Lang geleden dat ik hier nog geweest ben dus even een algemene update;
Het eerdere probleem is nog steeds niet degelijk opgelost, ondanks dat ik dit enkele keren gevraagd heb in de garage. In december is ze wel nog door de keuring geraakt, wel met de opmerking dat zo nogal rookt.
In februari/maart dit jaar heb ik mezelf dan maar een cadeautje gegeven in de vorm van een Alfa Romeo GTV 2.0 turbo ! Deze dient als fun bakje en als de BX niet kan rijden door omstandigheden. Mijn gereedschapscollectie is ook nog wat verder uitgebreid en ik heb een garagebox gehuurd hier achter de appartementen. We beginnen dus een beetje gesetteld te geraken om zelf voor garagist te spelen.
Sinds ik de Alfa heb heb ik dus met de BX niet meer gereden omdat de rookvorming door verbrande olie boven de 5 graden buitentemperatuur echt schaamtelijk hoog is. Nu het verlengd weekend is en goed weer ben ik nog eens aan de BX begonnen.
Wat is het probleem dat opgelost moet worden?
Als de buitentemperatuur ietwat boven de nul graden komt wordt er flink wat olie verbrand (tijdens ritjes op de autostrade is het verbruik zowat 0 omdat er dan voldoende koeling is door de rijwind. Hierdoor denk ik nog steeds dat er met de koppakking weinig tot niets aan de hand is.
De thermostaat is indertijd vervangen geweest maar heeft niets uitgehaald. De fan slaat niet meer aan wat hij vroeger wel deed toen er nog geen blauwe wolken achter mijn BX hingen. De fan werkt wel als we hem rechtstreeks aan de batterij hangen.
Waar zouden de problemen kunnen zitten:
- koelkanalen verstopt door sludge of antilek prutsen (al 2x toegevoegd door de garage)
- bekabeling van/naar fan
- ... (iemand nog een idee?)
Waar kan het (volgens mij) niet aan liggen:
- koppakking (door de temperatuursafhankelijkheid van de problemen)
- thermostaat (nieuw maar wordt dit weekend getest voor de zekerheid)
Vandaag de koelvloeistof afgetapt en deze was groen/bruinig waarbij groen de oorspronkelijke kleur is (denk ik) en bruinig door de vervuiling in het koelcircuit al had ik het erger verwacht.
Op de foto is ook de vuiligheid te zien die uit de aansluiting aan het motorblok kwam door er even met een vod in te gaan. Is dit een normale vervuiling of is dit overdreven?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Die slugde had ik ook in mijn BX
Ik had ook bij de BX Club de tip gekregen dat gaasje uit de dop te halen, dat scheen ook redelijk te helpen tegen slugde vorming. Wie weet?
Verder kan ik je niet helpen, helaas. Vind het een beetje een gek verband hebben alleen, olieverbruik - thermostaat.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Deze motoren hebben nog wel eens last van hard geworden klep-seals en gaan dan flink roken en verbruiken dan meestal ongeveer 1 liter olie op de 1000 km…..........
De sludge ontstaat meestal bij de combinatie van wat kouder/vochtig weer en het rijden van hoofdzakelijk kortere ritjes.
Dat van die liter olie/1000km klopt wel ongeveer ALS ik geen autostrade doe. Op de autostrade heb ik geen merkbaar olieverbruik. Als het de klepseals zouden zijn moet ik toch ook verbruik hebben op de autostrade?
Timo1990 schreef:Die slugde had ik ook in mijn BX
Ik had ook bij de BX Club de tip gekregen dat gaasje uit de dop te halen, dat scheen ook redelijk te helpen tegen slugde vorming. Wie weet?
Verder kan ik je niet helpen, helaas. Vind het een beetje een gek verband hebben alleen, olieverbruik - thermostaat.
De enige link die ik kan leggen is doordat er ergens een slecht functioneren is in de koeling van de motor dat hierdoor de temperatuur te hoog oploopt waardoor er olie verbrand wordt.
Dit kan dan verschillende oorzaken hebben, rotte bekabeling, verstropte koelkanalen in de moter (of een verstopping ergens anders, thermostaat, ... (weet er iemand nog mogelijkheden)?
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Let op:
Volgens mij lopen er hier 3 verhalen door elkaar.
Een olieverbruikprobleem, en een koelingsprobleem, en sludgevorming.
Olieverbruik: Klepseals, alleen vervangen helpt, is een lastige klus!
Temperatuurprobleem:
Indien de thermostaat al vervangen is zou je eens je waterpomp kunnen checken. Het kan voorkomen dat door cavitatie het schoepenradje als het ware opgelost is, waardoor er vrijwel geen doorstroming is van het koelsysteem. Waterpomp zit op de distributie, dus die zou ik dan ook maar meteen vervangen.
Sludgevorming:
bekend probleem door afkoeling van de carterventilatie. Vooral een probleem in de winter. Gewoon slangen goed schoonmaken, en oliewissel doen en het gaasje verwijderen.
Bij veel korte ritjes met koudere temperaturen komt het geheid weer terug.
Waarschijnlijk dus 3 aparte problemen die niet zozeer met elkaar samenhangen. Het enige wat het met elkaar te maken heeft is dat het 3 specifieke BX 1.6 problemen zijn
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Waterpomp is vorig jaar in april vervangen en een goeie 10.000kn oud. Thermostaat daarentegen is nog niet vervangen geweest dus die zal ik eerst eens proberen.
Dan is er nog wel de vraag of ik het hele aluminium blok moet vervangen of enkel de thermostaat zelf en hoe ik dat onding dan uit die aluminium blok kan krijgen op een degelijke manier.
Best ook al de olie eruit halen en alle olieleidingen uitkuisen (of ineens vervangen). Haal ik er dan ook best mijn carterpan af of niet?
Is er ergens een topic te vinden waar er wat info en foto’s te vinden zijn hoe de klepseals te vervangen (bij een 1.6BX)? Kan er niet direct één terug vinden.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Alleen dat ding met die veer, dat is de thermostaat. Niet je hele thermostaathuis eruit halen..
Eruit halen is gewoon trekken. Kan wat vast zitten, heb er bij mijn XM een tang voor moeten gebruiken.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 27-09-2010
- C2 1.4 VTR
- GS/GSA 1.3
- C4 (2004-heden) Cactus VTI 82 Shine
- CX 25 GTI
Bij slechte klepseals is het olieverbruik vaak het minst op de snelweg.
De olie lekt het meest langs de seals bij een grote onderdruk in het inlaatsysteem, vooral bij wisselende toerentallen in stadsverkeer en stationair draaien !
Klepseals vervangen dus !
Is er nog ergens een topic te vinden van iemand die dit al gedaan heeft inclusief deftige uitleg en wat foto’s? Zou wel een goede hulp zijn die meer dan welkom is.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hoe is je engels? Ik heb het wel uit de Haynes op m’n PC staan, als je wil kan ik het je wel mailen.
De Haynes heb ik hier ook liggen dus die zal sowieso gebruikt worden, toch bedankt .
Eindelijk zijn we eraan begonnen. Ik heb eerst nog wat last gehad van “uitstelgedrag” omdat het toch niet zo’n simpel klusje is waar je eventjes aan begint. Als het fout zou gaan is het natuurlijk geen financiële ramp maar ik zou het toch enorm spijtig vinden en het zorgt ook voor nog wat andere praktische problemen.
Het plan was dus om er eind juli aan te beginnen omdat ik dan terug was van vakantie maar ondanks de vele aandacht die ik mijn Alfa tijdens mijn vakantie gegeven had wou ze nog wat meer aandacht hebben dus eerst lekke radiator (wat simpel op te lossen was) en vervolgens een lekke oliekoeler (wat ook simpel op te lossen was ware het niet dat wisselstukken een ramp zijn om te vinden, ook aftermarket vanwege niet standaard afmetingen ). Uiteindelijk toch in orde gekomen midden september dus vervolgens mijn garagebox uitgekuist en verlichting geïnstalleerd. Ik moet daarvoor wel alle keren een verlengkabel van 30 m via mijn terras naar het eerste verdiep brengen maar we hebben dan toch verlichting om te werken. Enkel een zaklamp is ook niet echt het van het .
De BX dan binnen geduwt en omhoog gekrikt. Gelukkig is die BX net wat smaller dan mijn Alfa dus dat ging nog vrij vlotjes.
Eerst hebben we al een aantal zaken gelabeld en veel foto’s gemaakt zodat ik alles terug kan installeren zoals het hoort. Ook heb ik een hele hoop plastic zakjes meegenomen om alle prutsen in te doen zodat ik goed weet wat waarbij hoort.
Ondertussen is de radiator eruit, de carb eraf, het inlaatspruitstuk eraf, zijscherm eraf (na flink wat zwoegen en zweten want de clip boven het spatbord was doorgedraaid ). Zonet nog het uitlaatspruitstuk los gehaald. Ik had eerst geprobeerd om de uitlaat al los te koppelen van het uitlaatspruitstuk maar één van de twee bouten wil niet los dus dan maar het uitlaatspruitstuk alvast los halen van de cilinderkop. Dan kunnen we eerst de kop verwijderen om daarna als er wat meer plaats is die bout nog los te krijgen. De motor vervolgens gestut onder het carter en de motorsteun losgehaald.
Nu had ik al enkele vragen i.v.m het loshalen van de aandrijfriem. Om de riem los te kunnen halen moet dat stuk waar de motorsteun op gemonteerd zit toch los van het blok? Maar er zit daar een bout (zie rode cirkel) die je er niet uit krijgt omdat het plaatwerk wat rond de steun zit in de weg zit. Dat zit trouwens ook in de weg als je de dynamo wilt loshalen dus dat moet toch op de één of andere manier los kunnen? Ik dacht dit te doen door de rubber eruit te halen maar dat blijkt niet te helpen.
Ook vraag ik me af of het spatbord naast de motor weg gehaald kan worden zodat je goed aan de zijkant van het blok kunt om de riem eraf te halen (en achteraf er terug op te leggen)?
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik totaal verkeerd bezig ben en gelieve dat dan ook te zeggen .
Ik heb nog wat extra foto’s toegevoegd van de rest en de staat van de kleppen. De linkse heeft een beetje roetaanslag, de middelste zien er best wel oké uit en de rechtse heeft wel al wat slijtage opgelopen.
Linkse klep
Midden
Midden
Rechtse klep
Overzicht
Overzicht
Er is nog flink wat werk!