1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Groot massa probleem?
Frankster
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 24-10-2006

- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 mei 2011 03:37 PM

XM 2.5 TD 1999 Exclusive

Vorig jaar begon de tekst van het dgitale klokje te haperen
Later stopte de ventilator van de Airco ermee (alleen in volle stand blaast hij)
De snelheidsmeter doet het af en toe wel maar vaak niet
Normaal gesproken kan je de auto gelijk starten maar regelmatig moet ik nu standaard de startcode ingeven.
Sinds een paar maanden doet de startmotor ook mee. Af en toe wel en af en toe ook niet.

Mijn vermoeden is een massa probleem. Wat is nu de eenvoudigste manier om een nieuwe massadraad aan te leggen. En van waar naar waar moet deze aangesloten worden?

Hopelijk kan iemand mij hier adviseren voordat mijn trouwe XM er helemaal mee stopt.

Groeten
Frank

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 21 mei 2011 03:42 PM
  [ # 1 ]

Klinkt mij gewoon als de dingen die wel vaker stukgaan bij een xm Wink

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Frankster
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 24-10-2006

- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 mei 2011 04:16 PM
  [ # 2 ]

Ja idd, dat is de makkelijkste en duurste weg:-)
Meestal verergeren die dingen zich na verloop van tijd. Van een beetje doen naar helemaal niet meer doen. Maar hier gaat het echt om een massa probleem.
cool mad

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 21 mei 2011 05:40 PM
  [ # 3 ]

Eerst een vermoeden en nu weet je het zeker? Wink
Massa probleem uit zich vaker in meerdere problemen in 1 keer.. een display dat moppert en een startmotor die slechter gaat starten, ik zie dat geen relatie hebben. Een startmotor gaat er een keer vandoor, een display valt gewoon uit.

Een kachel die alleen op de hoogste stand werkt? Bedieningspaneel kapot of een weerstand op je kachel opgebrand.

Succes met je problemen

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Frankster
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 24-10-2006

- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 mei 2011 07:29 PM
  [ # 4 ]

Matthijs, ik heb de hele kachel bedieningsunit al eens uitgewisseld maar dat is het niet. Het gebeurt ook dat de lichten er ineens geen zin meer in hebben en dan weer wel. Het is gewoon een hele serie aan elementen die af en toe wel werken en dan weer niet.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 mei 2011 10:21 PM
  [ # 5 ]

Je heb toch niet een zeldzame XM met Multiplex te pakken ???

Massa probleem kun je zelf uitmeten met een multimeter en/of de massapunten controleren.

Echter denk ik ook niet dat het een Massa probleem is, dan doen een heleboel dingen het opeens niet of doen ze raar. Zoals een radio die uitvalt als je richting aangeeft, etc etc.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 21 mei 2011 11:07 PM
  [ # 6 ]

Nou ja Frank, je kunt natuurlijk beginnen met de massa te verbeteren .
Is altijd goed voor de Dame en baat het niet ,etc.
Links en rechts op het schutbord zitten massapunten , bij de computerbak 2 en de andere kant, rechts van de accubak, ik meen 1( bij type 1)
Schoonmaken , schuren etc.
Ik heb ook een draad van mijn -pool van de accu naar de motor lopen .
De startmotor heeft een eigen aardedraad , die kun je ook eens nakijken en schoonmaken .
En check je accupolen zelf , zou zomaar kunnen dat dat je grootste massaprobleem is .

Succes,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Frankster
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 24-10-2006

- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 mei 2011 11:42 PM
  [ # 7 ]

Dank je wel voor de adviezen. Maakt het niet uit waar je de draad op de motor plaatst vanaf de - pool?

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 21 mei 2011 11:52 PM
  [ # 8 ]

Er loopt al een draad van de -pool naar je versnellingsbak.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3246
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 22 mei 2011 12:58 AM
  [ # 9 ]

En de accu is goed?

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
MaartenH
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2953
Geregistreerd: 04-11-2006

- C35 2.0 benzine
Gepost: 22 mei 2011 01:15 AM
  [ # 10 ]

controlleer de massa-oogjes eens, die tegen het binnenscherm gemonteerd zitten als massa.

Ik kon zo de draadjes uit de oogjes schuiven.

Profiel  
 
Frankster
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 24-10-2006

- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 mei 2011 01:26 AM
  [ # 11 ]

Ja de accu is goed. Vorige maand vernieuwd.Ik ga dan dnk ik maar alle massa contacten schoonmaken

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 22 mei 2011 02:27 AM
  [ # 12 ]

Een paar dingen die je opnoemt komen op mij ook over als stuk of onderweg, zoals die ventilator die alleen op volle snelheid draait. Maar als die accu nieuw is, kijk eens of die polen wel goed vast aangedraaid zitten.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 22 mei 2011 12:55 PM
  [ # 13 ]

Maakt het niet uit waar je de draad op de motor plaatst vanaf de - pool?

Nee , zoek maar een leuke bout in de buurt.

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 mei 2011 12:57 PM
  [ # 14 ]

Als je maar een dikke kabel neemt!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Frankster
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 24-10-2006

- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 mei 2011 07:19 PM
  [ # 15 ]

Bedankt! Nog een vraag hierover. Als ik nu vanaf de computer een massa draad wil trekken. Moet ik deze aan de -pool van de accu bevestigen? Heeft iemand misschien een tekening of foto hiervan, waar ik de draad precies bij de computer moet aansluiten?

Bedankt voor alle adviezen. Geweldig dit forum

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook