Blaupunkt CD-wisselaar niet beschikbaar
chriske92
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1

Gepost: 24 september 2010 09:07 PM

Hallo iedereen

Ik heb een vraagje, ik heb een C4 van 2004. Tot vorige week kon ik cd’s eruit halen en afspelen, maar nu niet meer. Het is een standaard blaupunkt 5 cd-wisselaar systeem. Als ik op source druk kan ik de cd’s niet afspelen en de cd’s uit de wisselaar halen lukt niet. Die zitten geblokkeerd. Als ik de cd wil uithalen beginnen de lampjes in de cd-wisselaar te pinken. Ook wat raar is, mijn boordcomputer zegt “cd-wisselaar niet beschikbaar”. Ik heb de manuals al afgezocht maar niets gevonden. Ik hoop dat jullie iets meer weten.

Groeten Christophe

Edit mod: Verhaal iets leesbaarder gemaakt door woorden voluit te schrijven en de interpunctie hier en daar wat aan de passen. Gelieve hier zelf in het vervolg rekening mee te houden.

Profiel  

ice96
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1093

- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Gepost: 28 september 2010 02:01 PM
  [ # 1 ]

Als eerste: welkom op dit forum!

On topic:
Mijn CD-wisselaar wil ook nog wel eens “zwijgen” bij het starten van de motor. Hierbij is het niet genoeg om op source te drukken. De CD-wisselaar heeft dan een probleem om de laatst afgespeelde CD verder af te spelen (de exacte reden hiervoor weet ik niet). Tot nu toe is het mij nog wel iedere keer gelukt om de wisselaar aan de praat te krijgen door de “probleem” CD eruit te halen. Dit gaat bij mij zoals het hoort: gewoon de juiste CD-knop langer ingedrukt houden. Een nadeel is wel dat wanneer ik niet meer weet welke CD als laatste werd afgespeeld, moet ik meerdere CDs of zelfs alle 5 CDs één voor één er uit halen.

Dus mijn advies: probeer langer de knoppen op de wisselaar in te drukken.

Profiel  

kcm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5

Gepost: 03 december 2010 10:56 PM
  [ # 2 ]

De CD-wisselaar in mijn C4 VTS 2.0 HDi Coupé heeft dezelfde kwaal. Het lang indrukken van de toetsen helpt dan niet, de auto een dag niet gebruiken meestal wel…
Het probleem ontstaat bij mij altijd bij het wisselen van de cd’s. Tamelijk irritant, zeker als het zo om de 3 à 4 cd’s gebeurt! Gelukkig kan ik nog altijd de cd-speler gebruiken waar de cdrom van het navigatiesysteem normaalgesproken in zit, maar ja, dan moet je dus kiezen: navigatie of favoriete muziek. Gelet op de kwaliteit van het navigatiesysteem is de keuze echter snel gemaakt!
Ik zou wel graag willen weten of het probleem in de cd-wisselaar zit of in de aansturing ervan, misschien weet een van de forumleden dat?

Groeten,

Karel

Profiel  

ice96
> 1000 berichten

Gepost: 10 februari 2011 11:36 PM
  [ # 3 ]

Heeft echt niemand anders een idee???

Is de CD-wisselaar wellicht niet meer “in” of overbodig geworden door de mogelijkheid om een usb-box in te inbouwen?

Profiel  

kcm
< 100 berichten
Rank

Gepost: 10 februari 2011 11:50 PM
  [ # 4 ]

Naar aanleiding van een opmerking op een Belgisch forum heb ik geprobeerd of het resetten van de RT3 door de DARK-knop 10 seconden ingedrukt te houden, effect zou hebben. Niet dus, het contact moet echt langere tijd zijn afgezet wil de cd-wisselaar weer een teken van leven geven.
Bijzonder vervelend, als ik zeker wist dat het aan de wisselaar lag, zou ik gelijk een nieuwe kopen!

Hopelijk komt er nog meer duidelijkheid over dit probleem.

Profiel  

ice96
> 1000 berichten

Gepost: 11 mei 2011 12:36 AM
  [ # 5 ]

Even een oude topic naar boven halen.

Ik heb het probleem van Christophe nu ook Sad
Mijn originele Blaupunkt 5 cd-wisselaar wil nu ook niet meer werken. Ik heb de RT3 systeem met NaviDrive (auto bj 2004). De 5 lampjes van CD slots knipperen en boordcomputer meldt “cd-wisselaar niet beschikbaar”. Bovendien heb ik er nog CD’s in zitten ook.
=> vraag 1: hoe krijg ik deze cd’s eruit?

Het vervangen van de cd-wisselaar zou volgens garage ong. 330 euro kosten (incl. uurloon). Op mijn verzoek hebben ze ook gekeken naar USB box als alternatief. Deze mogelijkheid kende ik nog van dit forum Smile De kosten van USB box zijn echter nog hoger: ong. 380 euro. Nou vind ik 50 euro meerprijs nog enigzins OK als ik aanneem dat het beter werkt dan cd-wisselaar (lagere zoektijden, meer songs beschikbaar)
=> vraag 2: zijn mijn aannamen over USB box (pro’s) daadwerkelijk correct?
=> vraag 3: zijn er andere zaken die juist tegen USB box spreken (contra’s)?
=> vraag 4: wordt USB box op de plek van cd-wisselaar geplaats?

Ik denk overigens dat er nog een 2e alternatief is… In het dashboard kastje heb ik video-in aansluiting (3 steekplaatsen: rood, wit, geel). Deze video-in wordt buiten werking gezet zodra de auto in beweging is. Dit is natuurlijk beter voor de veiligheid maar iets zegt me dat hierdoor ik deze aansluiting niet als audio-in kan gebruiken…
=> vraag 5: klopt mijn vermoeden? Of kan ik deze aansluiting toch gebruiken voor een mp3-speler of mijn smartphone?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

PS: @Christophe (TS): wat was jouw oplossing? en wat zijn jouw ervaringen?

Profiel  

kcm
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 mei 2011 09:24 AM
  [ # 6 ]

Dag Ice96,

Bij mijn auto werkt de CD-wisselaar vaak weer als de auto langere tijd heeft stilgestaan, maar soms ook al na twee uur stilstand. Ik zou niks forceren en gewoon wachten tot de wisselaar weer een teken van leven geeft en dan alle CD’s eruit halen.
Ik heb zelf net via e-bay bij Robert Bosch GmbH een door de fabriek gereviseerde Blaupunkt CD-wisselaar gekocht met 1 jaar garantie. Dat kostte me 83 euro plus 20 euro verzendkosten. Volgens de mensen van Bosch hoeft de wisselaar niet ingeleerd te worden en kan deze zo geplaatst worden. Aangezien ik de pinnetjes niet heb om de CD-wisselaar te verwijderen, wordt deze pas volgende week door m’n garage gemonteerd. Dan weet ik meer of het probleem daadwerkelijk bij de wisselaar lag of dat het toch in de aansturing door de autoradio gezocht moet worden.

Profiel  

ice96
> 1000 berichten

Gepost: 11 mei 2011 01:58 PM
  [ # 7 ]

Hallo Karel,

Helaas helpt het bij mij niet om de auto een dagje te laten staan; zelfs meerdere dagen laten staan, helpt niet. Is het bij jou ook zo dat alle 5 lampjes op de cd-wisselaar knipperen op het moment dat de cd-wisselaar niet beschikbaar is?

100 euro voor een gereveseerde cd-wisselaar is nog minder dan de helft van een nieuwe! Dit is op zich een aardig alternatief (en een prima tip) maar ik zou eigenlijk nog liever de USB-box willen hebben; mits de nadelen hiervan tov cd-wisselaar niet al te groot zijn. Eén van de nadelen die ik op dit forum heb gevonden is het feit dat je geen map en geen song titels ziet op je display (icm RT3 navigatie unit). Bij de huidige cd-wisselaar is het ook niet het geval (je ziet bv. alleen CD3 track 5) maar er zitten slechts een beperkt aantal liedjes op 1 cd. Bij een usb stick zijn het daar en tegen honderden, zo niet duizenden… Dus naar mijn mening lastig in gebruik. Heeft iemand hier ervaring mee, dus RT3 + USB-box?

Groeten,
Victor

PS: je update na garage bezoek volgende week, lees ik natuurlijk graag hier

Profiel  

kcm
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 mei 2011 02:13 PM
  [ # 8 ]

Ha Victor,

Ja, bij mijn auto knipperen ook alle 5 lampjes van de CD-wisselaar als de wisselaar niet beschikbaar is. Bij het ontgrendelen van de auto en het openen van het portier hoor ik de CD-wisselaar weer inschakelen (in de gevallen dat-ie weer gaat werken…).
Ontstond het probleem bij jouw auto ook bij het wisselen van een CD?

Ik zal zeker m’n ervaringen met de gereviseerde CD-wisselaar op het forum zetten.

Groeten,

Karel

Profiel  

ice96
> 1000 berichten

Gepost: 11 mei 2011 07:47 PM
  [ # 9 ]

Bij mij gebeurde het onder het rijden, zonder dat cd’s gewisseld werden. Maar kort ervoor (ik schat 3~4min) heb ik wel een aantal cd’s gewisseld. Tja, of dit onder dezelfde nummer valt, durf ik niet te zeggen.

Weet trouwens iemand of bij het vervangen van de cd-wisselaar altijd de originele gebruikt moet worden? Of past er evt ook een ander model in?

Profiel  

axl
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121

Gepost: 11 mei 2011 10:09 PM
  [ # 10 ]

@ice96

je kan de aux van de RT3 gebruiken via de source knop, dan is deze vrij van blokkade. als dit niet aanwezig is moet je het laten activeren.

een goed alternatief voor de USB box is een xcarlink scheelt minimaal de helft van de prijs, en vele tevreden gebruikers, op dit forum en oa c5 forum

Profiel  

ice96
> 1000 berichten

Gepost: 11 mei 2011 11:57 PM
  [ # 11 ]

Bedankt axl. Ik zal je tip over “RT3 aux via de source knop” morgen uitproberen. Dan heb ik de juiste kabel en hopelijk werkt het met mijn telefoon onder het rijden (hopelijk zonder garage bezoek)

Heb je evt. ook nog een link naar de juiste xcarlink uitvoering? Ik deze op hun site gevonden:
http://www.xcarlink.co.uk/product.php?productid=134&cat=12&page=1
En kun je dit alleen on-line bestellen of ook ergens in de winkel vinden/bestellen?

En hoe krijg ik de cd-wisselaar van z’n plek? Kan dit alleen bij de garage? Ik heb namelijk geen pinnen hiervoor.

Profiel  

ice96
> 1000 berichten

Gepost: 24 mei 2011 09:22 PM
  [ # 12 ]

@Karel:
Hoe zijn je ervaringen met de gereviseerde CD-wisselaar? Lag het bij jou toch daadwerkelijk aan de wisselaar?

——-

Ik heb inmiddels een paar updates/antwoorden op door mezelf gestelde vragen. En dan deel ik ze graag (wellicht heeft iemand anders hier ook wat aan).

3-pins AV-aansluiting in handschoenenvak:
Deze kan niet worden uitgeschakeld door Lexia. Ik stond samen met monteur alle mogelijke menu’s door te nemen maar we konden niks vinden. Helaas maar begrijpelijk. Veiligheid staat boven aan.

USB-box in combinatie met RT3
Helaas klopt het dat er geen map- en song-titels te zien zijn. Dit komt doordat RT3 niet voor mp3-tags geschikt is (en ook ongeschikt voor CD-text). Ik heb dit zelf niet gezien (geen USB-box gekocht) maar monteur bevestigde mijn eerder vermoeden.

CD’s uit wisselaar halen wanneer deze niet meer reageert
Oplossing is even simpel als voorspelbaar… Men gaat bij de garage langs (daar hebben ze de juiste beugels om CD-wisselaar van zijn plek te liften). De stekker wordt ontkoppeld. Er worden 4 schroefjes los gemaakt en één van de zijkanten komt los. Doe deze “deksel” af en je kijkt in de binnenste van de CD-wisselaar.
En tot mijn grote verbazing kwamen we gelijk er achter wat de storing van de wisselaar had veroorzaakt… Er zatten 2 cd’s in de eerste slot.
Ik kon echt door de grond zakken stupid stupid
Blijkbaar heb ik per ongeluk onder het rijden een cd niet in de lege 2e slot gedaan maar bij de 1e erbij geschoven (2e slot was namelijk nogsteeds leeg). Na het verweideren van beide cd’s werkte alles weer als van ouds en heb ik dus met deze actie ruim 300 euro bespaard.
Mijn dag kon dus bijna niet meer stuk. Maar hier kon nog een schepje bovenop… Hoewel ik in totaal bijna 1 uur samen met monteur bezig was (om verschillende zaken voor AV-aansluiting uit te proberen en aansluitend CD-wisselaar uit te bouwen), er werd geen rekening gemaakt.
Dit noem ik nog eens service !!!  very good

Profiel  

kcm
< 100 berichten
Rank

Gepost: 24 mei 2011 09:50 PM
  [ # 13 ]

Mijn gereviseerde CD-wisselaar lijkt het vooralsnog tot mijn grote vreugde probleemloos te doen!

Ik kon de laatste week ook geen CD’s meer uit de wisselaar halen. Nadat ik het apparaat had opengeschroefd, kon ik 4 CD’s verwijderen, maar de 5e, die in de feitelijke speler zit, kreeg ik er niet uit.
Weet iemand hoe je dat voor elkaar kunt krijgen?

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook