Zoals een aantal van jullie weten ben ik een jaar of 3 geleden verhuisd naar Sydney en daardoor heb ik afscheid moeten nemen van mijn troentjes (DS 20 en een C5 station). Omdat we destijds maar voor een jaar of 3 hier zouden zitten hebben we een Saab 900 cabrio gekocht en een Toyota Landcruiser, dus een auto voor de zon en een 4WD om te kunnen off-roaden hier. Daarnaast voor de lol ook nog een Yamaha XVS 650 cruiser die ook gebruikt werd om heen en weer naar mijn werk te rijden.
Ondertussen zijn we meer dan 3 jaar verder en hebben we besloten om toch wat langer te blijven, eind van dit jaar beginnen we met de aanvraag van ons permanent visum. Ik ben ondertussen van baan veranderd en kan daardoor bijna nooit meer met de motor naar mijn werk en moet dus met de Landcruiser. Met een 4.5 6-cilinder die 2.5 ton voort moet bewegen is dat een vrij dure aangelegenheid en ook qua comfort laat het wat te wensen over. Dus hebben we besloten om de motorfiets te verkopen en in plaats daarvan komt er weer een Citroen!!
Nu is de vraag, wat voor Citroen. Ik moet er dagelijks mee heen en weer naar mijn werk en ook gedurende de weekenden zal de auto gebruikt worden. In totaal zullen we er een kilometer of 10.000 tot 15.000 per jaar mee rijden maximaal. Het moet in ieder geval een hydraulisch geveerde Citroen zijn dus dat beperkt de keuze al een beetje.
De keuzes zijn de volgende:
Xantia:
2.0 16V automaat (bwjr 1998 - 2000)
3.0 V6 automaat (bwjr 1998 - 2000)
C5
2.0 16V automaat (bwjr 2003 - 2006)
3.0 V6 automaat (bwjr 2003 - 2005)
2.0 HDI automaat (bwjr 2004 - 2005)
2.2 HDI automaat (bwjr 2005)
Uitrustingniveaus maakt niet zoveel uit, de meesten zijn geleverd als Exclusive dus dat maakt de keuze een beetje makkelijker .
Er zit uiteraard een verschil tussen de prijzen maar laten we ons daar nog maar even geen zorgen om maken.
De eerste vraag, zitten er motoren of motoren/versnellingsbak combinaties tussen die ik zou moeten vermijden?
De tweede vraag, wat kan ik aan problemen verwachten met deze auto’s of zijn het redelijk probleemloze auto’s? De reden is dat onderhoud hier iets anders in zijn werk gaat. Service staat hier niet zo hoog in het vaandel dus ik wil “redelijk” weinig onderhoud en problemen.
De laatste vraag, is er een wezenlijk verschil in comfort tussen een Xantia en een C5? Ik heb een DS gereden, een BX en een C5 maar nooit een Xantia…
Bedankt voor de hulp!!
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Het rijdt allemaal veel “moderner”. Ik had het idee dat de C5 nog weer ietsje stugger is.
Ik zou deze vraag trouwens ook bij de “aussiefrogs” stellen. Vooral qua lange termijn ervaringen in Australië zullen zij je beter kunnen helpen denk ik.
JE weet dat de Xantia bekend staat als de japanse citroen ? Op de een of andere manier blijven die dingen maar doorgaan. Heel iets anders dan een xm of een ds waar je er gewoon bij moet blijven en achterstallig onderhoud je behoorlijk kan afstraffen.
Hoe het met de C5 zit, geen idee.
Persoonlijk zou het voor mij ook uitmaken hoe de aanwezige kennis in de regio is. Je kunt wel een mooi xant gaan rijden maar als men daar in een garage geen kaas van gegeten heeft kan dat een probleem zijn.
Wrom haal je eigelijk niet weer een DS jou kant op ?
@ BX16TGI
Ik ben al lid van Aussiefrogs maar er zit meer kennis en ervaring hier dan op de frogs website. Ik gebruik de frogs website om informatie over onderhoud te achterhalen.
@ gompy58
Bedankt voor de info. Het prijsverschil is vrij groot, ongeveer $8.000 (5.000 Euro), tussen de Xantias en de C5’s dus dat speelt wel mee.
Met betrekking tot een DS, die kan je hier ook kopen in vrij goede staat. Geen zout en redelijk mooi weer helpt natuurlijk. Ik zoek een auto voor dagelijks gebruik, dit kan natuurlijk ook in een DS, maar de auto moet betrouwbaar zijn. Nu zijn DS’en redelijk betrouwbaar maar mocht ik stil vallen met een DS dan kan ik niet echt vertrouwen op de wegenwacht om me weer op de weg te krijgen vandaar een Xantia of een C5.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
De Xantia V6 zou ik niet doen, het zit erg vol onder de motorkap, en daardoor tijdrovend in het onderhoud. Verder is de Xantia kwalitatief erg goed, beter dan een C5 (type-1) waar heel veel plastic aanzit wat er maar al te makkelijk af valt. Het laatste type C5 is beter van kwaliteit, maar ja die zijn dan ook fors duurder.
Elektronica bij een Xantia zit goed inelkaar, geeft zelden of nooit storingen, in tegenstelling tot een C5, waar je weleens op elektronica problemen getrakteerd kunt worden.
Als ik je verhaal zo lees zou ik voor de Xant gaan. Die is iig wat betrouwbaarder dan een C5-1. Smaak is persoonlijk dus daar waag ik me niet aan. Bijomend voordeel nav je opmerking over de wegenwacht. Naarmate de auto jonger is zit er meer computer en elektronica werk in en ben je meer en meer afhankelijk van de computers van een dealer.
Of je geen V6 moet nemen, ja en nee.
De V6 zit idd wat gepropt in het vooronder van een Xant, maar .... Aan de andere kant, In Aussie land rijden er erg veel van die grote motoren rond. Sterker nog, van wat ik ervan begreep is een 6pitter niets bijzonders. Dat scheelt natuurlijk in vergelijking van wat we in NL gewend zijn. Hier is de V6 de uitzondering en heeft het gros een 4 pitter die alle ruimte voorin heeft.
Brandstofverbruik interesseert me niet zo heel veel dus wat dat betreft is een V6 prima. Ik moet de eerste Citroen nog vinden die meer verbruikt dan mijn Landcruiser (1 op 5!!). Het maakt me ook niet zoveel uit of het een snelle of langzame auto is, ik ben sowieso geen snelheidsmonster.
Waar het mij om gaat is dat ik graag wil weten of er motoren zijn die bekend staan als “slecht” of dat er andere zaken zijn die ik moet overwegen in deze keuze. Een auto kost nu eenmaal geld maar nu spendeer ik iedere 3-4 maanden $ 850 (500-600 Euro) aan een onderhoudsbeurt voor de Landcruiser en daarnaast nog wat kleingeld aan brandstof.
Als een Xantia V6 wat moeilijk te onderhouden is vanwege het feit dat de motor wat moeilijk toegankelijk is maar de motor zelf geeft normaal geen problemen is dat prima. Als een Xantia 2.0 makkelijker te onderhouden is maar de motor is niet zo betrouwbaar dan ga ik liever voor een V6.
Hetzelfde geldt voor de C5. Ik heb zelf 4 jaar een 2004 C5 2.0 HDI automaat gereden waar ik geen enkel probleem mee heb gehad. Uiteraard heb ik ook de nodige posts gelezen op dit forum, en op Aussiefrogs, over de electrische gremlins maar dat zijn zaken die je niet kan zien aan de buitenkant van de auto en tijdens een proefrit.
Ik zal het makkelijker maken dan qua keuzes. Op dit moment staan de volgende auto’s te koop
1. Een zilvergrijze Xantia V6 hatchback automaat uit 1998 met 188.000 op de teller voor $ 4.750 (3.500 Euro)
2. Een blauwgrijze Xantia 2.0 station automaat uit 2000 met 162.000 km op de teller voor $ 6.990 (5.250 Euro)
3. Een beige/goudkleurige C5 2.0 benzine station automaat met 60.000 km op de teller voor $ 9.999 (7.500 Euro)
4. Een rode C5 2.2 HDI hatchback automaat uit 2005 met 110.000 op de teller voor $ 10.850 (8.100 Euro)
Uiteraard staan er meer te koop maar dit zijn ongeveer de auto’s die ik voor mezelf uitgezocht had. Het prijsverchil is voor mij acceptabel, de duurste zou iets meer spaargeld kosten maar daar staat tegenover dat het een diesel is en ik dus meer zou kunnen besparen aan brandstof.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Geloof dat ik ook een xantia zou kopen, die zijn wel goed en rijden echt lekker.
Tja 2.0 of een V6. Wat motor betreft maakt het mijn inziens niet zoveel uit. V6 blok is echt goed blok en redelijk zuinig.
Wel even nagaan of D-riem is vervangen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De V6 motor van de Xantia staat bekend als enorm betrouwbaar en erg onderhoudsvriendelijk. Ok, voor een zelfklusser is het blok niet altijd even vriendelijk, maar de dealers kunnen er prima mee uit de voeten. Het blok is vrijwel net zo zuinig als het 2 liter 16v blok, met beiden is 1 op 10 rijden gewoon mogelijk. De V6 heeft iedere 160.000 km een nieuwe distributieriem nodig met spanners enz en ja, dat is vrij prijzig. Bougie’s kunnen 60.000 km blijven zitten en een oliebeurtje is net zo makkelijk als bij een 2.0 16v.
Als brandstofverbruik je niet uitmaakt en je voor comfort en betrouwbaarheid wil gaan zou ik zondermeer kiezen voor de V6 automaat. Vooral ook omdat die 2.0 automaat net zo veel verbruikt, niet heel erg snel is én de automaten ( de AL4 bak) nog wel eens storingen geven…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dus eigenlijk zegt iedereen dat ik geen C5 moet kopen maar gewoon een Xantia tenzij ik ga voor een C5 Phase II.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inderdaad! Een Xantia-II is een geweldige auto, een C5-I is een net NIET auto….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zijn de achterste bougies van de es9 in een xant eigenlijk wel te vervangen zonder de boel los te moeten halen ?
@gompy: het inlaatgedeelte moet helaas ‘gewoon’ los voordat je bij de bougies kan.
waterman schreef:De V6 heeft iedere 160.000 km een nieuwe distributieriem nodig met spanners enz en ja, dat is vrij prijzig.
Dat is volgens het boekje om de 120k km (!).
Vooral ook omdat die 2.0 automaat net zo veel verbruikt, niet heel erg snel is én de automaten ( de AL4 bak) nog wel eens storingen geven…
De ZF4HP20 die aan de V6 zit heeft ook geen perfecte reputatie, vooral omdat Citroën geen olieverversingstermijn heeft opgegeven (zgn. ‘sealed for life’) en dat trekt de ZF niet. Verversen om de ton of eerder is aan te raden, net als geen gebruikte trekhaak. Geldt ook voor de AL4. De genoemde C5’en hebben overigens ook een AL4 (2.0 benzine) en ZF4HP20 (2.2HDi).
Nadeel van de V6 is dat het vol en heet is onder de kap. Expansievaten hebben een constructieve fail, er sneuvelt nog wel eens een koelslang en vervangen kost meer tijd dan bij een 4 cylinder. Je krijgt ook iets terug: ik ken de automaat niet uit eigen ervaring maar met de handbak is het een fijn soepele, zoevende krachtbron die flink doortrekken ook niet schuwt.