Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Medezwevers,
Voor mijn gevoel is het stationair toerental van mijn XM (1998 2.0i TCT Aut) wat aan de hoge kant.
Ze draait ca. 1000 toeren, en trekt daarmee bij het stoplicht bijna hinderlijk aan de automaat.
Ik heb het forum doorzocht op “toerental” en “stationair”, zie vele opmerkingen over stappenmotortjes en potmeters, maar niks wat me echt verder helpt. En toch ben ik best technisch….
Kan iemand kort samenvatten hoe het stationair toerental wordt geregeld?
Is het toerental in te stellen?
Heeft iemand suggesties welke delen het meest verdacht zijn?
Bij voorbaat dank !!
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Stappenmotor. Dat is een dingetje dat je luchttoevoer bij stationair bij koude motor regelt. Het bestaat uit een klep en een motortje, dat die klep open stuurt. In feite is het de electronische versie van die fijne extra luchtklep bij een DS ie. Waar die bij een TCT zit en hoe die er uit ziet weet ik niet. Het geheel wil nog wel eens vervuilen aan de binnenkant, waardoor het klepje niet meer goed sluit.
Het toerental is niet in te stellen, dat doet de ECU voor je.
Bij een V6 ziet die er zo uit:
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
En bij mijn 2.0 ook zo. 1000 tpm is toch helemaal niet zo verkeerd? De mijne liep 2000 - 2800 tpm.. Toen heb ik de stappenmotor doorgeblazen met remmenreiniger, en daarna kreeg ik de tip om met WD40 pinnetje binnenin nog te smeren.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Kijk, daar heb ik wat aan. Alvast bedankt heren Brian en Timo.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik ken de TCT niet maar 1000rpm stationair lijkt me toch wat hoog. Het reinigen van de stappenmotor helpt soms ook niet, een vervanger zal dan uitkomst kunnen bieden.
De toerentellers zijn ook niet altijd even nauwkeurig. Als ik de Lexia aan mijn XM hang dan geeft de ECU een lager toerental dan de teller, scheelt iets van 100 rpm.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
1000 is ‘veel’ te hoog, zeker omdat ie loopt te sjorren ana je automaat. Het is opzich niet schadelijk voor je motor ofzo.
Een tct hoort zo’n 850 te maken.
Ouwe mopperkont