Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
beerpeet schreef:
Daarnaast: is ‘t mogelijk alleen het zijstuk waar de verdeler op bevestigd zit te demonteren zonder ‘t hele kleppendeksel te demonteren?
Nee, ik geloof het niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
beerpeet schreef:
Maar goed, nieuwe pomp gehaald, oude gedemonteerd en terwijl ik die van ‘t blok pak, hoor ik “pling”... Ringetje onder nokkenas verdwenen…
Nu lijkt het mij onwaarschijnlijk dat ‘t ringetje bij de kleppen/in de cilinders terecht kan komen, aangezien de doorgang wordt afgesloten door de nokkenas, dus nieuwe brandstofpomp gemonteerd. Hiervoor leek toch ‘t dikke pakkingblok weer nodig, want anders was ‘t ding er niet op te krijgen.
En vervolgens dus niet starten, nog steeds geen benzine….Los van ‘t feit dat het kleppendeksel eraf moet om dat ringetje uit de kop te vissen, hoe zit het met die brandstofpomppakkingen bij 1600/1900 carbumotoren?
De oorspronkelijke pomp - waarvan de aansluiting dus afbrak - zat gemonteerd zonder pakking.
De vervangende pomp - waar nu dus dat ringetje van in ‘t blok ligt - komt van een 1600 blok en is optisch gelijk aan de originele, maar zat op dat andere blok gemonteerd met een dik pakkingblok/vulstuk.
De nu nieuwe (overigens stalen ) pomp lijkt met dat dikke vulstuk gemonteerd te moeten worden,
maar geeft daarmee kennelijk geen sjoege. Toch zonder vulstuk monteren en met geweld naar beneden drukken/draaien?Ik snap er niks van.
Daarnaast: is ‘t mogelijk alleen het zijstuk waar de verdeler op bevestigd zit te demonteren zonder ‘t hele kleppendeksel te demonteren?
Zonder het met onderdeelnummers te kunnen toelichten: de benzinepomp van de BX 16 gebouwd tot en met januari 1984 is anders dan die van de BX 16 gebouwd vanaf februari 1984. De pomp gemonteerd na januari 1984 heeft een langer inwendig mechaniek. Deze laatste pomp MOET met het tussenstuk op een BX 16 van voor februari 1984 gemonteerd worden, anders werkt het niet. Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn BX 16 (kenteken februari 1984, gebouwd in januari). De oude pomp is ook voorzien van een even dikke ingaande als uitgaande aansluiting, de nieuwere pomp heeft verschillende diktes in de aansluitstukken. Ik vermoed dus dat er sprake is van verschillende nokkenassen bij deze overgang.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Hmm. Maar dan is het gekke dat die pomp met dik (ca. 1 cm) tussenstuk gemonteerd zat op een blok van een type 2 uit 1988. En dus heb ik ‘m ook zo gemonteerd op mijn blok en dat is dus niet helemaal goed gegaan…
In ieder geval lijkt mij dan dat de nieuwe pomp, ook al is het een stalen exemplaar, dus inderdaad met dat tussenstuk gemonteerd moet worden. Maar waarom doet ‘ie dan niks?
Edit: de Brezan zal toch niet zo geavanceerd zijn dat ze mij het oude type pomp hebben gegeven? Staal en even dikke aansluitingen wijzen wel in die richting, maar hij is zonder vulstuk niet zonder geweld op z’n plek te krijgen, door de lengte van de uitgaande as. En dit lijkt me niet iets om geweld bij te gebruiken.
Vergelijk de lengte van de uitgaande as van de nieuwe (Brezan) pomp met degene die oorspronkelijk op het blok zat. Is de nieuwe langer: tussenstuk gebruiken. Kwam de tweedehands pomp van een BX 16 of van een BX 19 uit 1988? Misschien ligt er in de BX 19 weer een andere nokkenas, waardoor die ook het tussenstuk nodig heeft, net als de 16’s van voor februari 1984.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
De oorspronkelijke ligt in een kliko 65 km verderop… Maar misschien heb ik de aller-oorspronkelijkste nog ergens, die erop zat toen ik ‘m kocht…
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Goed, aller-oorspronkelijkste pomp opgehaald, nieuwe er weer afgeschroefd. Uitgaande as ervan is inderdaad langer dan van de oorspronkelijke pomp. Zo op het oog ongeveer zoveel langer als de dikte van het vulstuk dat ik er tussen had gedaan, desondanks deed ‘ie niks. Als ik ‘m handmatig indruk, doet ‘ie het trouwens wel, vulstuk dus te dik?
Overigens kwam bij het er weer afschroeven van de nieuwe pomp heel fijn een van de bouten die in ‘t blok gedraaid zit mee en die is ook niet meer vast te draaien. Schroefdraad in ‘t gat en op de bout lijkt nog heel te zijn, desondanks dol en de moer is er met geen mogelijkheid meer af te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
helicoil dus…
Edit: delete niet ter zake doende opmerking…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Volgens mij is het tijd voor een garage..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Rijdt weer, met Ruygrok/Vanderlaanpomp. Dat stalen geval is uiteraard retour Brezan. Wil overigens nog steeds niet boven de 80 á 90 uitkomen, waarbij versnelling/toerental niet uitmaakt. Rond die snelheid begint ‘ie te bokken en enige remedie is gas los en daarna constante snelheid van 80 houden. Dat lag dus kennelijk niet aan de benzinepomp. Maar ik kan in ieder geval beneden die snelheid weer volgas geven zonder dat ‘ie ermee ophoudt. Toch maar ‘s carbucleaner proberen, dus.
En zeer dringend de koppeling vervangen, want die komt niet meer vrij. In z’n 1 voor ‘t stoplicht is het net een automaat.
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Net geprobeert een busje carbucleaner op te laten slurpen, maar elke keer als je gas bijgaf sloeg ‘ie af en in no time was ‘t busje leeg. En nog steeds begint ‘ie in z’n 4 bij 90 km/u te bokken en anders met een ei onder het gaspedaal bij 110 in z’n 5. Beneden die snelheden gaat alles heel soepel, is de 2e trap van de carb gewoon bruikbaar en hij loopt mooi stationair
Eigenlijk zou ik de oude carb er weer terug op moeten schroeven om uit te sluiten dat er nu toch weer een verkeerde benzinepomp op zit, maar daar heb ik nu geen zin in.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Pfff. Wel een gebed zonder end zeg. ‘t Lijkt wel een BX…
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Voertuig
Kenteken 69-ZR-JG
Voertuigsoort personenauto
Merk CITROEN
Handelsbenaming BX 16 RS
Brandstof Benzine
Vervaldatum APK 30-05-2012
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dat van dat inhouden boven een bepaalde snelheid lijkt ontzettend veel op wat ik heb gehad met mijn Draak (GSA 1981). Uiteindelijk bleek de oorzaak een verstopt filter bij de tank.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Het lag aan de carburateur. Al heel lang geleden de GSM-carb er weer opgezet en sindsdien doet ‘ie het weer probleemloos.
Enige blijft dat de ontsteking ergens niet spoort, maar misschien is dat intussen met de apk ook opgelost: koud loopt ‘ie de eerste 1 a 2 minuten op 3 poten en als je de koppeling op laat komen smoort ‘ie en slaat bijna af (als je niet veel gas bij geeft). Warm loopt ‘ie schokkerig, alsof ‘ie niet op tijd staat, maar dat staat ‘ie wel.