Vandaag een riemspanningsmeter gekocht, de DT.Hertz van Facom, ik had dit speelgoed al enige tijd op mijn lijstje staan. Na wat onderzoek viel de originele SEEM Meter van PSA vrij snel af, wegens te omslachtig en geen toekomst.
Renault schijnt voor de nieuwere modellen al met een frequentie-meter te werken, en volgens Gates is het meten van de riemfrequentie de enige juiste methode.
Toen bleef de Gates STT-1 en Facom DT.Hertz over, de STT-1 is iets duurder dan de DT.Hertz.
Bij de STT-1 ben je afhankelijk van de info van Gates en moet je een Gates riem gebruiken.
Bij de DT.Hertz zit een mooi boekje met de waardes voor de meeste Citroen’s, van AX/BX t/m C5.
Dit was wel een voorwaarde voor mij, daarom heb ik een exemplaar via Facom bij de plaatselijke automaterialenzaak laten komen, om te bekijken. Ander voordeel is dat je in de toekomst dan alleen de frequentie hoeft te weten en die kun je dan meten met de DT.Hertz.
De D-Riem moet wel een type zijn met glasvezel, maar dat zijn gelukkig alle riemen tegenwoordig.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Da’s een mooi stukje speelgoed
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
cool! geef je dan een klikje tegen de riem en meet je de frequentie? Wat is de voorgeschreven frequentie van een Sm dynamo riem?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor een sm pak je gewoon het originele gereedschap boog.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja. de duim!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De SM staat er helaas niet in, maar er staan wel waarden in voor multi-snaren voor andere Citroen’s
Het is inderdaad een tikje geven en de sensor er vlakbij houden, heb het zitten testen op een oude D-Riem, werkt prima, al is het wel even oefenen voor de juiste afstand.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ZX1.4i schreef:volgens Gates is het meten van de riemfrequentie de enige juiste methode.
Gates roept iedere 5 jaar iets anders zonder dat ze met een compleet nieuw soort riem komen. 25 jaar geleden schreven ze voor dat riemspanning door middel van het verdaaien van de riem bepaald moest worden. 20 jaar geleden kwamen ze met het op spanning brengen van de riem doormiddel van een arm met gewichtjes aan een ketting en 10 jaar geleden met riemspanningsmeters. Allemaal leuk en aardig, maar voor de gemiddelde bx of xsara met tu-motor complete onzin als je het mij vraagt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik wist niet dat het gewichtje bij een TU motor een verzinsel van Gates is, het werkt in iedergeval prima, voor de TU motoren blijf ik het ook zo doen
Voor de 1.6-16V TU, is er tegenwoordig ook een automatische spanner, handige jongens daar bij SKF.
Dit speelgoed is meer voor de HDI als daar straks de riem gedaan moet worden.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Mijn ZX diesel heeft ook een automatische spanner…
Als echte hollander en beunhaas vraagt ik u: wa kos da?
Ouwe mopperkont
Niet goedkoop, via google kun je vast wel een adviesprijs vinden
Gisteren voor het eerst dit speelgoed kunnen gebruiken, en wel bij de AX van Max.
Hiermee is dit waarschijnlijk de enige AX in Nederland, waarbij de riem op een dergelijk luxe wijze is gespannen
Hoewel je een TU motor prima met een gewichtje van 2kg kan spannen, wilde ik graag dit speelgoed uitproberen. Werkt erg goed en snel, de riem voorspannen, sensor bij de riem houden en een tikje op de riem, iets strakker voor een hogere frequentie of juist slapper voor lager.
Het voordeel is vooral dat het erg snel kan, geen gedoe met het maken van een 2kg gewichtje en dat er onder hangen, etc.
Als ooggetuige kan ik beamen dat het inderdaad snel werkt. En griezelig nauwkeurig.
Het ijken van de meter, voor zover dat nodig zou zijn, is heel apart maar dat mag ZX1.4 zelf vertellen.
Wim,
Disciplus Simplex
gewichtje van 2kg is nog te duur voor mijn 309
Ouwe mopperkont
2Kg gewichtje maak je zelf, 2L water is 2Kg
De calibratie controleren is gewoon een telnr. van Facom in Frankrijk bellen, de sensor bij de luidspreker van de telefoon houden, dat moet dan een bepaald aantal Hertz zijn.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De Duitse SM club heeft onlangs een test laten doen met de riemspanningsmeters van facom, de originele riemspanningsmeters van gates en een app voor je Iphone als riemspanningsmeter. Bleek toch dat die app voor de Iphone NET nauwkeurig is als die meter van facom… voel je je wel genaaid….
Ik zal eens kijken of ik test online kan krijgen voor jullie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste