Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bewonderenswaardig, technische overkill!
Steeds weer blijken er tovenaars in ons midden.
Toch lijkt mij er ook een alternatieve route, die ik zelf vanwege mijn relatieve onbekwaamheid zou kiezen: Een kop, of liever nog, een hele een motor van de sloop.
Daarmee ben je voor iets tussen de 500 en 750 klaar. Een lange dag de tanden op elkaar en je rijdt weer. Met het risico dat je een akelige rammelaar of olieverbruiker hebt gekocht. Mij is dat gelukkig nog nooit gebeurd. In het ergste geval moet je weer een dagje erin en eruit. Naarmate je dat meer doet gaat het steeds vlotter.
In mijn studententijd stond het record rijden tot rijden (met een andere motor) voor de 2CV op 8 minuten. Ik zat daar heel dicht bij.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Technische overkill misschien.
Ze weten iig nu wel hoe het met de motor is, dat is een voordeel boven een vreemd blok.
Nadeel is dat het nu door deze investering een stuk lastiger is om de wagen af te schrijven als er weer een dure reparatie aankomt.
maar in ieder geval en dus, het is een mooi stukje werk.
Met een andere motor weet je inderdaad nooit wat je koopt en dan heb je ook nog altijd de kosten van een D-riem, keerringen, filters vloeitstoffen, en omdat het toch uitelkaar ligt, meteen de koppeling.
Het lijstje is meer om een idee te geven van de kosten en het werk van een dergelijke operatie, iets wat voorkomen kan worden door de D-riem op tijd te vervangen. Voor de XU 16V motoren, ruim voor de 100K, 70 a 80K als uiterste grens is aanbevolen.
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
111 uur voor een koprevisie vind ik niet zo indicatief…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Paul rekent een beetje creatief
Niet alle aanwezigen hebben even hard doorgewerkt, effectief schat ik dat het c.a. 30 uur werk is geweest voor 2 man op hun dooie gemak. Als je al een werkdag van 8 uur erop heb zitten, door de files heen naar huis en dan nog een paar uurtjes geconcentreerd sleutelen, dat gaat ten koste van het tempo.
Met een normale werkdag van 8 uur en doorwerken, is het c.a. 2 a 2,5 dag.
gompy58 schreef:Technische overkill misschien.
Ze weten iig nu wel hoe het met de motor is, dat is een voordeel boven een vreemd blok.
Nadeel is dat het nu door deze investering een stuk lastiger is om de wagen af te schrijven als er weer een dure reparatie aankomt.
maar in ieder geval en dus, het is een mooi stukje werk.
Dit soort klussen doe je sowieso niet als je kijkt naar de economische waarde van zo’n auto maar omdat je het voor jezelf waard vindt.
Met inderdaad als groot voordeel dat je weet wat de staat van de motor is.
Wim,
Disciplus Simplex