voge schreef:Hallo sleutelaars
We hebben vandaag het AXje opgehaald, voor de APK was er nog een aandrijfaskeerring vernieuwd, voor de rest was alles in orde. Terugreis prima verlopen, autootje doet ‘t heel goed. Thuis aangekomen was alles onder de kap ook nog net zo droog als afgelopen zaterdag voor de proefrit
Ik heb al één verbeterpuntje ontdekt, de lampjes achter de kachelknoppen doen het niet. Als ik binnenkort eens tijd heb ga ik hier verandering in proberen te brengen!Een extra foto van de motorruimte heb ik nog niet gemaakt. Ik heb hier op z’n vroegst zondag tijd voor omdat ik ‘m voor de rest alleen maar in het donker tegen zal komen…
In ieder geval rijdt ‘t prima!!! (gelukkig maar)
Gefeliciflapstaart. Dat lampje kun je bij de type 1 heel makkelijk vervangen. Ik weet niet of het bij type2 hetzelfde is. Gewoon erg hard de draaiknop voor de kachel eraf trekken. Daaronder zit een torx-schroef, als je die los hebt kan je het hele spul eruit trekken. Even met het lmapje naar de automaterialenzaak en voor 60 cent weer verlichting!
gefeliciteerd beide!
volgens mij moet het lampje idd opdezelfde manier als bij type1 worden vervangen..
ipv die 60cent kan je ook ff langs sloperij bomer, die heeft ze in de meest uiteenlopende kleuren voor 2,50
ennuhm, wel netjes de weg weer schoonmakne he! driften is leuk, zeker met de xsara.. maar niet als me moeder achterin zit!
(of bedoel je dat je naar school moet )
Het gaat prima, de AX bevalt na twee dagen nog steeds en alles werkt nog!! (Ik mag er alleen niet meer in rijden omdat ik ‘m als kart gebruik ) Ze vind ‘m, vooral door ‘t formaat, veel lekkerder rijden dan de BX / Mazda en is ondertussen aardig gewend aan de koppeling / geen stuurbekrachtiging / zwengelramen / handmatige vergrendeling en al dat soort opties. Kortom: Vriendin tevreden met auto!!!
Ik heb ‘t een beetje druk de komende tijd maar volgende week ga ik sowieso wat lampjes achter de kachelknoppen vervangen. Ik zal volgende week even bellen om bij je langs te komen, Marc!
Bovendien hoor ik een beetje een grommend geluid, zou een wiellager kunnen zijn maar daarvoor wil ik ook even een oordeel!!
voor dat grommende geluid moet ik geloof ik even een onderschriftje erbij pakken.. *zoekt*
mm niet gevonden, het was iig:
“67pk’tjes, trappelend van ongeduld”
dat zal ook hetgeen zijn dat jij hoort.. het vermogen dat naar buiten wil!!
je moet es gas leren geven
Grommen? Heeft ze niet toevallig een geluksbeertje aan de binnenspiegel hangen die af en toe gromt
Ok nu weer effe serieus, TU motoren klinken altijd een beetje rauw/grommerig in tegenstelling tot XU motoren die je zachtjes hoor zoemen.
Maar jongens, ik zei zelf al dat ‘t waarschijnlijk een wiellager is dat een beetje herrie begint te maken. Nou ben ik misschien niet zo technisch maar het verschil tussen het grommen van een wiellager en het grommen van al dat vermogen (waar dan??) hoor ik nog wel hoor!!
Oh, ja ik zie het staan ops:
Dus het grommen van een geluksbeertje is ook uitgesloten
Ik ga maar eens als een speer naar bed, ben niet zo helder meer op dit late uur
Als dat geluksbeertje naar me gaat grommen dan doe ik ‘m wat hoor, laat dat helder zijn!!
we zullen er eens naar kijken en Serge..
bij mij is het iig het aanlopen van mijn rechterachterremtrommelvoering (30 letterwoorden lingo )
wiellager is meer schoepend geluid he? :p zo van schoep schoep schoep
als we het niet kunnen vinden weet ik nog maar 2 oplossingen:
1- motor vervangen, je weet maar nooit
2- terug grommen
Ik heb geen ervaring met wiellagers, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Maar beschrijf het geluid eens nader, waar lijkt het vandaan te komen en wanneer hoor je het, is de snelheid en of het toeren van invloed???
gwrrrrrrrrrrrrrrrrr (bij ong 80 km/u)
even zonder gekheid: Ik heb ‘t autootje geconfisceerd en ga er morgen mee naar m’n werk en terug. Als tegenprestatie moet ik bij thuiskomst wel een paar dashlampjes vervangen, misschien koelvloeistof vervangen en misschien remvloeistof vervangen (even naar de staat van de vloeistoffen kijken). Morgen kan ik ‘t dus beter beschrijven.
En Marc, als ik vroeg thuis ben kom ik nog wel even langs morgen (bel wel van tevoren.) Wordt ‘t later dan ga ik liever eerst even de lampjes / vloeistoffen doen omdat ik met sluitingstijd van lampjesboer zit enz…
Wiellagers heb ik in mijn Kliko een keer gehad. Snelheidsafhankelijk geluid uiteraard. Als het aan de rechterkant is wordt het sterker in een linkerbocht en v.v.
voge schreef:even zonder gekheid: Ik heb ‘t autootje geconfisceerd en ga er morgen mee naar m’n werk en terug. Als tegenprestatie moet ik bij thuiskomst wel een paar dashlampjes vervangen, misschien koelvloeistof vervangen en misschien remvloeistof vervangen (even naar de staat van de vloeistoffen kijken).
Slimme vriendin heb jij, ze spant jouw gewoon voor haar AX-karretje
Die dashlampjes voor een AX, het zijn er 25 stuks, heb ze afgelopen zaterdag geteld bij een klusje.
ik zie je dan misschien wel verschijnen
q01z schreef:ik zie je dan misschien wel verschijnen
:neenee Een AX heeft een sigarettenaanstekerlampje… Dat kreng is nu nog kapot, evenals de sigarettenaansteker, die heb ik nu ook vakkundig naar de klote geholpen! Binnenkort dus toch maar eens iemand met hele magere handen vinden of de middenconsole eruit halen, zit best ingewikkeld bij zo’n AX type 3. . .
Maar de rest is gelukt hoor! Alles brandt weer als nooit tevoren! En bovendien heb ‘k het roestgat een beetje bijgewerkt (blank schuren / zinkspray), er een nieuwe radio ingezet, slotjes ingespoten met narigheid en nog wat kleine dingen. Rijdt best lekker trouwens, zo’n karretje!! Vandaag getankt en de dagteller op 0 gezet, ben benieuwd wat ‘t verbruik ongeveer is.
En Marc, je ziet ‘m binnenkort echt wel een keer, ben van de week ook niet zo vaak thuis
voge schreef:Binnenkort dus toch maar eens iemand met hele magere handen vinden of de middenconsole eruit halen, zit best ingewikkeld bij zo’n AX type 3. . .
Valt wel mee, ik heb het dashbord van een AX afgelopen zaterdag eruit getrokken om de kachelradiateur te vervangen. Als je dat ding met opbergvak om de schakelpook verwijderd kom je er vrij makkelijk bij van onder en anders het dashbord kastje eruit.
Dit was overigens een leuke oefening, deze AX gaf geen warme lucht, dus we dachten kachelrad. verstopt of lek. Dat ding kwam er blinkend uit en niet verstopt of lek, bleek dat de slangen verkeerd om zaten in de motorruimte . Ach het was een leuk dagje en de zon scheen