)
Wat heb ik gedaan??
Default op 55% gelaten.
Op onnavolgbare manier een beetje aan de stat schroef op de verdamper gedraaid.
Vandaag ook een stukje snelweg: goede trekkracht.
Ik ben tevreden.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
cool!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert, laat je ons ook even horen of het vebruik is afgenomen? Met name dat zou een groot voordeel kunnen zijn!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Op de 123-site wordt ergens gesproken over 12% minder verbruik bij een oude Peugeot. Als dat haalbaar is dan heb je het apparaat bij zo’n 30.000 km terug verdiend. En over dezelfde afstand minder uitstoot. Als het ook nog meer trekkracht oplevert zijn de nadelen tov benzine zo goed als verdwenen…
Ik blijf dit draadje volgen!
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanO schreef:Als het ook nog meer trekkracht oplevert zijn de nadelen tov benzine zo goed als verdwenen…
Dat zal niet gebeuren omdat LPG een veel lagere kalorische waarde heeft dan benzine.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Egbert,
A.s zaterdag op het Duifje,kunnen we met de viergastester kijken wat de uitstoot is. En of de lambdasonde goed werkt.
zie je dan.
Henk
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
Ja leuk. Ik neem ook een laptop mee, om passanten die dat willen zien de uitlezing te laten zien.
Dus nu is er as Zaterdag op “Het Duifje” nog een attraktie bij gekomen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gaaf!
Tot zaterdag.
ik zal mij even voorstellen , ik ben Rene en in het bezit van een volvo amazon ook met de 123/lpg.
zie topic nieuwe gadget 123 ignition op het volvo v44 forum.
(misschien kunnen wij wat van elkaar leren)
ik vind het interessant om uw ervaringen met dit nieuwe apparaat te lezen.
wat mij opvalt is dat u de 123/lpg met fitwerk op de verdamper geplaatst heeft , ziet er overigens netjes uit , maar wordt de electronica binnenin niet te warm?
ik had ook de keuze om de lambdasensor in 1 uitlaatbocht of onderin te plaatsen , waar de bochten samenkomen , bij mij zit hij onderin en dat had ik toch beter niet kunnen doen.
ik had hem liever gehad zoals bij uw auto , dan maar meting van 1 cilinder , onderin blijft te koud.
ik zal dit topic met interesse blijven volgen en veel plezier met de 123/lpg.
vrgr rene.
Rene, welkom in dit Topic.
Ik ben blij mijn ervaringen te kunnen delen met een andere 123/LPG gebruiker.
Op het laptop dashbord zit ook een temp meter en die blijft onder de 40gr. Ik weet niet wat die precies meet, maar in elk geval iets in de unit. Dus ik denk dat de unit niet te warm wordt.
Ik had geen zin om ergens een apart steuntje te maken voor de unit, vandaar deze keuze.
Wat merk je als de lambda sonde te koud blijft, hij wordt toch el bijverwarmd?
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
De eerste 300km zit er op, verbruik:
1:8.
Dat is eigenlijk niets beter dan wat ik gewend ben.
Maar het werkt ook nog niet goed. Boven de 90 km/u gaat hij uit closed loop en stopt dus de lambda regeling. Hij gaat dan meestal naar de default regelstand van 50%. Apart is dat de regelstand als hij uit closed loop is nog wel verder open gaat als je plots plan gas geeft, dus de regeling via vacuum gaat dan door.
Ook als ik de maximum regelstand zelfs op 99% zet wil hij boven 90 km/u niet in closed loop.
Jammergenoeg stopt de lambda uitlezing op de laptop zodra hij uit closed loop is, dus is het lastig te achterhalen wat er fout gaat.
Ik denk dat ik mijn verdamper bij moet stellen, zodat hij iets meer druk geeft ( had vandaag geen kleine schroevendraaier bij mij, had het anders onderweg gedaan) en zo dus wat meer LPG kan geven.
Ook verwarrend is het gedrag van de lampjes, want die doen meer dan in de handleiding staat.
Volgens handleiding: groen knippert = closed loop; rood knippert=geen closed loop.
Maar ik ben de volgende lampjes configuraties tegen gekomen en ben benieuwd wat het betekent:
groen knipperend
groen knipperend + rood continue
alleen rood continue
rood knipperend.
Jammer dat de handleiding hier niet meer over vertelt.
Verder zit er een klein lekje in de pakking spruitstuk -> vlampijp. Hierdoor zou hij wat valse lucht kunnen zuigen en daarmee de lambda waarde beinvloeden. Dus dat moet ik ook repareren. ( Bij hermonteren van vlampijp heb ik 2 “fouten” gemaakt. Geen nwe pakking. Draad van 1 vd 4 tapijnden bleek bij montage dol. Maar ja ik wilde rijden dus het maar even zo gelaten)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Egbert,,
de gebruiksaanwijzing is ook naar mijn mening niet volledig.
ik heb de indruk dat het apparaat nog maar weinig verkocht is en nog echt in een test-beginfase verkeerd.
wat de led aanduiding betreft kan ik nog een andere indicatie toevoegen , namelijk een rode knipperende led en gelijktijdig een groen knipperende led en dat is gelijk mijn probleem , die rode led kom ik niet van af , ik heb wel het idee dat het apparaat gewoon werkt. rara.
ik dacht eigenlijk zelf dat het misschien toch door de positie van de lamdasensor komt.
mijn verbruik is 1/10 , het was ook 1/10 , maar dit komt ongetwijfeld door het aanspreken van het extra vermogen wat door de 123/lpg aan de achterwielen komt.
dit is naar mijn mening gelijk het grootste voordeel van de 123/lpg , het extra topvermogen , beter en feller oppakken en een soepelere vermogensafgifte.
ook het ploffen en knallen in de uitlaat bij gas-los en afremmen op de motor ben ik voor 90% af.
bij “settings” op het 123 scherm kan je de vaste vacuumlimit en min toerental instellen.
vacuumlimit 0,40-0,99 mbar en toerental 1500-9000 rpm.
als je de klep insteld op 0,40 mbar en 1500 rpm , de laagste waarden dus wordt de gas-toevoer bij geen of weinig vermogensvraag maximaal afgeknepen , dat is einde ploffen in de uitlaat en maximaal brandstofbesparing.
deze gegevens staan dus niet in de beschrijving!!
overigens vind ik de respons op het volvo v44 forum koel , afwachtend of er wordt niet in geloofd
als een soort hocus-spocus apparaat , slechts een enkeling ziet er iets in.
maar dat maakt mij niet uit , ik ben er blij mee.