donderkont schreef:vortex schreef:de kwaliteit van de banden tegenwoordig is wel zodanig goed dat ze onder de 7 graden goed presteren. ik had met mijn 205/40/17 GoodYear F1 V-profiel banden nooit problemen in de sneeuw of bij nat weer. ze presteerden zelfs uitermate goed vond ik. grip te over !!! als ik weer banden koop, zijn het die.
jip dat vind ik ook
de ene zomerband is de andere niet
dus als je van een slechte zomerband naar een goede winterband gaat
dan merk je zeker verschil
en hoeveel dagen per jaar is het nou kouder dan 7 gradengroetjes fraaske
dat is voor iedereen anders de een rijd alleen in nederland en rijdt weinig km en de ander rijdt veel buitenland en veel km dus ik zal zeggen iedereen moet voor zich zelf bepalen of hij het wil en of hij er geld in wil steken
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
donderkont schreef:jip dat vind ik ook
de ene zomerband is de andere niet
dus als je van een slechte zomerband naar een goede winterband gaat
dan merk je zeker verschil
en hoeveel dagen per jaar is het nou kouder dan 7 graden
Het is in Nederland gemiddeld 9,8 graden gedurende het hele jaar. Het is gedurende 5 maanden lang kouder dan 7 graden, te beginnen half november. Dus best lang. En je kunt er een mening over hebben of over discussieren, maar het is gewoon een feit dat zomerbanden onder de 7 graden sterk verminderd gaan presteren. Dat heeft met de fysische eigenschappen te maken. Het verschil merk je zelfs als je van een goede zomerband naar een slechte winterband gaat. Over het gebruik kun je discussieren (weinig kms, alternatief vervoer voorhanden als het regent of sneeuwt, etc.), niet over het doel en nut van winterbanden lijkt me.
De voorbanden van m’n zx zijn dringend aan vervanging toe, achter zit nog ruim voldoende profiel op. Heeft het enig nut om alleen voor winterbanden te monteren, want na de winter gaan er bij mij nl andere velgen onder(heb ik al liggen) en om 2x 4 nieuwe banden te kopen is toch een aanzienlijke investering.
Zelf zou ik zeggen van wel en dan wel vanwege:
Voorwiel aandrijving en meeste vertraging zit toch in de voorwielen.
Grootste nadeel zou in mijn ogen zijn dat je achter veel minder grip zal hebben, maar dat is goed tegen te gaan door lekker rustig bochten te nemen.
Ik zou het anders doen: gooi om je huidige velgen winterbanden. In het voorjaar zet je zomerbanden op de nieuwe velgen en gooi je de winterbanden in de schuur/op zolder ofzo.
Is ook weer gunstig voor je nieuwe velgen.
Overigens valt de investering wel mee: ik betaal voor zomerbanden (Michelin E3A, 175/70 R14) ongeveer 100 euro per band en de winterbanden (Michelin Alpin A2, 175/70 R14) kostten me afgelopen jaar 390 euro voor 4 stuks bij Euromaster.
Voor de 205 was ik voor zomerbanden 95 euro per twee kwijt (145R13, Michelin Classic), winterbanden 400 gulden voor 4 (Fulda Kristall, want geen Michelin in die maat).
oh ja, kijk eens op www.autobandenmarkt.nl
En ga eens shoppen met de mededeling dat je 8 banden wilt afnemen.
Passen trouwens de goede achterbanden niet op je nieuwe velgen? Kun je die van het zomer afrijden (op de vooras)
kijk anders eens bij http://www.atu.de die hebben ook vaak aanbiedingen met alles erop en er aan
Huidige velgen zijn 15” en de andere 16”. Om de 16” komen 205/40 bandjes te liggen en deze zijn sowieso al aan de dure kant. Door alleen twee winterbanden te nemen zou ik behoorlijk wat besparen, volgend jaar 2 bijkopen kan altijd nog. Mijn schokdempers achter zijn nl versleten en daar komen al gele koni’s voor aan en december is al zo’n dure maand Dat het wenselijk is om 4 winter te banden nemen, begrijp ik. Maar als ik met 2 al profijt kan hebben, dan ga ik op dit moment liever voor de goedkopere weg…
Op dit moment 8 banden afnemen gaat me sowieso niet lukken qua financien helaas.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Ik gebruik ze dus niet, nooit gedaan ook. Ze zullen bij lage(re) temperaturen best hun nut bewijzen, maar ik kan met mijn zomerbanden goed uit de voeten.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
_Razkin_ schreef:volgend jaar 2 bijkopen kan altijd nog. Mijn schokdempers achter zijn nl versleten en daar komen al gele koni’s voor aan en december is al zo’n dure maand Dat het wenselijk is om 4 winter te banden nemen, begrijp ik. Maar als ik met 2 al profijt kan hebben, dan ga ik op dit moment liever voor de goedkopere weg…
Dan zou ik inderdaad nu twee winterbanden voor voor kopen (anders slijt je ze waarschijnlijk ook nog rot af door je brakke achterdempers) en volgend jaar nog twee.
Succes met de keuze!
winterbanden op alleen de vooras is vragen om problemen
kom je qua tractie de bocht wel goed door, maar eenmaal in de bocht denken je achterwielen: ‘doe het zelf’, waardoor je achterlichten eerder de bocht om zijn als je koplampen
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
leg altijd je beste banden achteraan, je kan daar niet sturen en niet versnellen en hij heeft daar minder druk op de grond
dus die 2 winterbanden achteraan
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
paso schreef:leg altijd je beste banden achteraan, je kan daar niet sturen en niet versnellen en hij heeft daar minder druk op de grond
dus die 2 winterbanden achteraan
hmm de meeste voorwielaangedreven auto’s hebben een onderstuur karakter, dat houdt in de voorkant in de bocht rechtdoor wil, het lijkt me dus beter om de goede banden voor te doen!! Meer grip voor lijkt me belangrijker dan achter. Maar ik kan het mis hebben!
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Paso heeft gelijk.
Het is inderdaad logisch om te denken dat je voor je beste banden moet hebben met een voorwielaandrijver. Toch is dat niet zo.
De banden met het meeste profiel zitten het beste achter ook al is dat tegen ieders gevoel in.
Onderstuur kun je nl. met je gas nog enigszins opvangen door te liften. Als je achter gaat glijden is vaak het eind zoek.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
Handjes schreef:donderkont schreef:jip dat vind ik ook
de ene zomerband is de andere niet
dus als je van een slechte zomerband naar een goede winterband gaat
dan merk je zeker verschil
en hoeveel dagen per jaar is het nou kouder dan 7 gradenHet is in Nederland gemiddeld 9,8 graden gedurende het hele jaar. Het is gedurende 5 maanden lang kouder dan 7 graden, te beginnen half november. Dus best lang. En je kunt er een mening over hebben of over discussieren, maar het is gewoon een feit dat zomerbanden onder de 7 graden sterk verminderd gaan presteren. Dat heeft met de fysische eigenschappen te maken. Het verschil merk je zelfs als je van een goede zomerband naar een slechte winterband gaat. Over het gebruik kun je discussieren (weinig kms, alternatief vervoer voorhanden als het regent of sneeuwt, etc.), niet over het doel en nut van winterbanden lijkt me.
waarom brengen ze niet een band op de markt die bij 9,8 graden optimaal presteerd dan voor de nl markt ?
erik wijngaarden schreef:waarom brengen ze niet een band op de markt die bij 9,8 graden optimaal presteerd dan voor de nl markt ?
Niet verder zoeken, Vredestein heeft ‘m :
de Quatrac2, vierseizoenenband
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)