Mijn CX van 1979 heeft een turbodiesel blok van 1983 “aan boord”.
Bij stationair draaien, bijvoorbeeld bij stilstaan bij een stoplicht, gaat de motor hevig kloppen en komt er een hevige zwarte rook uit de uitlaat. Ik vermoed dat de verstuivers versleten zijn. Kan iemand dit bevestigen ?
De vraag is nu; weet iemand een revisiebedrijf nabij Rotterdam om de verstuivers weer OK te krijgen OF een bedrijf waar ik nieuwe kan kopen ????
Alle tips meer dan welkom, wil graag weer met mijn CX kunnen rijden, behelp me nu met een -hele fijne- BX turbodiesel.
Als hij “op toeren” is loopt de motor prima, maar stationair draaien is een probleem. Starten doet hij goed. Als de motor goed warm is, is het kloppen bij stationair ook veel minder.
Alvast hartelijk dank voor wat voor tips of adviezen dan ook.
Deze klachten had mijn broer ook. Hij heeft er grote problemen door gekregen. Blokje uiteindelijk helemaal in de soep. Het begon met een onjuist gemonteerde distributieriem. Met de intentie je deze ellende te besparen en zonder je mijn mening op te dringen, kan ik je een tip geven. Laat alles even checken of als je het zelf kunt….. Sjors van Hydraulique heeft mijn broertje op weg geholpen en zou de weg moeten kennen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Je tankt toch wel gewone diese en geen V-Power, BP-Ultimate of Excellium ?
De zwavelarme diesel is niet zo best voor de pomp en verstuivers, vooral een Lucaspomp kan er slecht tegen.
Een goede dieselspecialist in de buurt van Rotterdam is Terlouw Diesel Center, niet de goedkoopste maar wel erg goed.
ZX1.4i schreef:Je tankt toch wel gewone diese en geen V-Power, BP-Ultimate of Excellium ?
De zwavelarme diesel is niet zo best voor de pomp en verstuivers, vooral een Lucaspomp kan er slecht tegen.Een goede dieselspecialist in de buurt van Rotterdam is Terlouw Diesel Center, niet de goedkoopste maar wel erg goed.
Uiteraard tankte ik de goedkoopste diesel, al die andere dure varianten daar doe ik niet aan mee !
In Rotterdam zelf hebben we ook een diesel-specialist hoor; Jacobs&Gouw;
Robin Visser schreef:Deze klachten had mijn broer ook. Hij heeft er grote problemen door gekregen. Blokje uiteindelijk helemaal in de soep. Het begon met een onjuist gemonteerde distributieriem.
Heb een kleine 30.000 km met de auto gereden zonder enig probleem voordat het “kloppen” begon. Lijkt me niet dat de distributiesnaar dan verkeerd gemonteerd zit, dan was de narigheid al gelijk begonnen na plaatsen van het turbodieselblok.
Zelfde verloop bij mijn broer z’n CX. In het begin niks te horen, of anderszins gemerkt. Ik hoop je met de info van dienst te zijn.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Robin Visser schreef:Zelfde verloop bij mijn broer z’n CX. In het begin niks te horen, of anderszins gemerkt. Ik hoop je met de info van dienst te zijn.
Ik zal er zeker naar kijken; even in de Vraagbaak opzoeken hoe e.e.a. hoort te staan. Het is zo dat de distributiesnaar er nieuw op is gegaan vlak voor ik de auto kocht. Omdat de drukgroep kapot ging na enige tijd zag de eigenaar het niet meer zitten om weer een hoop geld in de auto te steken, vandaar dat hij hem toen aan mij verkocht. Dit was dus de 83-er turbodiesel, waarvan de motor in mijn 79-er ligt…. Mogelijk heeft Beun de Haas de snaar onjuist gemonteerd
Ik heb toevallig nieuwe verstuivers liggen.
Dan moeten we die maar een keer proberen!
Mijn broer had laatst precies hetzelfde!
Ook een verstuiver!
Of…. de boost controller, welke op de achterzijde van de pomp zit, lekt intern waardoor bij stationair draaien na rijden extra brandstof in het inlaatspruitstuk gezogen wordt. Dan krijg je ook zulke symptomen. En klimt je motor ook voor een moment in toeren. En ook bij mij was dit erger bij koude motor dan bij warme motor. Even testen door slang van boost controller naar inlaat los te nemen en af te doppen (Als daar diesel uit loopt weet je het ook meteen, want dat hoort niet).
Een diesel turbo loopt trouwens ook prima zonder de extra brandstof via de boostcontroller…:)
Een revisiesetje voor de boostcontroller (enkele O ringen en een membraan) zijn via Van der Laan te verkrijgen.
CX GTi Turbo 2 - All Black
@Evan
Bedankt voor je tip, zal het zeker gaan testen als de auto weer loopt, de startmotor is nu kaduuk en moet vervangen worden, heb er al één in voorraad !
Heeft Van der Laan een website of heb je een telefoonnummer ?
Evan schreef:Of…. de boost controller, welke op de achterzijde van de pomp zit, lekt intern waardoor bij stationair draaien na rijden extra brandstof in het inlaatspruitstuk gezogen wordt.
Maar als er teveel brandstof aangezogen wordt, verwacht ik witte rook uit de uitlaat, van onverbrande diesel maar er komt vieze zwarte rook uit de uitlaat !
Kun je verwachten, maar zwart was bij mij de rook. Roet is ook zwart namelijk en een bijprodukt van onvolledige verbranding: dieseldruppels in een inlaatspruitstuk zijn niet verneveld door een verstuiver en dus ook niet gelijk aan dieselmist…..welke wittig is.
http://www.citroenvanderlaan.nl
CX GTi Turbo 2 - All Black
edit mod: quote gewist. quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan.
Dank voor de uitleg en de website ! Hoop snel een beetje te kunnen schuiven met mijn auto’s zodat de 79-er CX Diesel berline bereikbaar is om aan te sleutelen. Paar jaar geleden 1000 en 1 dingen aan vervangen (auto was afgeragd) dus nu zal het wel lukken om hem snel weer aan de praat en door de APK te helpen !
Azulleke schreef:In Rotterdam zelf hebben we ook een diesel-specialist hoor; Jacobs&Gouw;
Die ken ik, maar daar kom ik niet graag, de ene keer dat ik er geweest ben deden ze eigenwijs.