1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Wonderlijk probleem XM 2.1 diesel 1994 (geen turbo)
Azulleke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 100
Geregistreerd: 14-09-2007

Gepost: 18 mei 2011 02:16 AM

Ruim 3 jaar staat mijn zeer fraaie XM diesel met slechts 312.000 km op de klok nu stil in mijn loodsje.
Ondanks een stapel rekening van toegewijd onderhoud door de vorige eigenaren heeft hij/zij er de brui aan gegeven.
Het begon met een afdaling in een tunnel…neus omlaag…ineens begon de XM in te houden, snel de weg af na de tunnel, enige minuten stil laten staan en weer op weg…..probleemloos.
Tijdje later weer in en tunnel op de snelweg met de neus omlaag; zelfde euvel…snelweg af, binnendoor gereden en toen was alles ineens OK. Later weer het euvel…..plankgas 80 km/u, weer de snelweg af.
Later die dag stilstand bij een stoplicht, het was in Antwerpen. Belgische wegenwachter erbij, die haalde de plunjer uit de zg. “auto-stop” eruit. Daarna startte de auto gelijk en kon ik op weg naar huis, de auto reed beter als ooit tevoren.
Twee weken later ging het weer mis…..auto afgetakeld en thuis afgeleverd door de Nederlandse Wegenwacht, sindsdien staat de XM gestald. Wil er wel weer eens mee gaan rijden, maar hoe los ik dit probleem op. Het lijkt me overduidelijk een probleem met de toevoer van de brandstof.
Heeft iemand hier dergelijke ervaringen ?
Ik sleutel al 28 jaar zelf en heb heel veel diesel kilometers achter de rug met CX, C15, XM en BX, maar de meeste auto’s gingen gewoon nooit stuk, dus dan bouw je als zelf sleutelaar geen ervaring op.

Alle tips en suggesties worden zeer gewaardeerd !

P.S. Ben ook sinds 2004 in het bezit van een Peugeot 403 Diesel Bachée (1962).....die heeft het September 2010 begeven….moet ook weer aan de praat geholpen worden

Profiel  
 
le sud
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 09-11-2010

Gepost: 18 mei 2011 08:47 AM
  [ # 1 ]

Zelfde D12 ,30000 km meer op de klok 341000. Ik kan je alleen niet helpen want het is onze eerste diesel xm tot nu toe
nog maar 5km mee gereden om de vering/ ophanging/ remmen revisie te testen, en de motor eigenlijk het enige
aan de auto is wat in orde is.
Plunjer/auto stop zitdat op de pomp?

groeten

1x visa 2x bx 1x Xant 3xXM Y3? , Ynot4 !

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 18 mei 2011 09:54 AM
  [ # 2 ]

Als diesels raar doen begin ik altijd met brandstoffilters.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
le sud
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 09-11-2010

Gepost: 18 mei 2011 09:57 AM
  [ # 3 ]

Dat is een goeie Jan Sr. Daar heb ik ook nog geen verse ingezet.
Meteen op de lijst gezet!

1x visa 2x bx 1x Xant 3xXM Y3? , Ynot4 !

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 18 mei 2011 10:06 AM
  [ # 4 ]

Dikke kans dat je ergens een grote hoeveelheid lucht in krijgt. Je kan het beste een doorzichtige leiding monteren naar de pomp toe.

Misschien een idee: Auto laagste stand en dan een krik onder de kont om de neus omlaag te krijgen, dan zie je de bellen waarschijnlijk wel lopen door je slang. Ik vermoed dat je een haarscheurtje in je aanvoer hebt zitten of een luchtlek die kan aanzuigen als het spul beetje begint te kantelen

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
le sud
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 09-11-2010

Gepost: 18 mei 2011 10:12 AM
  [ # 5 ]

En pompen met de filterpomp? laatst deed de xant moeilijk, overdreven veel druk gemaakt met het ballonnetje.
Het begon op 3 plaatsen te piessen..

1x visa 2x bx 1x Xant 3xXM Y3? , Ynot4 !

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 mei 2011 10:13 AM
  [ # 6 ]

Welk fabrikaat brandstoffilterhuis zit er op, Purflux (drukknop aan bovenkant) of RotoDiesel (drukknop schuin geplaatst)?
Heb met het eerste type al 2 keer problemen gehad, membraan onder drukknop lek.
Hierdoor wordt lucht aangezogen.

Nieuwe staat op MP, zie http://link.marktplaats.nl/448532946
Moet € 50,- kosten

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 mei 2011 11:45 AM
  [ # 7 ]

Als het membraan ven het filterhuis lek is, zakt de diesel weg bij stilstand. Dan heb je dus lucht in je leidingen bij het starten, en start die moeilijk en uiteindelijk met een dikke witte wolk. Daar heb ik niets over gehoord, Dus Azulleke start die wel normaal?

En Azulleke hoe vol was de tan steeds als het gebeurde (als je je dat nog kan herinneren)? Kan zijn dat je aanzuig vanuit de tank niet goed is, en bij lege tank en/of onder bepaalde hellingen lucht gaat aanzuigen of troep in de tank.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 mei 2011 01:50 PM
  [ # 8 ]

In tegenstelling tot de benzineversies van de XM, met de brandstofpomp in de tank, is bij de dieselversies de brandstofleiding van tank naar inspuitpomp bij draaiende motor een onderdrukleiding, met andere woorden, de brandstofpomp zuigt de diesel uit de tank.
Elke mogelijkheid waar lucht kan binnen treden leidt tot een verstoring van de brandstoftoevoer en daarmee tot een slecht start- dan wel loopgedrag van de motor.
Ik heb bijna 20 jaar ervaring met dieselende Citroëns, o.a. BX, CX en XM en heb al het volgende meegemaakt:
. haarscheurtje in aanzuigpijpje van tankvlotterhouder, dit had als gevolg lekkage bij een volle tank en stilstand en haperingen in de brandstoftoevoer bij bijna lege tank en draaiende motor.
. 2 x gescheurd membraan onder knop op brandstoffilterhuis (@Brian, als dit membraan stuk is, loopt de motor echt zeer beroerd en dus niet alleen bij starten problemen)
. kapot terugslagklepje in brandstoffilterhuis, hierdoor kan de diesel naar de tank worden teruggezogen bij stilstand (communicerende vaten en de tank ligt lager).

Zoals Matthijs309 al aangeeft, monteer een stuk transparante slang, te beginnen zo dicht mogelijk bij de inspuitpomp en kijk naar luchtbellen.
Door de slang steeds verder in de richting van de tank te verplaatsen, vindt je vanzelf het luchtlek.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 mei 2011 02:01 PM
  [ # 9 ]
René Jongejan schreef:

. 2 x gescheurd membraan onder knop op brandstoffilterhuis (@Brian, als dit membraan stuk is, loopt de motor echt zeer beroerd en dus niet alleen bij starten problemen)

Weet ik, maar ik bedoel dat als ze goed start, het dan waarschijnlijk niet aan het membraan ligt.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 mei 2011 07:49 PM
  [ # 10 ]

Via de voorverwarming kan er ook lucht bij de brandstof komen.
Vaak is het ook afgesloten en doorgelust.
Het zijn dan de O-ringen welke in een heel klein thermostaatje zitten van de voorverwarming.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 mei 2011 07:59 PM
  [ # 11 ]

Ook dat is een luchtbron die resulteert in moeilijk starten.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 mei 2011 12:13 AM
  [ # 12 ]

Een hele beruchte zelfs, ik ben geen enkele D12 tegengekomen waar dat niet of doorgelust was of iets aan gedaan was.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 mei 2011 09:32 AM
  [ # 13 ]

Inderdaad, deze kan ook nog aan mijn opsomming worden toegevoegd.
Heb de zaak ook gebypasst.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 mei 2011 11:36 AM
  [ # 14 ]

Bypassen is een tijdelijke noodoplossing, het is beter om er nieuwe O-Ringen in te steken.
Met voorverwarming loopt de motor beter, het zit er niet voor niets op.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9440
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 mei 2011 12:19 PM
  [ # 15 ]

Is de voorverwarming te demonteren zonder het koelssyteem af te tappen?
Zit namelijk aan de zijkant van de kop.
Zijn de O-ringen bij de dealer te begaan of moet ik naar de O-ringenboer?
In het laatste geval, hoeveel, welk materiaal en welke afmetingen?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook