Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Le Citron Pressé = Vriendschap. Wij spraken met organisator Gies Aalberts
Aanstaande woensdag 1 juni gaat aan Abdij Rolduc in Kerkrade voor het eerst sinds 2002 weer een Citron Pressé van start. Omdat dit een Citroënevenement bij uitstek is en omdat tweederde van uw redactie aan de start verschijnt, zullen wij u de komende week overstelpen met nieuws vanuit de rally. Wij vroegen organisator Gies Aalbers wat het moeilijkste is aan het rijden van een historische rally en het antwoord kwam snel en onomwonden: ‘Aan het thuisfront uitleggen wat het rijden van een rally en de Citron Pressé in het bijzonder, zo speciaal maakt’. Een handschoen die de redactie uiteraard graag opneemt, daarom vandaag als aftrap het verhaal van de man die ‘de Pressé’ nieuw leven heeft ingeblazen, Gies Aalberts.
In het begin van de jaren negentig werd er tijdens de Grand Prix de Champagne, een rally voor historische voertuigen, een klassement opgemaakt voor die deelnemers die op de meest comfortabele manier de eindstreep wisten te bereiken, Le Citron Pressé. Een woordgrapje dat uiteindelijk maar tot een ding kon leiden, de organisatie van de eerste Citron Pressé als zelfstandige rally in 1996. Een rally uitsluitend opengesteld voor de comfortabelste der automobielen, de Citroën. Initiator destijds was Michel Verbeek, ook nauw betrokken bij de versie 2011, met de steun van toenmalig PR Directeur van Citroën Nederland, Erik Verhaest. Een succesnummer was geboren en tot 2002 stond de Citron Pressé bovenaan het verlanglijstje van heel Citroënminnend Nederland. En hoewel de startlocatie op de meest uiteenlopende plaatsen is geweest, de rally voerde de deelnemers altijd weer naar het noorden van Frankrijk. De landschappen, de sfeer, de cultuur, het maakte allemaal deel uit van het succes van deze rally. Maar zoals dat gaat met grote successen, ging ook de Pressé aan haar eigen succes ten onder, de versie 2003 is nooit meer van de grond gekomen…
En nu is er na acht jaar de versie 2011. Een nieuw leven voor een beproefd concept. Als oud-deelnemer wilde Gies Aalberts het evenement waaraan hij zoveel mooie herinneringen had opnieuw op de kaart zetten. Geen geringe opdracht, want de organisatie van een dergelijk evenement brengt nogal wat met zich mee. Gelukkig was er alom zoveel enthousiasme voor zijn initiatief, dat wat begon als een klein hersenspinsel al snel weer op een heuse rally begon te lijken. Michel Verbeek staat weer in voor het parcours, net zoals bij de eerste zeven uitgaven. Gevestigde waarden dus en dat vind je ook terug in de deelnemerslijst. De eerste inschrijver voor de uitgave 2011 was, jawel, Erik Verhaest. Bijna zeventig equipes staan er woensdag aan de start, waaronder veel oudgedienden, maar zeker ook veel nieuwe koppels. En daar zit volgens Gies de kracht van de Citron Pressé, dat wat het rijden met een klassieke Citroën zo bijzonder maakt, de kameraadschap, de saamhorigheid. Het gemis als het over is. Voor Gies zal de Citron Pressé 2011 dan ook pas geslaagd zijn als het klassement verrassend is, de avonden goed zijn geweest, de deelnemers met een glaasje wijn op de parkeerplaats over elkaars auto’s hebben gehangen en er op zaterdagavond nieuwe vriendschappen ontstaan zijn. Dat is voor hem de kern van het citrofiele gebeuren en de Pressé in het bijzonder, het samen zijn, samen doen en vooral het wederzijds respect dat hieraan ten grondslag ligt. Dat geeft deze rally net dat streepje voor op al die andere historische rally’s.
Het klinkt een beetje als een groep liefhebbers die hun troetelkinderen speciaal hebben opgepoetst om op zondag samen een rondje te rijden en na afloop de barbecue aan te steken. Niets is minder waar, het rijden van een historische rally is voor Gies Aalberts ‘de’ manier om te genieten van een klassieke auto, juist zonder aan te hoeven schuiven aan de barbecue. Geen suffe puzzeltocht over mooie dijkjes, maar een heuse competitie. Het rijden als middelpunt, de auto gebruiken waar hij voor gemaakt is, een roadtrip langs verrassende plaatsen. Een ontdekkingsreis langs de grenzen van team en machine. Het sportieve element in zo’n rally brengt niet alleen wedijver, maar juist het mooiste in de deelnemers naar boven. Respect voor de prestaties van de een zowel als voor het uithoudingsvermogen van de ander. Onwillekeurig wil je het toch altijd beter doen dan je vrienden en naarmate de Citron Pressé vordert wordt parallel aan de stijging van de competitiviteit die groep vrienden ook steeds groter. In essentie is historisch rallyrijden dan ook een echte sport. En iedereen weet, sport verbroedert.
En dat is waarom Gies Aalberts de handschoen heeft opgenomen om ‘Le Citron Pressé’ opnieuw op de kaart te zetten. Voor hem zitten zijn jaren als deelnemer er op, vanaf nu heeft hij als organisator andere, grotere verantwoordelijkheden. Als deelnemer moet je jezelf laten verrassen vertelde hij ons, als organisator wil je die verrassingen juist voorkomen. Na afloop moet je immers kunnen zeggen dat het goed was. Zo?n organisatie pak je niet op voor een eenmalige uitgave. Gies en de zijnen kijken al ver vooruit, naar komende rally’s, naar geschikte locaties, naar mooie hotels en idyllische weggetjes. Laten we hopen dat hun inzet ons de komende jaren nog veel rallyplezier mag verschaffen. Wij hebben er na het horen van zijn relaas alvast het volste vertrouwen in en we zijn er van overtuigd dat we onze lezers deze week kunnen laten meegenieten van onze belevenissen.
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 21-09-2007
- (Grand) C4 Picasso BlueHDi 120 S&S
Mooi stukje graddus, en succes en veel plezier gewenst aan alle deelnemers.
Moge de foto’s maar snel volgen.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Ik wens alle deelnemers heel veel succes en nog veel meer plezier.
En dan nu het lange wachten op foto’s en films.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 25-06-2007
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Zoals ik al zei in Ree’s topic, ik probeer zaterdag bij jullie lunchlocatie even langs te komen met de Traction. De TAN heeft namelijk een hemelvaartrit in Luxemburg staan, er zullen nog zo’n 60 TA’s rondrijden. Wij zijn in hotels en op de camping in Larochette, mocht iemand zin hebben daar nog even TA’s te kijken.
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Goh, wordt ik dadelijk nog verwend als ik op de motor door het landschap van Lux rijdt Fototoestel bij me
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Misschien heeft nog niet iedereen de gewoonte om “via de voordeur” het forum binnen te komen? Dit is een goede gelegenheid om dat wel te doen, want “graddus” heeft juist het filmpje van de proloog op de startpagina geplaatst!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5472
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Arjan Verkade schreef:Kk heb er zin in!
En de CX staat er klaar voorHier meer: klik
Zojuist het rfilmpje gekeken… Ziet er erg leuk uit, sterker nog misschien dat ik volgend jaar ook mee wil doen?
Alle forummers veel plezier in deze karaktervolle rally!
@Jaco wat zie ik nu staat er GJ in op de Sticker?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
Leuk filmpje!
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Héél leuk filmpje.
Weet iemand vanaf hoe laat de tour-deelnemers weer bij Rolduc verwacht worden? Wil wel even gaan kijken wellicht, maar kan dit niet op de citronpressé.nl vinden.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Had gisteren in Kerkrade willen gaan kijken maar helaas te veel werk…
Gelukkig een leuke impressie met het filmpje.
Alle deelnemers heel veel succes!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En het filmpje van vandaag staat op de voorpagina.
Geen uitgebreide uitslagen, maar wel even het heuglijke nieuws dat onze collegamoderator Arjan Verkade na een dag op de eerste plaats staat in de toerklasse.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
‘This video is private’...
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Wordt aan gewerkt!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15702
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het staat open, sorry, it has been a long day
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Erg leuk! En eindigen met Lidlbier. Het kan niet beter.