warme lucht uit de airco???
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 155

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 11 mei 2011 09:05 PM

Hoi Allen

Ik ben inmiddels een jaar in het bezit van een CX (familiale, ‘81, diesel). Het jaar verliep met meer problemen dan verwacht/gehoopt:
-Airco die niet werkte, en toen die eindelijk werkte ontplofte een slang
-dynamo die niet meer werkte (erg handig in frankrijk met electrische ramen en een geplofte airco slang Sad
-startmotor
-LHM verbruik van 1:100
-en alles dat in verder vergeten ben…

Momenteel zijn de problemen van wat minder vervelende aard en is ie zonder problemen door de keuring gekomen. Is me nog nooit met een auto (ID19 en BX Break) gebeurt! Ik kreeg zelfs complimenten van de keurmeester.

De probleempjes die ik momenteel heb bevinden zich op het cosmetische vlak (interieur dat erg afbreuk doet aan de uiterlijke verschijning), zijn van acoustische aard (toch nog meer herrie dan wenselijk) en een airco waar warme lucht uit komt.

Over dat laatste zou ik graag advies van jullie hebben. De airco doet het want afgelopen winter waren mijn ramen in no time ontwasemd. Nu komt er echter warme lucht uit en dat is met de huidige temperaturen geen pretje… . Ik heb begrepen dat de verwarming werkt met diverse kleppen en dat die kleppen de koude en warme luchtstroom mixen tot een lekkere temperatuur. Ik heb het vermoeden dat die klep niet goed staat of niet goed werkt. Ik heb mijn best gedaan om de kleppen te vinden en daarvoor oa wat boeken graadpleegd (Haynes: Thanks Yke!, wat delen van de reparatie handleiding: downloads) maar helaas. Ik gok dat ik niet in de goede delen heb gekeken.

Heeft iemand tips hoe ik bij de klep(en) kan komen of een idee hoe ik aan de goede werkplaatshandboeken kan komen?

Groetjes, David

Profiel  

TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2355

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 11 mei 2011 09:13 PM
  [ # 1 ]

Dit draadje al gelezen Prestige, interieur wordt warm, oorzaak gevonden….... Dit kan ook bij jou het geval zijn Wink

Profiel  

Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2214

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 11 mei 2011 09:31 PM
  [ # 2 ]
DavidC schreef:

Hoi Allen

De airco doet het want afgelopen winter waren mijn ramen in no time ontwasemd.

Groetjes, David

Weet je zeker dat ie werkte van de winter, blies ie toen koude lucht of ook droge warme ? Het probleem zoals in het ander topic zal bij jou niet zijn aangezien jij een ander kachelysteem hebt.

Wel zit er bij de luchtinlaat onder de motorkap een motor die deze klep kan afsluiten indien de aanjager op “0” staat deze motor is meestal kapot waardoor die klep niet werkt en in een willekeurige stand blijft staan misschien veroorzaakt dit de slechte koeling als de rest van de airco goed is. Je moet ff goed kijken tussen het expansievat en luchtinlaat om die motor te vinden.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  

citroencx.eu
Facebook

Profiel  

DavidC
> 100 berichten
RankRank

- CX 2400 kdfi Familiale
Gepost: 12 mei 2011 12:15 AM
  [ # 3 ]

Dank je wel voor jullie reacties. Mark heeft gelijk, ik heb het systeem met een BEHR ‘computer’.

Er kwam van de winter warme, droge lucht uit. Als ik de airco aanzette waren de ramen in no time ontwasemd. Dat het warme lucht was maakte toen niet zoveel uit. Ik bedenk me trouwens dat de lucht koud was als de auto net aan stond (koelwater nog koud). Ik zal eens controleren of dat nog zo is.

Ik zal de recirculatieklep ook nog eens controleren. De klep tikt wel als ik de handle in de recirculatie-stand zet. Maar onahankelijk van de stand van deze klep zou de lucht uit de roosters toch koud moeten zijn als de verwarming op ‘uit’ en de airco op ‘aan’ staat?

Groet, David

Profiel  

DavidC
> 100 berichten
RankRank

- CX 2400 kdfi Familiale
Gepost: 19 mei 2011 11:02 PM
  [ # 4 ]

Ik heb de recirculatie klep gecontroleerd: werkt, zelfs beter dan voorheen (tikt nu niet meer). Ik ben inmiddels ook iets verder met de kachelunit. Het dashboardkastje is gedemonteerd. ik kan nu, als ik de leiding voor de zij-uitstroom los haal, de klep voelen waar het mis gaat. Als ik de temperatuurhendel beweeg, beweegt te klep ook. Deze klep wordt aangestuurd door een motor. Als de hendel in de koudste stand staat, gaat de klep niet helemaal dicht (naar beneden). als ik de hendel in de warmste stand zet, gaat de klep wel helemaal open (naar boven). Nu nog even uitzoeken waar de motor zit die de klep bediend en kijken of ik daar iets kan verstellen.

Groet, David

Profiel  

DavidC
> 100 berichten
RankRank

- CX 2400 kdfi Familiale
Gepost: 20 mei 2011 03:05 PM
  [ # 5 ]

Ik vermoed dat de motor achter de linker deel van het dashboard zit. Weet iemand hoe ik het linkerdeel van het dashboard kan demonteren? Het stuur moet daarvoor volgens mij los. Weet iemand welke dopmaat ik daarvoor moet hebben?

Groet, David

Profiel  

Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1823

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 20 mei 2011 03:33 PM
  [ # 6 ]

Ik weet het niet, maar een peebeetje naar gebruiker ‘wendela’ doet wonderen, die weet dat wel!

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  

DavidC
> 100 berichten
RankRank

- CX 2400 kdfi Familiale
Gepost: 21 mei 2011 12:24 AM
  [ # 7 ]

Dank je wel voor je reactie Nelis. PBen is niet meer nodig. Yke stond vanmiddag ineens voor mn deur! Hij heeft me de juiste dop kunnen lenen (22mm). Ik heb inmiddels het linkerdeel van het dashboard gedemonteerd en het motortje gevonden! Met een hoop gepiel heb ik een tandwiel in de vertragingskast wat verzet waardoor de klep nu weer goed werkt. Ten minste, dat deed ie de 30 keer dat ik het gecontroleerd heb tijdens het terug bouwen van het linker deel van het dashboard. De rest ga ik morgenochtend terug zetten. Hopelijk vergeet ik niets….

Profiel  

yke
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 859

- CX 2400 GTI
Gepost: 22 mei 2011 12:46 PM
  [ # 8 ]

Goed man! En was het tandwiel verschoven of versleten oid?

Profiel  

DavidC
> 100 berichten
RankRank

- CX 2400 kdfi Familiale
Gepost: 23 mei 2011 03:58 PM
  [ # 9 ]

De tandwielen waren nog goed, Ze stonden alleen verkeerd. De klep was al eens door iemand verzet omdat het een half jaar geleden niet warm werd in de auto. En dat was, met de winter op komst geen pretje. Er stroomt nu weer frisse lucht naar binnen (en warme als ik de temp knop open zet). De lucht is nog niet voldoende koud. Ik denk dat de druk in het aircosysteem te laag is door een lekje. Donderdag wordt het systeem gecontroleerd en gevuld. Ik verwacht dat ie dan weer ijskoud is Wink

Groetjes, David

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook