1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Riemspannings Meter / Facom DT.Hertz
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 mei 2011 08:25 PM

Vandaag een riemspanningsmeter gekocht, de DT.Hertz van Facom, ik had dit speelgoed al enige tijd op mijn lijstje staan. Na wat onderzoek viel de originele SEEM Meter van PSA vrij snel af, wegens te omslachtig en geen toekomst.

Renault schijnt voor de nieuwere modellen al met een frequentie-meter te werken, en volgens Gates is het meten van de riemfrequentie de enige juiste methode.

Toen bleef de Gates STT-1 en Facom DT.Hertz over, de STT-1 is iets duurder dan de DT.Hertz.
Bij de STT-1 ben je afhankelijk van de info van Gates en moet je een Gates riem gebruiken.
Bij de DT.Hertz zit een mooi boekje met de waardes voor de meeste Citroen’s, van AX/BX t/m C5.
Dit was wel een voorwaarde voor mij, daarom heb ik een exemplaar via Facom bij de plaatselijke automaterialenzaak laten komen, om te bekijken. Ander voordeel is dat je in de toekomst dan alleen de frequentie hoeft te weten en die kun je dan meten met de DT.Hertz.

De D-Riem moet wel een type zijn met glasvezel, maar dat zijn gelukkig alle riemen tegenwoordig.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 25 mei 2011 08:35 PM
  [ # 1 ]
Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 mei 2011 10:27 PM
  [ # 2 ]

cool! geef je dan een klikje tegen de riem en meet je de frequentie? Wat is de voorgeschreven frequentie van een Sm dynamo riem?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 mei 2011 10:28 PM
  [ # 3 ]

Voor een sm pak je gewoon het originele gereedschap boog.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 mei 2011 11:27 PM
  [ # 4 ]

ja. de duim!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 mei 2011 02:56 AM
  [ # 5 ]

De SM staat er helaas niet in, maar er staan wel waarden in voor multi-snaren voor andere Citroen’s
Het is inderdaad een tikje geven en de sensor er vlakbij houden, heb het zitten testen op een oude D-Riem, werkt prima, al is het wel even oefenen voor de juiste afstand.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 mei 2011 09:02 AM
  [ # 6 ]
ZX1.4i schreef:

volgens Gates is het meten van de riemfrequentie de enige juiste methode.

Gates roept iedere 5 jaar iets anders zonder dat ze met een compleet nieuw soort riem komen. 25 jaar geleden schreven ze voor dat riemspanning door middel van het verdaaien van de riem bepaald moest worden. 20 jaar geleden kwamen ze met het op spanning brengen van de riem doormiddel van een arm met gewichtjes aan een ketting haha en 10 jaar geleden met riemspanningsmeters. Allemaal leuk en aardig, maar voor de gemiddelde bx of xsara met tu-motor complete onzin als je het mij vraagt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 mei 2011 11:05 AM
  [ # 7 ]

Ik wist niet dat het gewichtje bij een TU motor een verzinsel van Gates is, het werkt in iedergeval prima, voor de TU motoren blijf ik het ook zo doen Wink

Voor de 1.6-16V TU, is er tegenwoordig ook een automatische spanner, handige jongens daar bij SKF.

Dit speelgoed is meer voor de HDI als daar straks de riem gedaan moet worden.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 26 mei 2011 09:29 PM
  [ # 8 ]

Mijn ZX diesel heeft ook een automatische spanner…

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 27 mei 2011 01:10 PM
  [ # 9 ]

Als echte hollander en beunhaas vraagt ik u: wa kos da?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 mei 2011 04:47 PM
  [ # 10 ]

Niet goedkoop, via google kun je vast wel een adviesprijs vinden Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 augustus 2011 02:15 AM
  [ # 11 ]

Gisteren voor het eerst dit speelgoed kunnen gebruiken, en wel bij de AX van Max.
Hiermee is dit waarschijnlijk de enige AX in Nederland, waarbij de riem op een dergelijk luxe wijze is gespannen Smile

Hoewel je een TU motor prima met een gewichtje van 2kg kan spannen, wilde ik graag dit speelgoed uitproberen. Werkt erg goed en snel, de riem voorspannen, sensor bij de riem houden en een tikje op de riem, iets strakker voor een hogere frequentie of juist slapper voor lager.

Het voordeel is vooral dat het erg snel kan, geen gedoe met het maken van een 2kg gewichtje en dat er onder hangen, etc.

Afbeelding Bijlagen
Riemspannen.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3236
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 01 augustus 2011 08:00 AM
  [ # 12 ]

Als ooggetuige kan ik beamen dat het inderdaad snel werkt. En griezelig nauwkeurig.
Het ijken van de meter, voor zover dat nodig zou zijn, is heel apart maar dat mag ZX1.4 zelf vertellen. Wink

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 01 augustus 2011 11:51 AM
  [ # 13 ]

gewichtje van 2kg is nog te duur voor mijn 309
Razz

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 augustus 2011 07:19 PM
  [ # 14 ]

2Kg gewichtje maak je zelf, 2L water is 2Kg Wink

De calibratie controleren is gewoon een telnr. van Facom in Frankrijk bellen, de sensor bij de luidspreker van de telefoon houden, dat moet dan een bepaald aantal Hertz zijn.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 augustus 2011 07:36 PM
  [ # 15 ]

De Duitse SM club heeft onlangs een test laten doen met de riemspanningsmeters van facom, de originele riemspanningsmeters van gates en een app voor je Iphone als riemspanningsmeter. Bleek toch dat die app voor de Iphone NET nauwkeurig is als die meter van facom…  voel je je wel genaaid…. Laughing

Ik zal eens kijken of ik test online kan krijgen voor jullie.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook