Vanochtend zat ik een tijdje te wachten in de auto, dus ik had de motor uitgezet (sleutel van het contact af) en zat radio te luisteren.
Na zo’n tien minuten vond de DS3 het welletjes en kickte de eco modus in.
Op zich fijn dat hij daarover meedenkt!
Maarja, ik moest toch nog wat langer wachten, dus ik drukte op het knopje van de radio. Die sprong enthousiast aan en na een paar seconden besloot de eco modus: “Nee, nee! Uit!”. Radio weer uit.
Nog eens geprobeerd; zelfde resultaat.
Okee… Dus dan maar eens de contactsleutel weer op contact gezet. Alles sprong weer aan, inclusief de radio.
Lang genoeg om weer het bericht “Eco modus actief” op de MyWay te laten verschijnen en… *ploep* alles weer uit!
Grrrrrrrr…
De enige manier om weer wat radio te kunnen luisteren was de motor even te starten, dan krijg je weer 10 nieuwe minuten.
Nare eco modus!
Ik vind het maar weinig eco als ik de motor steeds moet starten om radio te luisteren!
Tja, en toch is het zo…
Bij de eco modus is er niet nagedacht dat er ook wel eens mensen in de auto blijven zitten om radio te luisteren…
Totaal aantal Berichten: 141
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
Ja klopt, dat was voor mij ook een ergernis bij het wassen van de auto. Lekker om er even een muziekje bij te kunnen luisteren. Zodra je een sleutel in het contact laat zitten gaan er allemaal alarmbellen af om je te herinneren, maar de radio zou je dan dus vergeten uit te zetten bij het uitstappen? Nee, doe mij dan maar de Volkswagen oplossing: Radio laten draaien wanneer je de auto stilzet, totdat je de sleutel er echt uit haalt. En die eco modus? Enig eigen verantwoordelijkheid zou fijn zijn, door nu de auto te moeten starten doe je iets wat niet echt ecologisch verantwoord is. Het zij zo….
Totaal aantal Berichten: 2777
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik zou knettergek van worden van zulk eigenwijs gedrag.
Het is een van de redenen dat ik in oude auto’s rijd. Die sturen wanneer ík dat wil, remmen wanneer ík dat wil, de gasklep is nog fysiek verbonden aan het pedaal, er gaat niks piepen als ik de deur open doe met de lichten aan of als er eens een bougietje niet vonkt en de radio blijft áltijd spelen, zelfs met de sleutel uit het contact. Net zolang tot de accu leeg is. Niks computergestuurd en toch kom ik van a naar b. Het houdt je bovendien geestelijk scherp. En mocht ik toch eens de lichten of de radio zijn vergeten dan kan ik ‘m nog aanzwengelen! Goed voor de conditie.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Haha, leuke pleidooi Midfriesland! Ik zie het straks met mijn DS3 maar als n excuus om ergens koffie te gaan drinken. Je moet sowieso nooit ergens in de auto wachten, gewoon op tijd komen…..
Leon75 schreef:Je moet sowieso nooit ergens in de auto wachten, gewoon op tijd komen…..
Kweenie. Als ik niet op hem had gewacht had mijn bijrijder dat niet echt gewaardeerd, schat ik zo.
Totaal aantal Berichten: 15702
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dit was bij mijn Berlingo uit 2003 ook al zo, dus echt een noviteit van de DS3 is het niet…
Totaal aantal Berichten: 369
- ZX 2.0i 16v
- DS 3 1.6 THP 207pk Racing
- AX 1.1 axion
- C3 1.6 16v Sensodrive Exclusive
- ZX 1.8 Furio
- AX GTI
Had mijn C3 ook :S:S
niet echt handig bij audio wedstrijden.
tip van mijn kant.
Even langs de dealer en vragen of ze je eco modus tijd kunnen verlengen.
uitzetten bij de C3 gaf mij te veel problemen maar daar stond mijn eco tijd op 30 minuten.
weet niet of het mogelijk is bij de ds3 maar misschien een idee
((laat even weten of het mogelijk is als je het hebt laten doen dan weet ik wat ik als eerste laat aanpassen bij de dealer ))
Totaal aantal Berichten: 209
- DS 3 1.6 E-HDI So Chic
bij mijn oude C5 stond hij vroeger standaard op 30min volgens mij. Die heb ik toendertijd nooit veranderd.
DS3, Blanc Banquise/Noir Onyx, Pack Perfo, Pack Select Confort Myway
18 Mei 2011 Ds3 Ontvangst
01 Jun 2015 DS3 af, over naar captur… aircross 7mnd levertijd, was mij te lang.
Totaal aantal Berichten: 1228
- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
In mijn DS3 heb ik er geen last van, omdat ik niet meer de originele radio heb, blijft de radio zoalang aan als je maar wilt, al moet de auto dan wel op contact staan, na 10min gaat alles op eco modus maar gaat de radio en alles lekker door.
Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?
Het lijkt mij ook mogelijk om de bedrading van de radio aan te passen. Waarschijnlijk heeft deze radio ook wel een constante 12V en een geschakelde 12V op het contact/eco modus. Als die geschakelde onderbroken wordt en verbonden wordt met de 12V dan moet de radio wel kunnen blijven werken, zelfs zonder contact. Of zit die eco modus echt in de radio?
Vanmiddag in de file ook de auto in zijn vrij gezet een aantal keer. Ik had de airco aan staan en vanzelf sprong de motor aan. Daar schrok ik wel even van, maar al snel schoot mij te binnen dat dit door de airco kwam. Gelukkig stond de auto dus in zijn vrij en kon er weinig gebeuren, maar het was wel even schrikken .
@SFS, de auto zal altijd in zijn vrij moeten staan als de ECO aanslaat, gelukkig wel, ze hebben daar over nagedacht, wat ik wel vreemd vind is dat als je stopt, je zet de auto in de vrij, laat de koppeling los en dan gaat de motor uit. Even uitstappen om een sigaret te roken en bij het loskoppelen van de veiligheidsgordel gaat de motor aan, geen idee waarom maar hij slaat wel aan
Acadiana, GS break, 3 AXen, 2 BXen, Xantia, C5 break, C4GP 1.6 HDIF EB6, DS3 eHDI en een Ciroen C4 Cactus
Totaal aantal Berichten: 332
- ID/DS DSuper 5
- SM 3.0 Carb bvm5
- GS/GSA GSA Break 1299 Cottage
- DS 7 DS7 Crossback E-Tense 4x4
Dat is zodat je niet vergeet dat de sleutel er nog in zit.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
@Eendmans, nee hoor, daarvoor zit een zoemer ingebouwd.
De Eco werkt niet bij gordel los, portier open of airco aan omdat de eco stand bedoeld is voor korte stops tijdens het rijden. Als je de gordel afdoet, dan denkt de auto dat je uit zult stappen en blijft de motor dus lopen (anders zet je die immers zelf wel af).
Ehdi, noir obsidien/rouge carmen, cuir claudia + carla orange amarante, pack select myway confort
Eco uitzetten ?