Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 20-08-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 12 Pure Tech 82 Live
Ik wil in de toekomst een oude Citroën opknappen (na dat ik eerst in avondschool autotechniek ga volgen) maar ik kan maar niet kiezen als ik zal gaan voor een GSA of een CX, allebei zijn ze zo prachtig, wat zijn de voordelen en/of nadelen van een GSA of een CX? Wat zou u keuze zijn? welke modellen van beide zijnde beste keuze? Of welke modellen van beide neem je best niet? En de allermoeilijkste vraag, welke van beide is het meest Citroënst?
Alvast bedankt
VW Transporter T2 ‘75
Citroën Berlingo ‘99
Citroën Xsara Picasso ‘06
Citroën C4 Cactus ‘16
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Lastige vraag, ik heb nu een CX break en had tot afgelopen oktober 8 jaar lang een GSA. Beide auto’s zijn echte Citroens met een paar plus en min punten. Hieronder een korte opsomming van beide auto:
-CX duidelijk groter en meer luxe zeker als je voor de top modellen gaat (diravi, elektrische ramen, airco)
-De achterbank van een GSA is niet ruim en een vakantie naar zuid Frankrijk met twee volwassen mensen op de achterbank is wat krapjes, dus waarvoor ga je de wagen gebruiken?
-GSA met de 5de deur is heel praktisch en een zee aan laadruimte als je met de CX naar de bouwmarkt gaat kan je hooguit een hamer vervoeren de rest past niet.
-GSA is wat zuiniger op benzine maar dat komt door het gewicht
-Techniek van de GSA eenvoudiger maar doordat het en een boxer is zijn een hoop zaken lastig te bereiken.
-Beide kunnen goed op LPG lopen alleen bij een GSA kan je niet een standaard zetje monteren aangezien het luchtgekoelde motor is.
-Onderdelen voor een CX zijn makkelijker te vinden en er zijn veel meer specialisten voor deze wagen
-GSA is veel zeldzamer dan een CX die je nog best regelmatig tegen komt
- Aanschaf prijs van een goede GSA of CX is beide niet overdreven duur, GSA zijn iets minder liefhebbers voor waardoor je voor niet al teveel geld een echt goede kan vinden.
- De GS/A heeft de motor die bij de wagen is ontworpen en daar is geen compromis tijdens de ontwerp fase geweest. De CX heeft eerst een DS blok gehad en daarna een Renault blok, dat had Opron niet voor ogen bij zijn ontwerp. DE vraag die jij stelde welke van deze twee is het meest Citroen dan is dat de GS/A
Sterkte met je keuze en als je er niet uit kan komen dan maar allebei zoals veel mensen hier op het forum
groeten Maarten
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
Het licht er maar net aan wat je ermee wil. Ga je er dagelijks mee rijden of is het een auto voor erbij?
Ik denk dat je alleen vanuit kostenoogpunt geredeneerd goedkoper een GS/A kunt rijden dan een CX. De auto is kleiner, heeft een kleinere motor en alleen al daardoor zijn vaste kosten lager. Beide auto’s zijn echte Citroëns, dat maakt niet uit. Een CX is er ook met dieselmotoren, handig als je veel wilt rijden en geen lpg wilt.
Als je voor een GS gaat en het type maakt je niet uit zou ik een GSA nemen, die praktischer vanwege de vijfde deur. Bovendien is de techniek beproefd. De auto komt van de G-serie ook het dichtste bij een moderne auto, omdat hij 10 jaar later geïntroduceerd werd zit er standaard meer op. Een Pallas of een X3 is meestal het compleetst uitgerust.
Specifieke GSA problemen zijn roest en olielekkages. Roestpreventie is een absolute must en voordat je een gaat aanschaffen moet je de gehele carroserie uitgebreid controleren hierop. Beruchte plaatsen zijn de bodem en de wanden van de kofferbak. Olielekkages zijn relatief makkelijk te verhelpen als je weet wat je moet doen (informatie is in de GSA sectie wel te vinden). Het blok moet er echter wel voor uit de auto
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl
Ik ben een GSA aan het ‘opknappen’. Het is mijn eerste auto en na een kilometer of 1000, begon de olielekkage veel heftiger te worden dan voorheen. Dan maar het hele blok eruit en uit elkaar, meteen de koppeling vervangen die ook slecht werd. Gelukkig heb ik goeie hulp van het forum, en een forumlid die mee-sleutelt .
Op zich is het een hele leuke auto, en een leuk blokje ook om aan te werken. Weer eens wat anders dan de vloeistofgekoelde.
Nadeel is wel dat er overal koelbeplating omheen zit, wat nog weleens een puzzel kan zijn.
Verder heb ik een dash met de ‘satellieten’, deze vind ik iets aparter dan de GS dashboards. Net wat je leuk vind denk ik..
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Oeh, dit is een moeilijke. Als GS/A rijder pleit ik natuurlijk voor dit type.
Wil je het 2CV-gevoel maar dan luxer en moderner? Dan kun je niet anders dan kiezen voor de GS/A! In heel veel opzichten is dat een eend op steroïden. Vooral het roffelende boxermotortje maakt het wat mij betreft helemaal af.
De meeste techniek is nog erg eend-achtig en dus gemakkelijk te doorgronden. Alleen jammer dat er bij het ontwerp weinig is nagedacht over de ergonomie. Sommige dingen zijn lastig bereikbaar. Aan de andere kant zijn de meeste onderdelen nog vrij gemakkelijk te vinden, met uitzondering van stoelen en banken. Roestvrij plaatwerk is ook zeldzaam.
Qua luxe en comfort bevindt de GS/A zich tussen de Dyane/Ami en de CX. Je kunt goed meekomen met het moderne verkeer, de 1.3 is zelfs best snel te noemen. Met een 1.1 blokje heb je wat meer geduld nodig maar zelfs die haalt uiteindelijk toch nog vrij gemakkelijk 150 km/h. Hoog in de toeren worden ze wel wat lawaaiïg maar doof wordt je er niet van en je kunt er altijd nog voor kiezen om de geluidsisolatie wat te verbeteren.
En als de banden, het veersysteem en de uitlijning goed zijn, dan heeft een GS/A ook nog eens een prima wegligging. Je moet natuurlijk geen moderne auto verwachten maar voor die tijd was de wegligging van de GS/A uniek in zijn klasse.
Het verbruik verschilt met het weer. Bij warm en droog weer is 1:13 geen uitzondering. Bij koud weer gaat het verbruik al snel omhoog richting 1:11 en kunnen er uitschieters van 1:10 tussen zitten. Voor de rest maakt het weer niet uit, ze doen het altijd. En mocht de accu eens leeg zijn, dan pak je de zwengel erbij en start je handmatig!
Al met al vind ik GS/A’s erg leuk, betrouwbaar, praktisch en voldoende comfortabel. Prima geschikt om dagelijks te gebruiken, mits je er goed op past natuurlijk.
En GSA’s zijn voor de volle 100% Citroën natuurlijk!
Zo, nu nog even een extra duwtje in de goede richting geven met een fotootje:
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Eigenlijk niet zo’n moeilijke vraag in mijn optiek.
Een Gs/a is een lastige auto als het om sleutelen gaat ivm de boxermotor en al het speciale gereedschap dat en er vaak voor nodig is.
Een “kale"CX is een makkelijke auto om aan te klussen, ruimte zat an alles is goed toegankelijk.
“geschreven door een ervaringsdeskundige”
Greetzz Renate.
Welk speciaal gereedschap?
Enige wat ik kan bedenken is de dop42..
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Leuke vraag! Zoals MBender al zegt - de GS is werkelijk in één keer ontworpen zoals door het ontwerpteam bedoeld. Eindelijk de boxermotor voor de as zoals de DS al had moeten hebben. Dat is gecombineerd met de Panhard-strategie van een kleine luchtgekoelde motor in een lichte auto van best flinke afmetingen en een hoge topsnelheid. ‘t Leuke van een GS is dat je een beetje je best moet doen om werkelijk soepel en vlot te rijden.
De CX is - in de traditie van de DS - in het ontwerp iets meer een compromis. Maar als auto om lange afstanden te rijden is de CX echt geweldig - wat mij betreft nog een stap beter dan de DS. De diesel is een heel aangename combinatie van tractorgeluid (buiten) en heerlijk rustig cruisen (binnen) - en dan ook nog eens behoorlijk zuinig.
Dus tja, wat wil je er mee doen. Op de route national vind ik de GS leuker rijden, op de autoroute de CX. In de CX ligt een mtor die bijna niet kapot kan (en zeker de diesels en de latere ‘PRV’ motoren zijn voor het formaat behoordlijk zuinig), de GS is met z’n stille sneldraaiende luchtgekoelde motor technisch gezien eigenlijk leuker. Maar Renater6 heeft wel een punt: ik vind de GS ook ingewikkelder onder de kap ...
Laat je ons weten wat je uiteindelijk doet?
Totaal aantal Berichten: 43280
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
break23m schreef:de GS is met z’n stille sneldraaiende luchtgekoelde motor technisch gezien eigenlijk leuker.
Een GS stil??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Jawel, in alle toenmalige roadtests werd met respect geschreven over hoe stil deze luchtgekoelde motor was. En vergeleken bijvoorbeeld een Simca 1301 of een Peugeot 204 valt het ook reuze mee. Maar - alles is relatief.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik kan alleen iets zinnigs over de CX zeggen aangezien ik nooit een GS heb gereden. Een CX voelt nog steeds luxe en modern, is ook best stil en snel. Zeer comfortabel en ruim met vier volwassenen. Alleen totaal onpraktisch om spullen mee te vervoeren. Welke CX je zou kiezen hangt van je persoonlijke voorkeur af, bijvoorbeeld benzine of diesel, carb of injectie. Ik zou persoonlijk geen CX zonder Diravi nemen, die raak je moeilijk weer kwijt. En achteraf was airco wel heel prettig geweest.
Overigens, als je zelf een auto wil opknappen, is een DS ook goed te overwegen. O.a. door het makkelijk los te halen plaatwerk is het (vind ik persoonlijk) een sleutelvriendelijker auto, en er zijn veel onderdelen voor te krijgen.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
renater6 schreef:Eigenlijk niet zo’n moeilijke vraag in mijn optiek.
Een Gs/a is een lastige auto als het om sleutelen gaat ivm de boxermotor en al het speciale gereedschap dat en er vaak voor nodig is.
Een “kale"CX is een makkelijke auto om aan te klussen, ruimte zat an alles is goed toegankelijk.
“geschreven door een ervaringsdeskundige”
Greetzz Renate.
Een GSA is helemaal niet moelijker sleutelen dan een CX. Denk dat het niets uitmaakt.
Bij de 1 is dit makkelijker en bij de ander dat.
In al die jaren dat ik aan een GSA sleutel heb ik nog nooit speciaal gereedschap nodig gehad.
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 20-08-2007
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 12 Pure Tech 82 Live
Alleszins bedankt voor de uitgebreide informatie, mijn keuze gaat u nog meer uit naar een GSA
VW Transporter T2 ‘75
Citroën Berlingo ‘99
Citroën Xsara Picasso ‘06
Citroën C4 Cactus ‘16
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
“Uw heeft de juiste keuze gemaakt!”
Citroen!