Hoi,
Ik ben nieuw hier op het forum en heb een mooie BX 19 GTI. Echt een heerlijke auto, ik heb ‘m nu een jaar. De teller staat nu op 157.000, toen ik ‘m kocht op 136.000. Ik rijdt dus best veel, maar geniet er echt volop van!
Vorige week een nieuwe APK erop, na enkele kleine reparaties. Het standaard onderhoud doe ik zelf.
Ik heb twee probleempjes waar ik niet echt uitkom:
1. Onlangs merkte ik dat het schuifdak lekt. Waarschijnlijk zijn de rubbers ‘op’ en wordt het tijd voor nieuwe. Kan ik dat zelf fixen of is het beter om dat bij de dealer te laten doen? Weet iemand de kosten ervan en ook als ik het zelf ga doen, waar kan ik dan de juiste rubbers bestellen?
2. De verwarming / ventilator piept vaak heel irritant. Vooral bij koud en vochtig weer. In de zomer nergens last van, nu steeds vaker wel. Soms is het zo irritant dat ik de blower maar uitzet. Zou het helpen als ik wat WD40 in de ventilator spuit, misschien is het de aandrijfriem die is uitgedroogd en piept. Kan dat helpen of moet ik dat juist NIET doen? Wat dan wel?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, dan kan ik weer heerlijk genieten van mijn eigen grijze snoek-afgeleide BX !!!
Groeten uit Tilburg,
Matthijs van Beem
oh ja…
Kan ik hier ook foto’s plaatsen? Dan heb je een idee van mijn auto.
Vanmorgen heb ik ‘m helemaal gewassen, uitgezogen, interieur opgepoest (lang leve cockpitspray!) en voorzien van nieuwe wieldoppen, nadat ik al een half jaar met slechts 3 wieldoppen heb rondgereden. Helaas was ik er eentje verloren, die originele kon ik echt nergens vinden dus nu maar andere erop gezet. Ziet er weer goed uit, hij glimt en blikt weer van alle kanten!
tuurlijk kan je foto’s plaatsen.. probeer de img knop eens bovenaan als je een reactie geeft?
keer op img klikken, url naar plaatje, en dan sluit tags.
Lekkages aan een dakraam schijnen vaak aan een verstopte afvoer te liggen , kijk of je die kan schoonblazen?
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Die kachelventilator kan je het beste even demonteren. Volgens mij zit er geen drijfriem in. Waarschijnlijk zijn de lagers van het motortje versleten of drooggelopen. Misschien dat WD40 of een wat dikker smeermiddel op de asjes helpt? (tijdelijk)
Afhankelijk van het type dakraam dat je hebt, kun je een katoenen touwtje in je rubber drukken. Deze zet wanneer ie nat wordt uit en drukt zo het rubber verder naar buiten, waardoor ie beter afdicht.
Animal triste post coitum
Ha, dat van een verstopte afvoer is nieuw voor mij, ik wist uberhaubt niet dat er een afvoer was. Waar kan ik dat vinden en heeft iemand enig idee hoe ik die afvoer kan ontstoppen? (ik zal er maar geen kruitvat korrels ingooien )
katoenen touwtje wordt lastig lijkt mij, van er zit al iets van vilt-achtig materiaal aan de buitenkant, om het rubber heen. Vandaar dat nieuwe rubbers mij de beste oplossing leken, en natuurlijk die afvoer ontstoppen zodat vocht ook wegkan (en niet zoals nu verzameld onder de achterbank! Daar vond ik vanmorgen een plasje water!!! )
Kan ik ook foto’s direct plaatsen zonder url? Ik heb namelijk geen website en het lijkt me wel leuk om wat foto’s hier neer te zetten…
Groetjes en bedankt voor het meedenken.
Afhankelijk van het type open dak zijn er afvoeren of een afdichtrubber.
Origineel open dak heeft afvoerslangen op iedere hoek van het dakraam. Een niet origineel open dak heeft afdichtingsrubbers.
Een originele dak is electrisch bedienbaar en schuift naar beneden, naar achteren weg tussen het dak en de hemel.
Afvoerslangen komen achter uit achter de achterlichten en ergens aan de voorkant (maar waar?)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Als je afvoerslangen hebt, blaas die dan eens door met perslucht. Verstopte slangen kan (bij een GS in ieder geval) voor lelijke inwendige roest zorgen!
Enwat die foto’s betreft, zie mijn onderschrift.
afvoerslangen van het open dak komen aan de voorkant uit achter het spatscherm, en gaan via de A-stijl binnenlangs.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap