




Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Bij mijn CX 2.0 van 1983 blijft de kachel warme lucht geven, en met dit warme weer wordt het dan wel erg warm in de auto
Ik heb op het forum al gezocht maar kan er zo niks over vinden.
Voordat ik van alles los haal wat misschien niet hoeft even een vraag of iemand dit al eens bij de hand gehad heeft?
Groeten van Henk uit Steenwijk.




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Lijkt me dat er een klepje blijft hangen in de kachelmodule.
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.





Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Ja zoiets denk ik ook, wordt die met een kabel bedient?
Vanwaar kom ik daar bij? Zijkant console?
Iemand dit eerder gedaan?
Groeten van Henk uit Steenwijk.







Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Voelt de schuif wel alsof je iets bedient of nogal ‘licht’?
En komt het uit alle gaten of bepaalde gaten? mbt losse slangen..
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De kachel van een serie 1 CX staat eigenlijk altijd open. Dat wil zeggen, het warme water loopt altijd door de kachelradiateur. Het enige dat je eigenlijk doet is een klep bedienen die de luchtstroom tegenhoudt. Deze klep sluit af op een soort schuimrandje dat meestal verpulverd is door ouderdom. Daardoor blijft de luchtstroom dus altijd een beetje openstaan. Daarnaast zorgt de warme kachelradiateur ervoor dat de middenconsole hoe dan ook bloedheet wordt na verloop van tijd.





Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Aha, vandaar de extra kraan in het systeem (onder de motorkap) dat ik laatst langs zag komen.
Op zich niet zo’n gek idee…
Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken





Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Dus het weekend eerst maar eens even bij die klep kijken en eventueel nieuw schuimrubber plaatsen.
Maar hoe kom ik bij die klep?
Groeten van Henk uit Steenwijk.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
ronvanzon schreef:Aha, vandaar de extra kraan in het systeem (onder de motorkap) dat ik laatst langs zag komen.
Op zich niet zo’n gek idee…
Ron
Niet zo’n gek idee??
Je hebt het warm, zet je auto stil langs de kant van de weg, stapt uit, opent de motorkap, draait de kraan dicht, sluit de motorkap en stapt weer in en dan kun je ‘koel’ verder rijden!
Als het systeem goed werkt, is zo’n kraan totaal niet nodig. Mogelijk blijft bij Citrobenz de kachelklep openstaan. Het ligt aan het bouwjaar van de auto of dit met een kabel gaat of elektronisch. Dus ofwel het motortje is kapot ofwel de kabel is los.
Wat Marc zegt, dat het schuimrubber weg is, is ook nog een mogelijkheid.
Bij een Série 1 moet dan de middenconsole eruit om dit te kunnen beoordelen. Bij een Série 2 waren ze iets slimmer geworden kun je het paneel aan de zijkant eraf schroeven. (passagierszijde)
Ik heb er hier op dit forum dacht ik al eens iets over geschreven en er foto’s van geplaatst. Even zoeken of ik die kan terugvinden…
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hoe je het ook draait of keert Leo, je brengt toch warm water in het interieur, je warmt de kachelradiateur altijd op. Het beetje plastic dat hieromheen zit houdt erg weinig van die warmte tegen, dus zelfs zonder lekkende luchtklep wordt de middenconsole toch lekker warm.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Of je pakt gewoon de elektrisch bediende kachelkraan uit een BMW e28 5-serie of e30 3-serie. Die gaat namelijk dicht als je er 12 volt op zet. Kachelkraan inbouwen, microswitch onder de regelschuif voor de verwarming maken die contact maakt als de kachel op “KOUD” wordt gezet, relais er tussen, 12 volt naar de elecktrische kraan en klaar is kees.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Goede tip Waterman.
Ik was al opzoek naar zoiets, want om iedere keer onder de motorkap te duiken wanneer je de verwarming aan/uit wilt hebben vind ik te onhandig.
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
graddus schreef:Hoe je het ook draait of keert Leo, je brengt toch warm water in het interieur, je warmt de kachelradiateur altijd op. Het beetje plastic dat hieromheen zit houdt erg weinig van die warmte tegen, dus zelfs zonder lekkende luchtklep wordt de middenconsole toch lekker warm.
Ik heb daar eerlijk waar geen last van in mijn auto, maar die oudere types staan er volgens mij wel om bekend dat het binnen vrij warm wordt…. inderdaad stroomt er permanent warm water door die radiateur, maar blijkbaar werkt die klep niet bij elke wagen (of serie) even goed.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
trek de asbak er maar eens uit bij een serie twee.
Wordt het haast warmer dan met de kachel aan.
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik heb een Série 1… en ik rook gelukkig niet!
Edit: ik heb ook een Série 2 natuurlijk, maar die deed dienst in de winter en dan was elke warmtebron welkom!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik zou zeggen sleur de SMV eens over de Peage met de muppet Leo…






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Dat zeg ik.
Oudere CX-modellen worden veel warmer binnen. Ik kan er de logica niet van verklaren, maar heb het Yuri ook al eens horen zeggen hier.
Daarbij: had jij geen ongetinte ruiten in de Muppet? Dat scheelt ook enorm!
(of spreek je nu uitsluitend over het gloeiende effect van de middenconsole)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D