1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
slippende koppeling
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 23 mei 2011 12:35 PM

De eend van mij wordt niet voor dagelijks gebruik gereden, dus komt maar enkele malen van stal.
Nu is mij al enkele keren opgevallen dat als ik in een hoge versnelling rij en gas geeft bv om van 60 kmph naar hoger te gaan ik het gevoel heb dat het toerental eerst oploopt waarna de versnelling pas later plaatst vind, waarna ik als het ware weer gas moet minderen daar ik anders te hardt rijd.
Dit lijkt op een slippende koppeling zou je zeggen maar als ik van 0 naar eerste versnelling schakel of van 1 naar 2 gaat alles goed en voelt stevig aan. zonder slip dus.
Ik weet het niet zeker maar het gebeurt volgens mij vooral met warm weer.
Heeft iemand hiervoor een zinnige verklaring.

Groeten Ben

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 23 mei 2011 01:14 PM
  [ # 1 ]

Dit klinkt inderdaad als een slippende koppeling. Dat die alleen slipt bij hogere snelheden heeft te maken met de grotere hoeveelheid koppel.

Het kan ook nog zijn dat er olie op de plaat lekt of dat de koppelingskabel te krap is afgesteld.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 23 mei 2011 07:09 PM
  [ # 2 ]

Je kunt proberen de koppelingskabel die uit het schutbord loopt, op te draaien waarmee je de koppeling wat strakker afstelt. Kun je gelijk kijken of er geen nattigheid te zien is tussen je motor en bak.

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 24 mei 2011 04:15 PM
  [ # 3 ]

Eerst bedankt dat men meedenkt met mijn probleem, maar in het eerste advies wordt gewaarschuwd voor een te krap afgestelde koppelingskabel en in het tweede advies wordt gesuggereerd om de kabel wat strakker te stellen.
Ik denk dat bij een slappe kabel de koppeling later ontkoppeld en eerder aangrijpt en bij een strakkere kabel de koppeling eerder ontkoppeld en later aangrijpt dus sneller zal slippen.
Is deze redenatie correct?
Groeten Ben

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 mei 2011 04:20 PM
  [ # 4 ]

klopt ben. Controleer of je koppeling we vrije slag heeft. Voel van onderen of de hevel met de hand een cm of zo heen en weer kan. dit desnoods afstellen. als dat wel zo is kan de plaat vet of nat zijn of versleten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 25 mei 2011 12:13 AM
  [ # 5 ]

klinkt als slippende koppeling idd. Als de koppeling slipt is dat altijd in de hogere versnellingen. Als ie in zijn twee al slipt doet ie in zijn vier al niets meer.

Kabel is een punt, maar die moet dan inderdaad losser!
Als je weg rijd en je laat de koppeling opkomen, pakt ie dan pas op als het pedaal al bijna helemaal boven is?

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 30 mei 2011 10:15 PM
  [ # 6 ]

Vandaag de koppelingskabel wat minder strak gezet. Er was overigens al een speling op het pedaal, zodat ik er geen hoge verwachtingen van heb.
Het nog niet goed kunnen controleren met een test rit.
Dus nog even afwachten.
groeten Ben

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 10 juni 2011 12:09 PM
  [ # 7 ]

Nou het wordt een nieuwe koppeling hoor. Als ik zo’n 60 kmph in de vierde versnelling rijd en gas geeft gaat de 2cv langzaam sneller maar het toerental gaat veel sneller dan de versnelling van de 2cv rechtvaardigd.
Nu heb ik in de beschrijving gelezen dat je wat speciaal gereedschap nodig hebt en er wordt beschreven dat het blok met een takel gehesen moet worden.Weet iemand of dit noodzakelijk is en is het een grote klus?
Ben

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 10 juni 2011 12:11 PM
  [ # 8 ]

Nee. Voorschermen er af, blok til je er met 2 man zo uit. max 4 uurtjes werk als je handig bent.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 12 juni 2011 12:52 AM
  [ # 9 ]

En als je geen centreerpen hebt, ik heb dat al menigmaal met het tuutje van een kittube gedaan, al dan niet met plakband op juiste dikte gemaakt! Laughing  Maar meestal krijg je zo’n plastic dingetje bij de koppelingsset mee. Met 2 man is beter voor je rug, maar alleen gaat ook hoor.

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 12 juni 2011 10:27 PM
  [ # 10 ]

Bedankt voor jullie reacties. Waterman is kennelijk een doorgewinterd eend sleutelaar, maar aan zulke sumiere info heb je als incidenteel weinig, de volgende info gaf gelukkig meer voldoening.
groeten Ben

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 juni 2011 10:32 PM
  [ # 11 ]

Wat verwacht je? Een stappen plan ofzo? Je vraagt: is een takel noodzakelijk en is dit een grote klus.. dus: nee, je hebt geen takel nodig en nee het is geen grote klus.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 03 januari 2012 10:27 PM
  [ # 12 ]

Nu het winter zou moeten zijn maar eens naar de eend gekeken Het blok is al uitgebouwd en staat er naast. Na enig speurwerk bleek dat er wat verschillen de typen koppelingen te zijn, in grote lijnen tot 1982 en vanaf deze datum. Mijn eend is van 1980, maar heeft wel schijfremmen wat geloof ik vanaf 1981 ingevoerd is? Waarom deze opsomming. Nou er zat een vinger drukgroep in, dus geen diafragma type,maar de priseas heeft een korte vetanding nl. zo’n 22 mm aan groeven de as is in totaal vanaf de bus waaruit de priseas komt gemeten zo’n 85 mm.Nu had ik vernomen dat een priseas mat korte vertanding dus zo’n 22 mm alleen kon samangaan met een diafragma drukgroep, maar zoals gezegd zat er een op met vingers
ra ra koekenpeer Wie kan mij uitleggen hoe het e.e.a. zit en welke drukgroep ik moet gebruiken.
groeten Ben

Profiel  
 
achtpeter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 10-06-2009

Gepost: 04 januari 2012 12:10 PM
  [ # 13 ]

Precies andersom. De prise-as met korte spiebanen past alleen bij het oude type drukgroep. De lange vertanding hoort bij de difragmakoppeling, maar mag ook gecombineerd worden met het oude type drukgroep. En om het nog ingewikkelder te maken: de aftermarketjongens bieden nu ook een diafragmakoppeling aan die als vervanger voor het oude type met vingers kan dienen en dus weer wel op de korte spiebanen mag. Let ook op de verschillende soorten druklagers voor het oude en het nieuwe type.

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 04 januari 2012 08:13 PM
  [ # 14 ]

Bedankt voor je snelle reactie

Het is me dus duidelijk waarom er een vingerdrukgroep op zat. Je schrijft over de mogelijkheid om er een diafragma drukgroep op te zetten, maar wat zijn hier de voordelen van.
Groeten Ben

Profiel  
 
achtpeter
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 10-06-2009

Gepost: 04 januari 2012 10:14 PM
  [ # 15 ]

Het voordeel van een diafragmakoppeling is de lichtere bediening. Drukveren vereisen meer kracht naarmate je ze dieper indrukt. Diafragmaveren geven constante tegendruk. In de jaren 60 werd de diafragmakoppeling een koppeling voor damesautootjes gevonden, tegenwoordig wordt ze algemeen toegepast. Tweede voordeel is dat de werking van een diafragmaveer tot het einde toe constant is, terwijl het mechaniek met vingers en drukveren zwakker wordt naarmate de slijtage toeneemt. Echter: Er is nog weinig ervaring opgedaan met de diafragmakoppelingen die sinds kort als vervanger van de koppeling met vingers worden aangeboden. De productiekwaliteit staat dus niet vast.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook