Ik weet niet hoor. Vogelpoep lijkt me een behoorlijk veel voorkomend “onheil”. ‘t Is maar net waar je de scheidslijn trekt. Zou jij gaan klagen als de lak oploste in regen - een ander vaak voorkomend onheil?
Citroen kiest ervoor om een wit dak te voorzien van watergedragen zwarte lak en kiest er zelf voor daar een garantie op te geven. Dan moeten ze niet vreemd opkijken als mensen bij normaal gebruik van de auto met binnen een maand ontstane witte plekken op het zwarte dak weer op de stoep staan om die garantie te claimen.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een fabriek heeft niets te kiezen. Alleen watergedragen lak is nog toegestaan in de autoproductie!
Overigens is er één zaak bekend waarbij de kantorrechter in Den Haag uitspraak heeft gedaan in het voordeel van de autobezitter in een geval van lakschade door vogelpoep. Deze uitspraak is echter zo opgesteld dat er hierdoor nog steeds géén sprake is van algemene garantie. De rechter heeft duidelijk gemotiveerd dat hij in dit specifieke geval de vordering zou toewijzen ivm bepaalde omstandigheden. Dit in combinatie met het Nederlandse rechtssysteem inzake schaderegelingen zorgt er voor dat iedere autobezitter elk geval afzonderlijk door de rechter moeten laten toetsen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ze zouden ervoor kunnen kiezen om geen garantie erop te geven.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat doen ze ook niet: Lakschade door vogelpoep valt niet onder de garantie, basisregel waarvan men gebruikt maakt in deze is de eerder genoemde “van buiten af komend onheil” principe.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik had gisteren ook een flats op de motorkap (gelukkig niet op het zwart). Heeft er hooguit 3 uur opgezeten maar was pas met veel werk te verwijderen.
Het is wel irritant dat je er zo snel bij moet zijn. Je zou je auto niet op Schiphol kunnen zetten voor 2 weken, stel je voor….....
Neem mij niet kwalijk moderator voor mijn botte verwijzing naar RADAR. Mijn opmerking betrof de klantvriendelijke houding van de ontvanger van de klacht zoals hier weergegeven:
“Heb inmiddels gebeld met Citroen Nederland. Is in behandeling, ze kunnen er na 2 weken nog niets over zeggen. Verder wilden ze me niet te woord staan.
Beetje rare opvattingen over goede after sales service. Niet van deze tijd.
Het gaat niet over 1 plekje, maar verspreid over het dak is op een stuk of 5 plekken de zwarte lak weg en komt er een wit dak onder vandaan. En Citroen zo reageren, bespottelijk toch?”
Ik heb inmiddels begrepen dat vogeluitwerpselen zeer agressief zijn voor autolak, ook voor de niet watergedragen laksoorten. Vinyl biedt overigens prima bescherming!
Zou een vetgedrukte waarschuwing in het instructieboekje misschien helpen de lakschade te voorkomen?
DS3 82 VTi So Chick, zwarte 17 inch Clover velgen in de zomer en zilveren 16 inch Dezent velgen in de winter.
Ik weet niet hoe je gesprek is gegaan met Citroen dat ze je niet evrder te woord willen staan. Dat zal wellicht een reden hebben. Ik kan mij wel voorstellen dat de persoon die je sprak er geen uitspraken over wil doen. Je zou die persoon er dan straks op kunen vastpinnen.
Ws gaat citroen je dit niet vergoeden, heeft immers geen zin.
Wat je zou kunnen overwegen is om als je dak echt lelijk zou zijn om het te laten wrappen met folie. Alleen een dak is zo gebeurt en kost ws niet echt veel geld.
Om in Johans termen te spreken, elk nadeel heb ze voordeel, dan kun je ook nog es een ander kleurtje op je dak nemen
oh ja,
Spidersteef schreef:Zou een vetgedrukte waarschuwing in het instructieboekje misschien helpen de lakschade te voorkomen?
ik denk niet dat dat gaat helpen. Althans, ik heb nog nooit een vogel meegemaakt die kan lezen…...
Heren,
Ik heb een DS3 in Noir Obsedien, en ik verwonder me sowieso over de slechte kwaliteit lak. Allereerst inderdaad de vogelpoep, maar bij mij ook de vliegenlijken op de motorkap zelfs deze vreten in. Ik ben geen wasstraat ganger want die haat ik, dus alles netjes met de hand maar uiteindelijk maakt het met deze lakken dus niets uit of je voorzichtig bent of niet…ik vind de lak kwaliteit zeer maar dan ook zeer matig!
Ik heb mijn grill laten spuiten in hoogglans zwart daar kreeg ik de mededeling bij dat ik er erg voorzichtig mee moest zijn in verband met de ondergrond en de hechting, ik zou willen dat heel mijn auto deze kwaliteit lak had, geen spikkeltje niks niets nada!!
De dealer zegt ja het is dit jaar wel heel erg met de insecten ja, wij spuiten ze altijd in met bla bla….kan ik niet zo veel mee.
DS3 | OBSIDIEN & CARMEN | CUIR CLAUDIA ROUGE | PACK SELECT | PACK MY WAY | BROCK B24
Totaal aantal Berichten: 1228
Geregistreerd: 21-06-2008
- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
Ik heb mijn DS3 gelijk gekeid en toen in de wax gezet:
http://www.youtube.com/watch?v=5c1pea0V-os
ook op mijn zwart dak al wat vogel uitwerpsellen gehad maar ik zie er helemaal niks van….
Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?
Totaal aantal Berichten: 332
Geregistreerd: 17-12-2004
- ID/DS DSuper 5
- SM 3.0 Carb bvm5
- GS/GSA GSA Break 1299 Cottage
- DS 7 DS7 Crossback E-Tense 4x4
Hmmm, maar goed dat ik een wit dak heb dan kan het alleen maar witter worden…
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
kan je geen goede bescherm laag aanbrengen over de lak? zijn toch genoeg van die middelen die een bescherm laag toebrengen.
gompy58 schreef:
Wat je zou kunnen overwegen is om als je dak echt lelijk zou zijn om het te laten wrappen met folie. Alleen een dak is zo gebeurt en kost ws niet echt veel geld.
Is ook een goed idee ja, alleen vraag ik me af of dat niet ook gewoon invreet op den duur. Het blijft een dunne soort kunststof die in de bolle gebieden van het oppervlak, een stuk dunner is, vooral bij het spoilertje.
Het is wel zo weer opnieuw te doen in elke gewenste kleur zelfs, Dat dan weer wel…
Ik weet nog wel een adresje trouwens…
http://www.vanderwerf-reclame.nl/
Het lijkt mij toch onder noemer “normaal gebruik” vallen als je de auto een tijd buiten hebt staan en niet ieder moment met emmer en spons naar buiten rent om mogelijke vogelpoep te verwijderen. Ergo, als de lak daar niet tegen kan, dan is het ding geen deugdelijk product.
Dat de lak tegenwoordig op waterbasis moet zijn en dat het daarom niet onder garantie zou vallen is kolder, er zijn immers zat andere automerken die er geen last van hebben. Aan de andere kant is er niet eens “garantie” voor nodig om dit af te handelen; de levensverwachting van het product “DS3” is toch beduidend langer dan een paar maanden en los van de “gegeven garantiebepalingen” zal Citroen er wat mee moeten doen. Radar en soortgelijke oplossingen is leuk en aardig, maar (dreigen met) de gang naar de rechter is wellicht de enige echte oplossing als het probleem door Citroen niet aangepakt wordt.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Waarom denkt iedereen meteen dat het een typisch Citroën euvel is? Ik heb een collega met een 3 maanden oude Golf die precies hetzelfde probleem heeft. Ook daar moet hij in overleg met PON om te zoeken naar een oplossing.
idd, allerdaags probleem bij zoveel merken.
Stront + lak = slecht