Veercylinder BX TD kapoef!>>Alweer klaar
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 22 november 2005 07:17 PM

Vanmiddag stil kom te staan met de BX TD. Druklampje van de LHM druk brandde, en hij wou niet meer omhoog.

Een kort onderzoekje leverde op, dat de veercylinder rechtsachter gaar is.

Mensen hier ervaring mee??

IK ga morgen op de sloop 2 andere halen. Ik doe links gelijk ook, want dat zul je net zien. Ben je klaar, gaat de andere kant net zo hard stuk.

Test

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 22 november 2005 07:20 PM
  [ # 1 ]

Re: Veercylinder BX TD kapoef!

Thijsvandebles schreef:

Vanmiddag stil kom te staan met de BX TD. Druklampje van de LHM druk brandde, en hij wou niet meer omhoog.

Een kort onderzoekje leverde op, dat de veercylinder rechtsachter gaar is.

Mensen hier ervaring mee??

IK ga morgen op de sloop 2 andere halen. Ik doe links gelijk ook, want dat zul je net zien. Ben je klaar, gaat de andere kant net zo hard stuk.

Roel Tiemersma heeft het eens gehad met de break. karel ook met de break. Komt dus idd vaker voor. Gewoon doorgerot.. en dat bij aluminium!!

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 22 november 2005 10:54 PM
  [ # 2 ]

lek

ja het kan gebeuren, maar 1 kant vernieuwen geeft genoeg zekerheid.
het is zeker niet gezegt dat de andere ook op “springen” staat.
doe bij de drukpen die in de lekzak zit wel even wat olie of vet dan blijft het allemaal lekker gangbaar.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 22 november 2005 11:20 PM
  [ # 3 ]

Ja, die andere kant hoeft natuurlijk niet. Maar onder het mom: We zijn er nu toch!! Gelijk beide kanten even doen.

Test

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 23 november 2005 06:52 PM
  [ # 4 ]

Kom net thuis van de sloop. Even een paar veercylindertjes gescoort.
Vrijdag de boel onder de TD prutsen.

Test

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 26 november 2005 12:57 AM
  [ # 5 ]

Re: lek

dennis van der ven schreef:

ja het kan gebeuren, maar 1 kant vernieuwen geeft genoeg zekerheid.
het is zeker niet gezegt dat de andere ook op “springen” staat.
doe bij de drukpen die in de lekzak zit wel even wat olie of vet dan blijft het allemaal lekker gangbaar.

Was bij mijn break anders toch echt niet het geval; de ene poot was lek, de andere zo goed als doorgerot. Lijkt bij breaks vaker te gebeuren dan bij berlines. Ik vermoed omdat de veercylinder van breaks dikker is (zou zijn) dan die van berlines, waardoor ophopend vuil beter blijft hangen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 26 november 2005 03:40 AM
  [ # 6 ]

Nou, vandaag begon met drama, maar is toch goed afgelopen.  Ik zou om 13:00 bij een bevriende garage (Arjen Antonisse, te Koekange) de klus klaren. Omdat deze garage houder ervaring had met veercylinders van BXen, kwam dat goed uit. En net toen ik naar de Bx van mijn moeder zou lopen om de onderdelen, die ik met die auto op had gehaald, kwam ik erachten dat ze weg was naar de stad ofzo. (achteraf bleek ze bij oma te zitten…) Weg onderdelen…..Eerst nog wat parkeerterreinen afgezocht, maar nergens de desbetreffende RD Break gevonden.  Hmpf, dan maar weer naar de sloop. Dus volgende BX met de heftruck omhoog, en 10 minuten laten had ik weer 2 veercylindertjes gescoort. Ik belde met de garage dat ik iets later zou komen, want ik moest er nog naar toerijden, verteld hij me dat de brug niet vrij was, en hij het stervens druk had. (Toen ging er nog meer HMPFHMPF door mijn hoofd).
Enfin, hij voegde er in het kort bij waar dat druk zijn uit bestond. Één van die klusjes was een auto ophalen in Leeuwarden. Nou zei ik dan doe ik dat toch? Ja, dat was ook wel goed. Dus ik met mijn zwager (Jeroen_M) naar die garage toe. Zijn vrouw heeft ons naar de trein gebracht, en in Leeuwarden aangekomen nog even een stukje lopen. We moesten bij een Dinitrol station zijn, maar wisten niet wat voor een auto we moesten ophalen. Het bleek een, jawel, DSuper te zijn, uit, ik gok, eind jaren ‘70.
Dus wij met die DS op pad. Wat rijdt dat heerlijk zeg. Weer heel anders dan een BX. Ik wil niet zeggen beter, want je kunt het eigenlijk niet vergelijken. Toen we terugkwamen was mijn BX alweer klaar, dus het heefd mij dit keer geen smerige handen opgeleverd. Na een bakje koffie zijn we um gesmeerd. Al met al een geslaagde dag.  Hij is bijna 3 uur bezig geweest, omdat hij de hoge-druk leiding niet goed los kreeg, en heefd maar €50 berekend. (Mooi verrekend met het klusje wat ik voor hem heb gedaan.)

Test

Profiel  
 
jeroen_m
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 07-01-2005

Gepost: 27 november 2005 01:48 PM
  [ # 7 ]

Re: Veercylinder BX TD kapoef!

mpostma schreef:

(...)
Roel Tiemersma heeft het eens gehad met de break. karel ook met de break. Komt dus idd vaker voor. Gewoon doorgerot.. en dat bij aluminium!!

Ja, aluminium is minder edel dan ijzer. Electrolyse is de oorzaak. Er blijft weleens bagger rond de cilinder hangen en in combinatie met vocht en wat zout heb je de condities geschapen waarbij er een ionenstroompje van het aluminium naar het ijzer kan lopen: de vochtige bagger werk als elektrolyt. Heel langzaam maar zeker verdwijnt er meer aluminium en zo ontstaat er geleidelijk aan een gat.
De ruimte rond de veercilinder schoonhouden helpt dit voorkomen.
Als je bij het wassen van de auto meer aandacht besteedt aan delen die je niet ziet, help je een hoop narigheid voorkomen.

`verum ipsum factum’

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 27 november 2005 01:50 PM
  [ # 8 ]

Was het trouwens net zo dat er onder de Break een ander maat veercylindertje zit??

Test

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook