




























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Kijk eens op het sm forum. Daar zijn ook draadjes over vervangende benzinepompen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
ik heb de auto opnieuw laten afstellen en hij loopt weer perfect op gas. Het benzinepomp verhaal laat ik maar even langszij liggen. Ik rijd alleen op benzine als de tank leeg is. Als het echt storend wordt of, in het ergste geval, als hij stuk gaat kijk ik wel weer verder.
Mijm luchthoorn doet het opeens niet meer. Ik heb hem los gehaald en de massa schoongemaakt. Alles weer vastgezet en nog steeds niks. Als ik het kapje van de het relais eraf haal en het lipje naar beneden druk doet hij het wel. Betekent dat dat het relais stuk is?
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Nee, waarschijnlijker dat het relais niet aangestuurd wordt door de claxon-schakelaar.
Vanaf de electro-mechanische claxon links gaat een draad naar het relais. Deze draad moet 12V worden als je de schakelaar bedient.
Evt testen van het relais door deze draad op andere wijze even +12V te geven.
Suc6,
- Oscar -
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
hoe kan ik dat het beste doen? Ben niet gruwelijk technisch aangelegd.
Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Giel,
Normaliter heb je twee elektro-mechanische claxons. De ene werkt bij half-trekken (Claxon Ville), de ander komt er bij vol trekken bij (Claxon Route).
Voor de luchthoorn is er tussen de draad voor die tweede claxon en die claxon zelf een draad met Y-splitsing geplaatst.
Voorin, onder de slinger, voor de dwarstraverse, ligt een enkele draad. Die komt dus vanaf de Y-splitsing bij de claxon-aansluiting (bestuurderskant) en loopt naar spoel van het relais op de luchthoorn.
Als je schakelaar goed werkt moet er +12V op deze signaaldraad komen als je de schakelaar bedient. Dat kun je dus meten met een lampje op deze draad. Geen 12 V, dan zit het probleem dus stroomopwaarts, bijv. bij de vertakking, of bij de aansluiting bij het schutbord, of evt bij de schakelaar.
Andere methode: Als je de signaaldraad bij de vertakking nabij de claxons losmaakt en even aansluit op een andere 12V bron (andere claxon-draad, of met een los stukje draad even aan de plus-pool van de accu tikken) zou de luchthoorn moeten werken. Zo niet, zit het probleem stroomafwaarts, dus bij (de aansluiting op) het relais.
Het relais krijgt ook een continu 12V vanaf de accu, en als de spoel van het relais wordt bekrachtigd wordt deze continu 12V doorverbonden met de compressor. Maar dat werkt, want je schreef dat als je het relais met de hand bedient de luchthoorn het doet.
Meet je wel 12V op de signaaldraad bij de aansluiting op het relais, maar trekt het relais niet aan, dán en alleen dan is het relais zelf mogelijk stuk (spoel doorgebrand of soldering gebroken), maar dat is niet waarschijnlijk.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé





Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Oscar bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik ga morgenavond effe aan de slag en weet dan meer.
Nu het volgende, sinds mijn auto bij de garage is geweest doet de verlichting van het dashboard het niet meer. Ik heb thuis een tweede dashboard liggen (met temperatuurmeter!!) en heb deze even ingeplugd om te kijken of het aan de lampjes (2) ligt. Dit is echter, wat ik al dacht, niet het geval. Nu valt het mij ook op de andere binnenverlichting van de auto, rond het dashboard, ook niet werkt. Wie heeft er een idee wat die kan zijn? Een losse draad, zekering, etc..
Verder ben ik zeer tevreden met de auto. We gebruiken haar nu elke dag, mijn vrouw zelfs meer dan ik. Ze is er helemaal weg van. Het valt op nu we de auto veelvuldig gebruiken zij veel lekkerder en soupeler begint te rijden.
Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dimmer stuk.
Citroen!





Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
bedankt voor het snelle antwoord driverd. Ga straks direct effe checken.
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel





























Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Als -buiten de dashverlichting- de andere lampjes daar omheen ook niet werken, is het vaak de dimmer.
Succes.
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dimmer even kortsluiten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Heb zojuist de remaccu vervangen. Nu moet de boel ontluchten denk ik, alleen kan niemand mij vertellen hoe ik dit moet doen?
Alvast bedankt,
Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gaat vanzelf.
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou toch even de remmen ontluchten.
boeltje in de hoogste stand, motor laten lopen. slang op je nippel met andere kant in je vat. klein beetje open, hulpje laten remmen.
kijken naar straal tot hij mooi groen is.
Achter het zelfde maar dan wel pootjes eronder. Door drukverlies kan de achterkant zakken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
bedoel je de nippel die aan de andere kant van de motor zit tov het voorraadvat? En welke moer moet ik dan lossen; die achter de nippel zit?
En dan nog een vraag; hoe zit dat dan met de achterkant? Heb dit nog nooit eerder gedaan. Wel een keer de drukregelaar onder de radiator.
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de ontlucht nippels zitten op de remklauwen (voor) en op de wielremcylinders (achter). Voor is het het handigst om de tunnel eraf te halen. Dan kan je er goed bij. Achter zie je ze aan de binnenkant van je wiel net boven de leiding. Achter wel op bokjes zetten ! Anders NIET onder je auto gaan liggen!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>