V-snaar en multiriem vervangen
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 21 november 2005 12:47 AM

Als het goed is, is dit topic nr. 1000.
Win ik nu een bx zonder problemen? Razz Maar ff serieuzer: ik ga mijn v-snaar en multiriem vervangen omdat de v-snaar s’morgensvroeg nogal piept zogauw de drukregelaar moet werken. Nu zag ik dat er bij mijn bix (1600 tzi) niets meer te stellen valt. De dynamo en de spanrol staan op het uiterste gesteld. Betekent dit dat ik er vanuit kan gaan dat als er nieuwe riemen op liggen, er wel weer wat stelruimte ontstaat om ze na een tijdje nog eens na te kunnen stellen? Ik ga er nu ff vanuit dat bij de huidige riemen de max. rek is bereikt en dat bij nieuwe dit nog niet het geval is. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden bij het vervangen of wijst zich dat vanzelf? Lijkt me niet echt ingewikkeld maar “you never know, you know”!!!

Groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 21 november 2005 12:48 AM
  [ # 1 ]

Rekt een snaar zoveel uit dan? Misschien ligt er wel een verkeerde maat snaar op…

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 21 november 2005 01:01 AM
  [ # 2 ]

Goeie vraag, het zal niet veel zijn, maar het is wel normaal dat je nieuwe snaren na een tijdje kunt nastellen. Maar ik denk niet dat ik verkeerde snaren er op heb liggen, want mijn broer zijn bix heeft dezelfde erop liggen,zelfde motor. (misschien wel dezelfde monteur geweest? Shocked )
Ik zal de oude en nieuwe eens naast elkaar leggen als ze eraf liggen en een fotootje maken, dan weten we hoeveel of weinig ze langer worden.

Groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 21 november 2005 01:21 AM
  [ # 3 ]
Harm schreef:

Rekt een snaar zoveel uit dan? Misschien ligt er wel een verkeerde maat snaar op…

Nieuwe snaren rekken best ver uit ja. En als het maximale spanbereik is bereikt ben je aan een nieuwe snaar toe, dat lijkt me helder. Ik heb ze bij m’n BX nog nooit vervangen dus ik kan verder geen tips geven. Bij tractoren is ‘t ook altijd spannen totdat je niet meer kunt spannen en dan een nieuwe snaar.
  Succes ermee!

(trouwens, een beetje piepen als ‘t heel koud is doet volgens mij bijna iedere BX wel hoor!)

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 22 november 2005 12:06 AM
  [ # 4 ]

Ik weet ook wel dat ik geen Ferrari rij, maar om mijn bix nu meteen met een tractor te vergelijken ConfusedRazz .
Maar toch bedankt voor deze aanvulling, want het slippen van de v-snaar zal echt niet minder worden in de komende tijd met de lagere temperaturen.

Groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 22 november 2005 12:56 AM
  [ # 5 ]
Pasqual schreef:

Ik weet ook wel dat ik geen Ferrari rij, maar om mijn bix nu meteen met een tractor te vergelijken ConfusedRazz .

Als je mijn TZD Turbo bij een koude start aan de gang hoort gaan gaat de vergelijking met een tractor niet echt mank hoor!  Wink

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 22 november 2005 11:40 AM
  [ # 6 ]

Ach, Lamborghini bouwt ook tractoren Wink

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 22 november 2005 09:19 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor jullie waardevolle bijdragen op dit tractor-forum Shocked , maar kan iemand mij misschien vertellen of ik nog iets kan tegen komen bij de reparatie? zie bericht 1.
Hebben tractoren ook hydro-veerring, bai zuh wee?

Groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 22 november 2005 10:50 PM
  [ # 8 ]

snaar maat

op de oude snaar staat waarschijnlijk een maat.
zoek die op en haal er een die IETS 1a2mm korter is.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 27 november 2005 06:51 PM
  [ # 9 ]

We hebben vanmiddag beide riemen vervangen en het ging eigenlijk vanzelf. Paar schroeven los, dynamo kantelen en de riemen er tussen uit pulken. Nieuwe erop, spannen en vastzetten. Geen piep en kraak meer te horen dus missie geslaagd. Tevens de behuizing van de stappenmotor schoon gemaakt en gerepareerd want er zat een scheurtje in het plastic (met hars) en de motor loopt al wat rustiger.

Maar daarna wilden we het zelfde grapje bij de mijne doen en wat schetste onze verbazing?? de dynamo wilde met geen mogelijkheid kantelen. Geen milimeter te verschuiven. We durfden niet teveel kracht te zetten bang om iets kapot te maken en dan zit je op zondag middag weer mooi met de gebakken peren want je kunt helemaal niks.

Ook waren we een beetje huiverig om het kantelmechanisme met dynamo wat met een rare schroef vastzit op een vervelende plaats in te spuiten met kruipolie omdat het moeilijk is de riemen te ontzien.

Iemand een optie? of is het een kwestie van brute kracht?

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 27 november 2005 08:07 PM
  [ # 10 ]

:photo Confused:

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 27 november 2005 10:23 PM
  [ # 11 ]

Paso, harstikke leuk, die foto’s van je c15 en je ax, maar wat heb ik eraan binnen dit topic Confused:  Of heb je ergens foto’s verborgen over die v-snaren?
Trouwens, de oude snaren waren ongeveer 1 cm langer als de nieuwe, dus ze rekken wel behoorlijk uit. Je ziet ook pas hoe slecht ze zijn als ze eraf liggen, dus als je piepende snaren hebt en geen stelruimte meer, kan het geen kwaad om nieuwe erop te gooien.
Wat heb je nodig? : ongeveer 18,- euro, twee ringsleutels 13 en een verwarmde werkplek. Wij stonden buiten bij ong. 2 graden + en dan haal je je handen zo open vanwege de kou. De operatie duurt ong. 1 uur.

Groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 november 2005 10:28 PM
  [ # 12 ]

Hij vraagt om foto’s en de foto’s van z’n AX en C15 staan in z’n onderschrift. Heeft niets met dit topic te maken, maar kan en mag gewoon. Ik heb het ook ! Very Happy

Maar nu weer ff ontopic ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Pasqual
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005

- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Gepost: 27 november 2005 10:35 PM
  [ # 13 ]

Ekskioes mie verrie matsj, ik ben nog niet zo goed in het lezen van emoticons. Maar het is alleen een beetje te laat voor foto’s, want de snaren liggen er nu al op. Maar getroost; dit is echt niet zo moeilijk eigenlijk, was zo gepiept.

Groeten Pasqual.

Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0

Profiel  
 
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 28 november 2005 07:15 PM
  [ # 14 ]

Nah, foto’s zijn niet echt nodig want de dynamo zit aan 2 kanten vast. Namelijk met 1 schroef bovenop (maat 13) en als je die los haalt moet je met de dynamo kunnen bewegen over een afstand van ongeveer 10 cm zodat je de riem kun stellen.

Onderaan zit ie vast met een langwerpige bout met een soort ster erin, die lijkt op een inbus maat. Heeft een beetje weg van een scharnier.

Ik denk toch dat ik maar eens heel voorzichtig aan de kruipolie ga, hij moet toch kunnen bewegen…...als dit het geval is stelt het allemaal niks voor, die riemen zitten eraf en erop in no time…

Maar nu effe niet, t’is donker, koud en dus komende zaterdag of zoiets Wink

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 28 november 2005 07:27 PM
  [ # 15 ]

op mijn dynamo zit een soort vierkant uitsteeksel waar je een sleutel op kunt zetten zodat je die als een hefboom kunt gebruiken, ik weet niet of dat bij iedere dynamo zo is, maar als je dat doet, dan kun je behoorlijk meer kracht op de dynamo setten, en heb je wellicht geen kruipolie nodig!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook