Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Nog steeds zijn de strips te krijgen hoor: Klik hier voor de strips
Ik heb ze pas ook vervangen: Klik hier voor foto’s e.d.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Rob, vanaf 1 januari 1993 zijn de zgn serie2/type2 koplampen geïntroduceerd dus er horen op jouw XM de serie2 koplampen te zitten. Ik ben wel met je eens dat de oude serie1/type1 koplampen mooier zijn . Vorig jaar heb ik de witte plastic glaasjes vervangen door nieuwe, besteld via Citroëndealer/specialist G. de Jong in Aalsmeer. De witte glaasjes gaan op den duur vergelen door de hete H1 lampjes en het lichtbeeld wordt dan beduidend minder.
Om te voorkomen dat mijn glaasjes weer verkleuren heb ik xenon ingebouwd, geeft veel meer licht en wordt lang niet zo warm als met H1 lampjes en blijven de reflectoren behouden.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Dat is een goede tip die ik zeker ga gebruiken (zowel de strips als de koplampen)
Een ander forumlid heeft inmiddels via PB al een setje koplamp-glazen aangeboden. Die ga ik denk ik eerst maar eens proberen. Meneer de Jong ken ik persoonlijk, ik zal hem eens bellen, misschien dat hij nog wat kan leveren.
Weet iemand hoeveel de nieuwe glaasjes kosten overigens?
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik was ongeveer 85euro voor een nieuwe set kwijt, daar zaten ook nieuwe klemmetjes en nieuwe rubberen randen bij.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Ik ga eerst eens aan de slag met de glazen die ik van een forum-lid krijg toegestuurd.
Nu nog alle ABS sensoren langs.
En misschien weet een van jullie dit:
Mijn XM heeft nog een probleempje. Als hij warm is en je staat met draaiende motor een tijdje stil, dan gaat ze naar olie ruiken. De geur komt ook in het interieur, het lijkt via de kachel. Ik heb de olie gecontroleerd (en ververst) en daar zat geen smurie in en ze gebruik zo het zich laat aanzien ook geen koelvloeistof, dus een lekke koppakking sluit ik uit. Als je ook meer weer een beetje rijdt, is de geur ook vrijwel direct weer weg.
Het was wel zo dat de auto voor het verversen teveel olie in het carter had. Zou het kunnen dat deze ergens geloosd werd en daardoor de geur ontstond.
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Wat er teveel in het carter zit gaat er niet vanzelf uit. Wat wel zou kunnen is dat er tijdens het vullen olie is gemorst op het blok en niet is schoongemaakt. Dan ruik je verbrande olie als de motor op temperatuur is.
Je zou het motorblok schoon kunnen spuiten met remmenreiniger of een hoge drukreiniger.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
mischien lichte olielekkage van de krukaskering kan dat het op de uitlaat lekt en een paar druppels is al genoeg voor die geur
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Dat zou een uitleg kunnen zijn. Ik zal er eens naar kijken. (alhoewel de dame geen druppels op straat achterlaat bij langere stilstand). Ik heb inmiddels wel de olie ververst en heb het probleem nog niet opnieuw opgemerkt, maar ik heb ook nog niet langere tijd met stationair draaiende warme motor stil gestaan.
Ik zit nog wel een beetje met de handen in het haar aangaande het zachte bonkende geluid dat uit de voortrein komt. Laatst heb ik een stukje gereden in de hoogste stand en ook toen was het hoorbaar. Maar ik heb er nog niet de vinger achter wat het is. Ik kan eigenlijk nergens speling ontdekken, maar het gaat mij ook weer te ver om alles lukraak te vervangen. De auto is heel recent nog gekeurd en toen is er geen speling geconstateerd op de fusees. Ik kan ook geen speling voelen op de reactie-stangen. Er blijven voor mij eigenlijk 2 conclusies over: Of er zit speling in de veerpoot, of er zit speling in de onderste wishbone ophanging. Ik ben er al wel achter dat ik het ook voel in het stuur, alhoewel het wel heel minimaal is. Het lijkt vooralsnog niet heel veel erger te worden, maar goed ik draai ook niet heel veel kilometers. Is er een slimme manier om speling in veerpoten en wishbones te checken? Ik kan ‘met de hand’ niets voelen. Misschien heeft er nog iemand suggesties of het probleem al eens bij de kop gehad?
En er zijn nog 2 ‘probleempjes’ opgedoken. De eerste is dat de boordcomputer geen Nederlands kan, alleen maar Engels, Frans, Duits en Spaans, dus ik ga nog eens op zoek naar een Nederlandse versie. Het 2de probleem baart mij iets meer zorgen. Ik zal het proberen uit te leggen:
Onder de motorkap, aan beide zijden, ter hoogte van de veerbollen, aan de bovenkant van de binnenschermen zitten er gaten in de carrosserie. Die horen erin en zijn door Citroën afgedekt met metalen plaatjes. Deze ovale dekseltjes zijn vast gekit en mee gespoten in de lakkleur. Aan beide kanten zit 1 groter dekseltje (bijna tegen het schutboard aan) en 1 kleiner dekseltje. Aan de bijrijderszijde van de auto zaten er roestige randjes om die dekseltjes. Uit nieuwsgierigheid heb ik het grotere dekseltje verwijderd en daar trof ik een vijvertje aan. De holle ruimte onder het deksel stond vol met water! Gelijk maar even de andere zijde gechecked, maar deze was nagenoeg droog. Vermoedelijk loopt er door de holle ruimtes afvoerwater en zit er ergens een afvoerpunt dat aan één kant verstopt is. Hoe ik ook voelde of keek, ik kon echter geen afvoerpunt ontdekken. Ik heb de holle ruimte nu drooggemaakt en voorzien van extra antiroest, maar eigenlijk wil ik het afvoerpunt ook weer vrij maken. Weet één van jullie waar dat zit?
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Heb jij een open dak?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Croisette schreef:De eerste is dat de boordcomputer geen Nederlands kan, alleen maar Engels, Frans, Duits en Spaans, dus ik ga nog eens op zoek naar een Nederlandse versie.
Bij de type 1 XM kan die geen Nederlands, alleen maar de talen die jij al beschrijft. (Zie je instructieboekje). Vanaf de type 2 wel Nederlands.
Verder ben ik wel benieuwd welke dekseltjes je nou bedoeld, ik zou het echt niet weten..
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Timo1990 schreef:Croisette schreef:De eerste is dat de boordcomputer geen Nederlands kan, alleen maar Engels, Frans, Duits en Spaans, dus ik ga nog eens op zoek naar een Nederlandse versie.
Bij de type 1 XM kan die geen Nederlands, alleen maar de talen die jij al beschrijft. (Zie je instructieboekje). Vanaf de type 2 wel Nederlands.
Verder ben ik wel benieuwd welke dekseltjes je nou bedoeld, ik zou het echt niet weten..
Het vreemde is dat ik volgens het instructieboekje juist wel Nederlands zou moeten kunnen kiezen. Als ik die zekering combinatie echter uitvoer, dan kom ik uit op Duits. Maakt ook verder helemaal niet uit hoor, ik hou hem wel op Frans. Is wel zo passend
Voor wat betreft de deksels. Een foto zegt denk ik meer dan 1000 woorden:
De 2 bewuste dekseltjes zijn nu wat bruin omrand door de antiroest-troep die ik ook gebruikt heb om ze weer vast te plakken. Het kleine deksel zit links op de fot, net voor de veerschotel, de iets grotere net achter de motorkapstang
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Timo1990 schreef:Croisette schreef:De eerste is dat de boordcomputer geen Nederlands kan, alleen maar Engels, Frans, Duits en Spaans, dus ik ga nog eens op zoek naar een Nederlandse versie.
Bij de type 1 XM kan die geen Nederlands, alleen maar de talen die jij al beschrijft. (Zie je instructieboekje). Vanaf de type 2 wel Nederlands.
Verder ben ik wel benieuwd welke dekseltjes je nou bedoeld, ik zou het echt niet weten..
Het vreemde is dat ik volgens het instructieboekje juist wel Nederlands zou moeten kunnen kiezen. Als ik die zekering combinatie echter uitvoer, dan kom ik uit op Duits. Maakt ook verder helemaal niet uit hoor, ik hou hem wel op Frans. Is wel zo passend
Voor wat betreft de deksels. Een foto zegt denk ik meer dan 1000 woorden:
De 2 bewuste dekseltjes zijn nu wat bruin omrand door de antiroest-troep die ik ook gebruikt heb om ze weer vast te plakken. Het kleine deksel zit links op de foto, net voor de veerschotel, de iets grotere net achter de motorkap-stang. Onder dat achterste dekseltje stond een vijvertje in de carrosserie.
@Dirk de Pirk: Nee ik heb (gelukkig) geen zonnedak.
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Apart, bij mijn XM is dit gewoon dicht, en kan ook niet open o.i.d.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Timo1990 schreef:Apart, bij mijn XM is dit gewoon dicht, en kan ook niet open o.i.d.
Dat lijkt dicht, maar is het niet. De dekseltjes zitten vast gesmeerd met een dikke kitlaag, waardoor ze onderdeel lijken van de carrosserie. Dit is echter niet het geval. Bij mij zag het er ook zo uit als bij jou (alleen met een roestrandje onder 1 deksel)
Het valt nu extra op omdat ze los zijn geweest en vastgeplakt zijn met een afwijkende kleur plakmiddel.
Het hoeft niet hoor, maar krab maar eens met een schroevendraaiertje, dan zie je het snel genoeg
Attention! Voiture Speciale Francaise!